نشست تخصصی اعضای منتخب هیات اندیشه ورز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور شهردار تهران و اعضای منتخب این هیات در محل ساختمان شهرداری تهران برگزار شد.

رضا پورحسین، رییس کمیته تخصصی بازتوانی روانی- اجتماعی پس از بحران نیز در این مراسم گفت: پیامدهای روان‌شناختی بحران ها در ایران معمولا مغفول واقع می شود و ارزیابی از پیامدهای اجتماعی و روانی را پس از جنگ تحمیلی و حوادث مختلف نداشتیم. به نظر می رسد تشکیل کمیته بازتوانی روانی- اجتماعی پس از بحران در این هیات اندیشه ورز بتواند دغدغه ای برای اقدام در این باره ایجاد کند.

در ادامه حمیدرضا خانکه، رئیس کمیته تخصصی آمادگی و پاسخ گفت: حوادث و مخاطرات شاید جنبه طبیعی داشته باشند اما بحران های پس از آن حتما جنبه انسانی دارد. بنابراین جنبه اجتماعی در حوادث بسیار پررنگ است و باید با شفافیت و جلب اعتماد مردم را درگیر موضوع کنیم و مشارکت آنها را داشته باشیم. همچنین لزوم تعیین یک شماره واحد امدادی برای موضوع بحران باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: ۱۰ درصد مردم‌ کشور سالمند هستند و تا ۲۵ سال آینده ۳۰ درصد مردم سالمند خواهند بود. باید شهر دوستدار سالمند داشته باشیم همچنین با توجه به اینکه ناعادلانه ترین ارائه خدمات سلامت در کشور را در تهران داریم باید در قالب پروژه ای تامین این خدمات را بررسی و راهکارهای آن را ارائه کنیم.

مجتبی محصولی عضو کمیته تخصصی ارزیابی خطر عنوان کرد: هر دارایی و ساختمان جدیدی در شهر تهران به ریسک شهر تهران اضافه می کند و باید درصدی از عوارض ایجاد آن به مدیریت بحران اختصاص پیدا کند. در کنار آن ما به افزایش ادراک ریسک جامعه نیاز داریم.

در ادامه علی مرادی دیگر عضو کمیته تخصصی زلزله و زمین لغزش گفت: کارهای خوبی در تهران درباره شناخت گسل ها و پهنه های مرتبط با آن انجام شده اما به ضوابط ساخت و ساز باید عمل شود و نیاز به نظارت بیشتر در باره ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۹۰ سال است که تهران زلزله بزرگی به خود ندیده ، تاکید کرد: باید سامانه های پایشی تهران درباره زلزله به روز باشند و بیشتر و بهتر در این زمینه کار شود.

معصومه جوکار عضو و مربی خانه های دوام و  با سابقه ترین عضو گروه های دوام نیز یادآور شد: آموزش درباره نحوه برخورد با کودکان، سالمندان و زنان در بلایا و بحران ها و حمایت روانی از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علی همت محمود نژاد کارشناس حوزه معلولین بیان کرد: در حادثه ها تلفات افراد معلول ۲ تا ۵ برابر افراد غیر معلول است. بنابراین شناسایی کلونی های معلولین و بانک اطلاعاتی متخصصان معلول می تواند در مواقع بحران به ما کمک کند.

 علیرضا زاکانی شهردار تهران  هم در این نشست  با بیان اینکه ترافیک، آلودگی هوا، بافت ناپایدار و فرسوده، روددره ها، گسل ها و فرسودگی زیر ساخت ها شرایط را به سمتی برده که نیازمند تدبیر و حرکت در مسیر درست هستیم تا مشکلات را کم کند و جامعه ای پویا و پرنشاط داشته باشیم، افزود: بر همین اساس در مجموعه خودمان به چهار تحول می اندیشیم که نخستین تحول تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی است تا این نهاد منشا اثر قرار بگیرد. در همین راستا  مدیریت خودمان را نیز مدیریت مشارکتی قرار دادیم تا با مردم، نخبگان، دستگاه ها و محل های اثر گذار شهر با هم و به صورت هماهنگ مسائل را پیش ببریم.

زاکانی با اشاره به اینکه تحول دوم را درخصوص کالبد شهر گذاشتیم تا مشکل بافت های فرسوده و مشکل بد مسکنی و بی مسکنی و بسیاری از این موارد را حل کنیم، ادامه داد: همه این موضوعات را در قالب نوسازی شهر بر محور حمل و نقل عمومی دنبال می کنیم، یعنی باید ۱۲ هزار بافت ناپایدار را به یک بافت سکنی پذیر با تامین سرانه های هفت گانه تبدیل کنیم و بر همین اساس با دستگاه های مختلف در حال همکاری و رایزنی هستیم؛ مثلا با آموزش و پرورش درباره مسکن معلمان و کمک به ساخت مدارس درحال رایزنی هستیم چرا که به عنوان نمونه منطقه ۲۲ فقر محیط آموزشی دارد و باید در این رابطه اقدام شود.

شهردار تهران اضافه کرد: تحول سوم  تحول نرم است که تغییر سبک زندگی و ایجاد یک زمینه مشارکت پذیری است تا اداره شهر بر محور مشارکت مردم و نخبگان دنبال شود. در این تحول به دنبال آن هستیم که امورات شهر با مشارکت کردم انجام شود و بعد از آن اداره مردم بر محور نخبگان رقم بخورد که البته تا آن نقطه فاصله زیادی داریم؛ در واقع در این رابطه آموزش و مسئولیت پذیری و مسئولیت دهی امری قطعی است که با آن نیز فاصله داریم؛ مثلا گروه‌های دوام را می توان آغازی در این حوزه دانست. باید در زمینه نقش دادن به مردم فعال باشیم. همچنین در رابطه با پروژه ها  اولویت محله‌ای را به نظر مردم سپرده ایم.

وی با بیان اینکه تحول فناورانه برای ایجاد یک شهر هوشمند دیگر تحول مدنظر است؛ عنوان کرد: آشفتگی‌ای در توسعه شهر وجود دارد که باید یک باز طراحی درباره آن داشته باشیم مثلا در این جلسه گفته شد که  ۴۴ محله وجود دارند که در مخاطره فروریزش در شیب قرار گرفته‌اند. بر همین اساس در کمیسیون ماده پنج دنبال می کنیم که اگر ساختی بر مدار یک گسل شکل می گیرد حتما ضوابط در آن رعایت شود. اگر چنین خطری نیز وجود داشته باشد این رعایت ضوابط ضریب دیگری نیز می خورد و باید جدی تر با این موضوع برخورد شود.