به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش رسانه‌ها، ماجرای توله‌یوزهای جدید از آنجایی شروع شد که یک چوپان مهدیشهری روز پنجشنبه در حین چرای دام خود در پناهگاه حیات وحش توران صدای حیوان را می‌شنود و به نزدیکی صدا می‌رود و در نهایت دو توله‌یوزپلنگ را مشاهده می‌کند و می‌گیرد و پس از آن موضوع را روز جمعه به محیط‌بانان گزارش می‌کند.

از همان زمان جست‌وجو برای یافتن مادر دو یوزپلنگ آغاز شده که البته تاکنون با وجود تلاش‌ها هنوز مادر توله‌ها پیدا نشده است.

بهرامعلی ظاهری - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان - در این رابطه گفته توله یوزهای پیدا‌شده در پارک ملی توران بنا به تایید پزشک، «ماده» و بین ۱۶ تا ۲۰ روزه هستند.

همچنین حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده که احتمال بازگرداندن این دو توله یوز به طبیعت «خیلی کم» است.

وی در گفت‌وگو با «عصر ایران» در پاسخ به این ابهام که آیا دو توله یوز جداشده از زیستگاه توران را چوپان پیدا کرده یا دزدیده است؟ توضیح داده است: هنوز تمام ابعاد ماجرا را نمی‌دانیم. روز جمعه (11 آذر) این اتفاق افتاده است. درباره جزئیات ماجرا هنوز اطلاع دقیق نداریم، اما آنچه قطعی است، این است که چوپانی این دو یوز را از طبیعت برداشته و مدتی در آغل دام‌هایش نگه داشته است. همکاران محیط‌بان ما متوجه این موضوع شده‌اند. خود چوپان هم همکاری کرده و سعی کرده‌اند دو یوز توله را به محل زنده‌گیری منتقل کنند اما فایده‌ای نداشته است.

معاون سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا چوپان در حال بازجویی است؟ گفته است: اولویت این است که از سرنوشت مادر مطلع شویم، بعد مسائل قضایی را پیگیری کنیم. محیط‌بانان سعی دارند با کمک چوپان بفهمند که یوزها را از کدام محدوده برداشته و کجا برده شده است. آنها مسیرها را با هم طی کرده‌اند و صحبت‌های او را کنترل می‌کنند.

اکبری یادآور شده است: یوزپلنگ آسیایی در بالاترین سطح حفاظتی قرار دارد و گونه در معرض انقراض است. در صوت محرز شدن دزدیدن توله‌ها توسط چوپان، دست قاضی باز است که مجازات سنگینی وضع کند؛ چون این کار هم معنی قاچاق می‌دهد و هم اینکه دو یوزپلنگ از طبیعت حذف شده‌اند.

او البته تصریح می‌کند: شاید چوپان یوزها را از سر ناآگاهی از طبیعت جدا کرده و شاید از ترس یا به دلیل توصیه دیگران سعی کرده آنها را برگرداند؛ برای همین هم سعی دارد همکاری کند چون در جنوب شرقی توران که نیروهای محیط زیست دسترسی کمتری به آنجا دارند، چنین اتفاقی افتاده است. به هر حال هنوز نمی‌توانیم با اطمینان درباره جزئیات و انگیزه چوپان صحبت کنیم و هنوز نمی‌دانیم واقعیت چیست. محیط‌بانان امروز در حال پایش منطقه و دوربین‌گذاری هستند تا شاید بتوانیم مادر توله یوزها را شناسایی کنیم. باید بدانیم مادر کیست و آیا توله دیگری دارد یا خیر؟

اکبری همچنین به نکته جدیدی از این تولد اشاره کرده و گفته که در طبیعت توران، زایمان یوزپلنگ غالباً در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد و نمو توله‌ها مناسب است، اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران پدیده‌ای نادر محسوب می‌شود و همین مساله، احتمال بقای توله‌ها در طبیعت را کم و بسیار دشوار می‌کند.

بنا به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، چهار دوربین تله‌ای در محدوده اصلی دو توله‌یوزپلنگ پیدا و ۴۰ دوربین تله‌ای در دیگر نقاط پارک ملی توران نصب شده و تصاویر برای یافتن مادر توله یوزپلنگ‌ها بررسی می‌شود و اگر مادر دو توله یوزپلنگ پیدا نشود، برای پرورش دستی توله‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

او درباره احتمال انتقال توله یوزها به پارک پردیسان تهران یا نگهداری در همان پارک ملی توران (استان سمنان) گفته که هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است.

آنطور که عصر ایران گزارش داده، یوزپلنگ آسیایی گونه در معرض خطر انقراض است و ایران آخرین پناهگاه این گونه منحصربفرد از گربه‌سان‌هاست. برآورد دقیقی از جمعیت این گونه در ایران وجود ندارد ولی برخی کارشناسان تعداد آنها را زیر 50 فرد و برخی دیگر کمتر 30 ارزیابی می‌کنند. برخی رسانه‌ها نیز می‌گویند تعداد یوزهای ماده در ایران بیشتر از تعداد گونه‌های نر است.

هفته گذشته سازمان محیط زیست با انتقاد از کمبود اعتبارات حفاظت تنوع زیستی، گفته بود که بودجه سالانه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تنها پنج میلیارد تومان است؛ مبلغی که کفاف حفاظت و نگهداری از تعداد محدودِ این گونه را نمی‌دهد و نتیجه این می‌شود که هنوز تکلیف ایجاد توازن در این گونه، جلوگیری از انقراض کامل و شناسایی توله‌های احتمالیِ جدید، روشن نیست.