به گزارش اکوایران، در دو هفته متوالی دو قطعنامه ضد ایرانی به تصویب رسیده است. تعداد قطعنامه های ضد ایرانی تصویب شده افزایش پیدا کرده است.‌ دو قطعنامه ضد ایرانی متوالی تاثیری بر قیمت بازار ارز نداشته است و بازار ارز در واکنش به این اخبار نوسان چندانی نشان نداده است که نشان می دهد بازارساز تا به اینجا در کنترل بازار ارز موفق بوده است. با آنکه تصویب قطعنامه ها تا کنون محدوده قیمتی اسکناس آمریکایی را جا به جا نکرده است، برخی تحلیلگران از تصویب قطعنامه های پیاپی علیه ایران احساس نگرانی می کنند و اینگونه توجیه می کنند که تصویب قطعنامه ها در مجامع بین المللی ممکن است مقدمه تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران باشد و زمینه را برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت فراهم کند.

  با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت زمینه برای فعالسازی مکانیسم ماشه که تمام تحریم های ایران را فعال می کند فراهم خواهد شد، قطعنامه های شورای امنیت بار روانی بر بازار ارز دارد که صراحت معامله گران افزایشی در بازار را تشدید می کند.

عزم جدی معامله گران بازار طلا

آخرین صورت جلسه فدرال رزرو که در این هفته منتشر شد نشان داد که بیشتر سیاست گذاران فدرال رزرو از کاهش سرعت افزایش نرخ بهره حمایت می کنند، همین مسئله موجب افزایش ارزش اونس طلا از کانال هزار و هفتصد و سی دلاری تا محدوده هزار و ۷۵۰ دلاری شد. عملکرد بازار طلا در هفته گذشته بهتر از بازار ارز بوده است در حالیکه سایه رکود در بازار ارز سنگینی می کند سکه امامی به مقاومت نیمه کانال ۱۶ میلیونی حمله کرد و توانست در بالای محدوده فوق در پایان هفته معاملات را به پایان برساند.

سکه رفاه نیز در پایان هفته، مقاومت تاریخی خود را شکست و بالای آن تثبیت شد. سکه امامی و سکه رفاه معاملات هفته را در یک سطح قیمتی به پایان رساندند.

همزمان با سکه رفاه طلای آب شده هم مقاومت قیمتی خود را شکست و بالاترین سطح قیمتی خود را تجربه کرد. که ثابت کند که عزم بازار طلا برای رکورد شکنی قیمتی در هفته گذشته جدی بوده است.

مقاومت و حمایت شاخص کل

شاخص کل شاید این هفته تکلیف بازار سرمایه را مشخص کند، علاوه بر مقاومت اخیر شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد که موفق به شکست آن نشده است، محدوده یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحد مهم ترین مقاومت پس از آنست، اولین حمایت پیش روی شاخص، محدوده یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی است که باید دید بازار سرمایه در این هفته به کدام جهت متمایل تر است؟

بازده اوراق خزانه اسلامی که معیار دیگری برای سنجش نرخ سود بدون ریسک است افزایش یافته است، بازار سرمایه علاوه بر نرخ سود بانکی به بازده اوراق خزانه برای سنجش نرخ بدون ریسک توجه می کند، افزایش نرخ بدون ریسک، باعث می شود شرایط رقابتی برای بازار سرمایه سخت تر شود، به عنوان مثال وقتی نرخ سود بدون ریسک ۱۸ درصد باشد سهام شرکتی با پی به ای پنج و کمتر ارزنده تر است. ولی در صورتی که نرخ سود بدون ریسک تا بیست و پنج درصد افزایش پیدا کند ، شرکت های سهامی باید سود بیشتر از نرخ بدون ریسک کسب کنند تا ارزنده شوند و به همین دلیل در این شرایط سهام با پی به ای ۴ هم برای سهامدار جذاب نیست. حال باید دید تشویق بازارساز برای ورود سرمایه مردم به بورس در این شرایط برای شکست مقاومت چاره ساز خواهد بود یا افزایش بازدهی اخزا مانع از این اتفاق خواهد شد؟