به گزارش اکوایران، در نزدیکی پایان سفر طوفانی به خاورمیانه در این هفته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دیدارهای خود با رئیس جمهور اسرائیل و بستگان اسرای آمریکایی که توسط حماس نگهداری می‌شوند را به پایان رساند، هتل ساحلی خود را در تل آویو ترک کرد و با معترضانی که در بیرون تجمع کرده بودند، دست داد.

او در چشمان آنها نگاه کرد و گفت که یک توافق جدید آزادی اسرا برای آتش‌بس روی میز است که حماس باید آن را بپذیرد. او گفت: «برگرداندن عزیزانتان به خانه در مرکز همه تلاش‌های ماست و تا زمانی که همه - مرد، زن، سرباز، غیرنظامی، جوان، پیر - به خانه برنگردند، آرام نخواهیم گرفت.»

به گزارش نیویورک‌تایمز، این نمایش عمومی همدلی با معترضان ناامید، چیزی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر از زمان آغاز جنگ در اکتبر، از آن اجتناب کرده است. و اخیراً، او اظهارات عمومی خود را بر حمله زمینی قریب الوقوع به رفح متمرکز کرده است، حمله به شهر رفح در جنوب غزه «با یا بدون» توافق آتش‌بس، آنطور که رهبر اسرائیل در روز سه شنبه بیان کرد.

اگرچه این اولین بار نیست که نتانیاهو قول حمله به آخرین پایگاه حماس در غزه را می‌دهد، مقامات آمریکایی از زمان بیان آن متعجب شدند. تهدید به حمله در رفح می‌تواند بر حماس برای انجام این توافق فشار بیاورد، اما تنها در صورتی که رهبران حماس فکر کنند آزاد کردن اسرا و توقف شش هفته‌ای درگیری‌ها می‌تواند در نهایت به آتش‌بس دائمی منجر شود و از نبرد خونین در رفح جلوگیری کند.

با گذشت نزدیک به هفت ماه از جنگ، اهداف اعلام شده و تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری از هم فاصله دارند، شکافی که با الزامات سیاسی داخلی بایدن و بنیامین نتانیاهو همچنان در حال افزایش است.

بایدن و دستیاران ارشد او راهی را در نظر دارند که شامل آزادی حدود سی اسیر ظرف چند هفته می‌شود. دو طرف آتش‌بس موقتی را تصویب می‌کنند که منجر به یک آتش بس دائمی و آزادی اسرای بیشتری می‌شود. و کشورهای برجسته عرب، از جمله عربستان سعودی، با مشارکت در بازسازی و تلاش‌های امنیتی و همچنین عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل موافقت می‌کنند.

مقامات اسرائیلی اخیراً در مورد شرایط توافق آتش‌بس انعطاف نشان داده‌اند و گفته‌اند که تعداد اسرایی را که حماس باید در دور اولیه آزاد کند از 40 به 33 کاهش می‌دهند.

با این حال، حتی زمانی که اسرائیل در این موارد تسلیم شد، نتانیاهو ایده آتش‌بس دائمی را رد کرده و قول عمومی خود برای ریشه‌کن کردن حماس و بسیاری از نیروهایی را که به گفته او در رفح باقی مانده‌اند، علی‌رغم اعتقاد گسترده در میان مقامات آمریکایی که هدفش دست نیافتنی است، دو چندان کرده است.

مقامات آمریکایی مخالف حمله به رفح هستند و می‌گویند اسرائیل باید عملیات دقیقی را علیه رهبران حماس انجام دهد نه یک حمله بزرگ. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت، زمانی که بلینکن روز چهارشنبه در بیت المقدس با نتانیاهو ملاقات کرد، او «موضع روشن» ایالات متحده در مورد رفح را تکرار کرد.

فشارها بر دولت بایدن نیز واضح است. ائتلاف رأی‌دهندگان لیبرال بایدن ممکن است با افزایش مخالفت‌ها نسبت به حمایت تزلزل‌ناپذیر او از اسرائیل در جنگ، شکسته شود و شانس او ​​برای شکست دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه، در ماه نوامبر به خطر بیفتد. دانشجویان معترض به سیاست بایدن در دانشگاه‌های آمریکا و سرکوب‌های پلیس، این موضوع را بیشتر در کانون توجه قرار داده است.

در میان فریادهای ریاکاری علیه واشنگتن، واضح است که حمایت بایدن از اسرائیل، جلب حمایت از سیاست‌های آمریکا با هدف مقابله با روسیه و چین، به ویژه در کشورهای جنوب جهانی را دشوارتر می‌کند.

بلینکن با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. او روز دوشنبه، در اولین روز از سفر اخیر خود به خاورمیانه، در دیدار با مقامات عرب و اروپایی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفتگوها را به سمت آزادی اسرا و طرح هایی برای بازسازی پس از جنگ در غزه هدایت کرد و کمک‌های بشردوستانه را موضوع توقف خود در اردن در روز بعد قرار داد.

