به گزارش اکوایران، دلار هرات در هفته گذشته طی یک روند نزولی به کف 50 هزار و 700 تومان برخورد کرد. طی معاملات پشت خطی، قیمت دلار هرات در 51 هزار و 400 تومان و بالاتر از مرز حمایت شروع به کار کرد و با کاهش دوباره به نرخ رسمی پنجشنبه یعنی 51 هزار و 200 تومان رسید.

عده‌ای از معامله‌گران طبق حرکت پشت خط هرات که نرخ با بالای مرز حمایت باز شد ولی کاهش یافت، معتقدند قیمت دلار جان بالایی ندارد. برای صعود بیشتر باید بالای این مرز حمایت تثبیت دهد و برای نزول باید به زیر سطح 51 هزار و 200 تومان برود. در صورت تثبیت زیر 51 هزار و 200 تومان، سد حمایتی 50 هزار و 700 تومان را سر راه دارد که در هفته گذشته نتوانسته آن را از دست دهد.

دسته‌ای از معامله‌گران معتقدند پول در بازار نیست و تا ورود پول جدید به بازار، قیمت دلار می‌تواند بین 51 تا 52 هزار تومان در نوسان باشد. از نظر آن‌ها اگر برای ورود پول جدید زمان زیادی طول بکشد، بازار ارز می‌تواند کف جدید را در دامنه 40 هزار بزند. البته با توجه به بازی زیاد نرخ در 50 و 51 هزار در چارت، اکثرا معتقدند از دست رفتن دامنه 50 هزار سخت به نظر می‌رسد.

از لحاظ بنیادی علاوه بر حجم نقدینگی، بازار ارز مهمان دو متغیر جدید شده است. معامله‌گران باتوجه پیش‌بینی اینکه حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت به 6500 همت رسیده است، معتقدند دلار وارد دامنه 40 نمی‌شود. دو متغیر جدید بازار، نخست اختلاف ایران و طالبان بر سر حق‌آبه هیرمند و دوم، سهمیه برق صنایع فولاد و سیمان است.

درمورد اختلاف حق‌آبه ایران و طالبان، معامله‌گران باتوجه به مهم بودن بازار مرزی هرات برای ایران، معتقدند اگر این اختلاف زیاد شود احتمال دارد که از آن جبهه شاهد افزایش نرخ ارز باشیم. از نگاه این دسته، با توجه به مراودات مالی افغان‌ها و جمهوری اسلامی، افزایش تنش موجب از دست رفتن طرفداران ریال در بازار ارز هرات می‌شود.

درمورد متغیر دوم نیز نظرها منفی است. از نگاه بازار با سهمیه‌بندی برق صنایع فولاد و سیمان شاهد کاهش تولید در این دو صنعت خواهیم بود و در نتیجه کاهش تولید بازار ارز می‌تواند در روزهای تابستان دچار نوسان شود.