به گزارش اکوایران، بر اساس یک یادداشت داخلی وزارت خارجه که توسط رویترز بررسی شده است، برخی از مقامات ارشد ایالات متحده به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه اعلام کرده‌اند که تضمین‌های اسرائیل در مورد استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی را «موثق یا قابل اعتماد» نمی‌دانند.

بر اساس یک یادداشت امنیت ملی که توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در فوریه صادر شد، بلینکن باید تا 8 می به کنگره گزارش دهد که آیا تضمین‌های معتبر اسرائیل را مبنی بر اینکه استفاده از تسلیحات آمریکایی ناقض قوانین ایالات متحده یا بین المللی نیست تایید می‌کند یا نه.

تا 24 مارس، حداقل هفت دفتر وزارت امور خارجه تحقیقات خود را برای بلینکن ارسال کرده بودند. بخش‌هایی از این یادداشت که قبلاً گزارش نشده بود، طبقه‌بندی شده بود.

مطالب ارسالی، گسترده‌ترین تصویر تا به امروز را از اختلافات داخل وزارت امور خارجه در مورد اینکه آیا اسرائیل ممکن است قوانین بشردوستانه بین المللی در غزه را نقض کند ارائه می‌دهد.

ارائه مشترک از چهار دفتر دموکراسی حقوق بشر و کار، جمعیت، پناهندگان و مهاجرت، عدالت کیفری جهانی و امور سازمان‌های بین المللی، «نگرانی جدی در مورد عدم رعایت» قوانین بین المللی بشردوستانه در مورد جنگ غزه ایجاد کرد.

در ارزیابی این چهار دفتر آمده است که تضمین‌های اسرائیل «نه معتبر و نه قابل اعتماد» است. این سازمان به هشت نمونه از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره کرده که به گفته مقامات، «سوالات جدی» را در مورد نقض احتمالی قوانین بین المللی بشردوستانه ایجاد می‌کند.

این موارد شامل «حمله مکرر به مراکز حفاظت شده و زیرساخت‌های غیرنظامی»، «سطوح بالای غیر وجدانی آسیب غیرنظامیان»، «اقدام اندک برای بررسی تخلفات یا محاکمه کسانی که مسئول صدمات قابل توجه غیرنظامیان هستند» و «کشتن کارگران و خبرنگاران به میزان بی سابقه‌» است.

ارزیابی این چهار دفتر همچنین به 11 مورد از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره کرد که مقامات گفتند «خودسرانه کمک‌های بشردوستانه را محدود می‌کند.»

گزارشی دیگر در یادداشت بررسی شده توسط رویترز، از سوی دفتر امور سیاسی و نظامی، که به کمک‌های نظامی و انتقال تسلیحات ایالات متحده می‌پردازد، به بلینکن هشدار داده است که تعلیق تسلیحات ایالات متحده توانایی اسرائیل را برای مقابله با تهدیدات بالقوه خارج از حریم هوایی خود محدود می‌کند و از واشنگتن خواسته است «همه فروش‌های جاری و آتی به دیگر کشورهای منطقه» را مورد بازبینی مجدد قرار دهد.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که گزارش‌های یادداشت دفتر فرستاده ویژه نظارت و مبارزه با یهودی ستیزی و جک لو سفیر ایالات متحده در اسرائیل گفته است که آنها تضمین‌های اسرائیل را معتبر و قابل اعتماد ارزیابی می کنند.

یک منبع آگاه گفت که دفتر حقوقی وزارت امور خارجه، موسوم به دفتر مشاور حقوقی، «موضع اساسی» در مورد اعتبار تضمین‌های اسرائیل اتخاذ نکرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این وزراتخانه در مورد اسناد فاش شده اظهار نظری نمی‌کند. میلر گفت: «در مورد مسائل پیچیده، وزیر اغلب طیف متنوعی از دیدگاه‌ها را از داخل وزارت می‌شنود و همه آن دیدگاه‌ها را در نظر می‌گیرد.»