وقتی خبرنگاران از او در مورد اصرار نتانیاهو بر حمله به رفح پرسیدند، بلینکن گفت که توافق آتش‌بس و کمک‌های بشردوستانه «مرکز» تلاش‌های آمریکا است.

معترضان اسرائیلی بیرون هتل بلینکن در تل آویو هم با او هم نظر بودند.

آنها برای پایان دادن به بحرانی که با کشته شدن حدود 1200 اسرائیلی در حملات 7 اکتبر به رهبری حماس و به اسارت گرفتن حدود 250 اسرائیلی آغاز شد، به جای امید به نتانیاهو به دولت آمریکا امید بسته‌اند. بیش از 34000 فلسطینی در عملیات تلافی جویانه هوایی و تهاجم زمینی ارتش اسرائیل تاکنون کشته شده‌اند.

آن‌ها شعار می‌دادند: «ایالات متحده، فقط شما می‌توانید ما را نجات دهید متشکرم، بایدن، متشکرم، بلینکن.»

بایدن و نتانیاهو همچنین بر سر چیزی که آمریکایی‌ها آن را راه حل سیاسی بلندمدت برای مناقشه چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین می‌خوانند با هم درگیر هستند. آمریکایی‌ها روی طرحی کار می‌کنند که بر اساس آن عربستان سعودی و شاید دیگر کشورهای عربی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل موافقت کنند، اما تنها در صورتی که اسرائیل به یک مسیر مشخص با ضرب‌الاجل‌های مشخص برای تأسیس دولت فلسطین متعهد شود. نتانیاهو مانند بسیاری از اسرائیلی‌ها با آن مخالف است.

با این حال، بایدن به حمایت عمومی خود از اسرائیل در جنگ ادامه می‌دهد و برای کمک‌های نظامی یا فروش تسلیحات شروطی قرار نداده است، چیزی که حتی تحلیل‌گران سیاست خارجی میانه‌رو و مقامات سابق ایالات متحده نیز خواستار آن هستند.

نتانیاهو که علیرغم تنزل جایگاه بین المللی و داخلی خود به قدرت چسبیده، با طیف وسیعی از گزینه‌های ظاهراً منحصر به فرد روبروست. او بین فشارهای رقابتی اعمال شده توسط دولت بایدن و اعضای راست افراطی ائتلاف حکومتی که حمایت از آنها برای بقای کابینه او حیاتی است، گرفتار شده است.

وزرای جناح راست او تهدید می‌کنند که در صورت تعلیق عملیات رفح، از سمت خود کنار خواهند رفت. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی افراطی ناسیونالیست، معامله آزادی اسرای روی میز را «یک تسلیم خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی وحشتناک برای حماس» توصیف کرده است. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی، روز سه‌شنبه گفت که به نتانیاهو درباره عواقب نرفتن به رفح و در عوض موافقت با یک «توافق خیره‌سرانه» برای پایان دادن به جنگ «هشدار داده است».

میانه‌روترهایی که در اکتبر به کابینه نتانیاهو پیوستند و مشروعیت داخلی گسترده‌تری را برای تلاش‌های جنگی آن به ارمغان آوردند، هشدار داده‌اند که تصمیمات مبتنی بر ملاحظات سیاسی و نه منافع داخلی را تحمل نخواهند کرد.

افکار عمومی اسرائیل به طور همزمان مشتاق بازگشت اسرا و خواهان شکست حماس هستند، حتی در شرایطی که بر سر چشم‌انداز یک پیروزی مطلق اختلاف دارند.

یک نظرسنجی که این هفته توسط رسانه اسرائیلی کان انجام شد، نشان می‌دهد که 54 درصد از پاسخ دهندگان موافق یک توافق اولیه هستند که در آن آسیب پذیرترین اسرا در طول یک آتش‌بس 40 روزه آزاد شوند. نزدیک به نیمی از پاسخ دهندگان - 47 درصد - گفتند که از یک توافق جامع برای آزادی همه اسرا و پایان جنگ حمایت خواهند کرد.

 نخمان شای، وزیر سابق و کارشناس دیپلماسی و امنیت اسرائیل گفت: «آینده سیاسی نتانیاهو به نتیجه جنگ بستگی دارد.»

در حال حاضر، منتقدان نتانیاهو می‌گویند که او دودل است. برخی می‌گویند که او بر روی رد توافق روی میز توسط رهبری حماس حساب می‌کند و برخی دیگر می‌گویند که او در اسارت وزرای راست افراطی است. هر دو دیدگاه می تواند معتبر باشد.

یک کاریکاتور سیاسی در روز چهارشنبه در یدیعوت آحرونوت، یک روزنامه عبری معروف، نتانیاهو را نشان می‌دهد که روی میز خود با علامت «نخست وزیر اسرائیل» نشسته و به پیشنهاد معامله اسرا نگاه می‌کند و اعلام می‌کند: «مدیران من با چنین چیزی موافقت نخواهند کرد.»