به گزارش اکوایران، اگرچه در چند روز گذشته هواشناسی درباره وقوع سیل در برخی استان‌ها مانند لرستان هشدار داده بود، با این حال از روز گذشته با شدت گرفتن باران‌های سیل‌آسا، مردم این استان باز هم گرفتار این پدیده جوی شدند.

کدام جاده‌ها مسدود شد؟

مسلم مرادی - فرماندار بروجرد - با بیان اینکه "به‌دلیل بارش سنگین باران در شهرستان و عدم دید کافی و خطر ریزش کوه در مسیر، جاده ونایی تا پایان بارش نزولات جوی (جمعه ۲۵ فروردین) مسدود است"، گفت: مردم از تردد غیرضروری در مسیر جاده ونایی و توقف در مسیر رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

فرماندار بروجرد به ایسنا گفت: طبق پیش‌بینی هواشناسی احتمال رگبار باران، رعد و برق و صاعقه در مناطق کوهستانی وجود دارد و همه کوهنوردان و عشایر مستقر در شهرستان باید طی دو روز آینده از صعود به مناطق کوهستانی خودداری کنند.

وی افزود: باران رحمت الهی است و این ما انسان‌ها هستیم که نظم طبیعت را با ساخت و سازهای غیرمجاز و انحراف مسیل‌ها و رودخانه‌ها و ... به هم زده‌‌ایم و بارش باران را به بحران تبدیل کرده‌ایم.

آماده‌باش تیم‌های واکنش سریع هلال احمر در لرستان

 مرتضی مرادی‌‌پور - معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر - درباره وقوع سیل در لرستان گفت: تا ساعت 22:00 چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ اردوگاه‌های اسکان اضطراری در شهرستان‌های ازنا و پلدختر برپا شده و جمعیت هلال احمر اماکن امن متعددی را برای افزایش این اردوگاه‌ها در صورت لزوم مشخص و در جلسه ستاد بحران استانداری لرستان مطرح کرده است.

وی ادامه داد: روز گذشته انبارهای امدادی شهرستان‌های استان لرستان شارژ مجدد شد و تیم‌های واکنش سریع هلال احمر در لرستان و استان‌های مجاور در آماده‌باش کامل هستند. همچنین روستای کمندان در مجاورت سد کمندان در شهرستان ازنا به پیشنهاد هلال احمر تخلیه شد.

مرادی‌پور با اشاره به مشاهده آبگرفتگی در برخی معابر شهری گفت: وضعیت در دیگر استان‌های غربی با ثبات است اما احتمال سرریز سدها در کردستان و سیلاب در کرمانشاه، تمامی خودروهای نجات، آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادی هلال احمر را در حالت آماده‌باش کامل در آورده‌ است.

پل معروف خرم‌آباد زیر آب رفت

همچنین شدت بارش‌ها در خرم‌آباد - مرکز استان لرستان - موجب شد تا پل جهادگران واقع در شمال این شهر زیر آب برود و مسدود شود.

شدت بارش‌ها بیشتر می‌شود

اما خبر بد برای ساکنان لرستان این است که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی ایران گفته شدت بارش‌ها بیشتر خواهد شد.

صادق ضیاییان اظهار کرد: در سواحل شمالی کشور به‌ویژه در غرب سواحل افزایش ابر رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و شدت بارش در شمال چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و ارتفاعات البرز مرکزی است.