به گزارش اکوایران ، 12 روز از آتش سوزی ساختمان شماره 153 خیابان بهار گذشت. ساختمانی که به گفته شاهدان به دلیل تبدیل پارکینگ طبقه منفی سه به انبار پلمب شده و به دلیل همین تخلف آتش‌سوزی دیرتر به آتش‌نشانی اعلام می‌شود.به گفته اهالی، طبقات منفی محل نگهداری صندلی‌های ماساژ بوده،علی صالحی، دادستان تهران همان روز به محل آتش سوزی می آید و درباره گزارش‌هایی که پیش‌تر درباره این ساختمان مطرح شده بود، از مقامات مسئول شهرداری سؤال کرد که عنوان شد این ساختمان یک مرتبه پلمب شده بوده است. مالک ساختمان از پارکینگ به‌عنوان انباری استفاده می‌کرده که امروز به دلیل نامعلومی دچار حریق شده است. این بخش ساختمان به علت تغییر کاربردی پلمب شده بود که بعد از مدتی فک پلمب شده که باید بررسی شود علت فک پلمب چه بوده است.

  قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی،هم درتوضیحی که درصحن شورای شهر تهران درخصوص این ساختمان داد گفته بود:این    ساختمان یکی از ساختمان‌هایی بود که اخطار گرفته بود و پرونده جاری داشت و به دنبال مسائل حقوقی و قضائی آن بود.متأسفانه در شهر تهران در برخی زون‌ها مناطق 11، 12 و 15 و 16 حدود یک‌سوم خانه‌ها به انبار تبدیل شده، بدون هیچ تمهیدات ایمنی این تغییر کاربری‌ها انجام می‌شود و این ساختمان‌ها بیمه هم می‌شوند.  

آمار آتش سوزی های پرخطر در بناهای تغییر کاربری داده شده کم نیست و راهکار مدیریت شهری برای عدم تکرار چنین حوادثی نظارت بیشتر بر اجرای احکام ماده 100 است .

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در این رابطه به اکو ایران می گوید : یکی از موضوعاتی مهم در بحث ایمنی ساختمان ها ، تغییر کاربری هاست که ممکن است در زمان بروز حوادثی مانند آتش سوزی خطر آفرین باشند نمونه نزدیک آن هم حادثه ای که در خیابان بهار رخ داد و متاسفانه منجر به شهادت یکی از آتش نشان ها شد . در این پرونده مالک فک پلمب کرده بود و شهرداری دوباره به دادگاه مراجعه و مقام قضایی دستور پلمب مجدد به کلانتری داده  بود،همچنین در صورت مقاومت مالک مجوز بازداشت نیز داده صادر شده که این موارد مربوط به یکی ، دور روز قبل  از این حادثه بود .

او ادامه می دهد : یکی از مسائلی که باید در مناطق 22 گانه پیگیری شود آرای کمیسیون ماده 100 است ، قانون در این زمینه شفاف است و تاکید بر پلمب ، قلع وقمع و اعاده کاربری اقدام شود و به نظر ضعف قانون در این زمینه وجود ندارد . تا به الان شهرداری اگر کمیته ایمنی هم تشکیل می داد در مناطق بوده و براساس پایش سازمان آتش نشانی نیز این کمیته تشکیل می شد اما با پیگیری های انجام شده کمیته ایمنی در سطح نواحی رفته است و یکی از وظایف شهرداران ناحیه موضوع ایمنی است که تاکنون چنین وظیفه ای نداشتند اما حالا در شاخص های پایش عملکرد شهرداران ناحیه دیده شده یعنی از 22 منطقه به 123 مسئول در کل شهرتهران رسیده است همچنین اجرای آرای ماده 100 هم در اختیار شهرداران نواحی است .

به گفته بابایی درصحن شورای شهر هم در زمان بررسی شاخص های سنجش پذیری برنامه 4 ساله نیز ایمن سازی 129 ساختمان بحرانی شهر تهران برای سال 1402 دیده شد و همچنین سالی هزار ساختمان پرخطر هم باید شهرداری تهران تعیین تکلیف کند یعنی شهرداری تهران مالکین را ملزم به رفع خطر کند که اگر ما این موضوع را در سطح ناحیه نیاورده بودیم این برنامه عملیاتی نبود . روند ایمن سازی آغاز شده و تعداد ساختمان های نا ایمن کاهش پیدا کرد  .

وی درخصوص تغییر کاربری خانه های قدیمی به انبار که بیشتر در مناطق مرکزی مانند بازار انجام می شود و دشواری شناسایی این انبارها هم توضیح می دهد : شناسایی این خانه ها کار سختی نیست ، متاسفانه بافتی در نزدیکی بازار این تغییر کاربری ها احداث شده است . قسمتی از این خانه به کارگاه و تعدادی هم به انبار تبدیل شده  و سخت گیری ها برای پلمب باید بیشتر شود و شهرداری هایی مانند منطقه 12 باید به صورت ویژه و در رصد هفتگی بر این پلمب ها و اجرای احکام  نظارت داشته باشند .