روز قبل دلار متشکل و نیمایی رشد کرد ولی دلار توافقی رنج شد.در حالیکه رکود بر بازار ارز حاکم شده و معامله گران در لاک احتیاطی فرو رفته اند، دلار متشکل می تازد. از نیمه آبان تا به امروز دلار متشکل با افزایش بیش از ۹ درصدی بیشترین افزایش را ثبت کرده است، این در حالی است که بازده ارز در بازار آزاد در این مدت منفی بوده است.

IMG_20221121_055511_876

 دلار متشکل غالبا در هنگام رکود بازار ارز افزایش پیدا می کند ولی این بار سرعت رشد دلار در این بازار بیشتر از سایر بازارها بوده است.

قیمت دلار نیما روز قبل در یک قدمی کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفت. رشد قیمت دلار در سامانه نیما قابل مقایسه با سایر بازارها نیست و عقب ماندگی دلار در این بازار باعث شده تا انتظار افزایش واردات و کاهش صادرات تشدید شود زیرا با پایین نگه داشتن قیمت در سامانه نیما واردات به خاطر کاهش هزینه واردات به صرف می شود و صادرات به خاطر کاهش حاشیه سود و افزایش هزینه ها محدودتر می شود‌.

  اگرچه قیمت های دلار توافقی تغییر زیادی نکرده و رنج شده است ولی حجم معاملات در بازه ده روزه روند صعودی گرفته و روز قبل دلار در بازار توافقی بالاترین حجم معامله شده در ده روز گذشته را ثبت کرد.

IMG_20221121_055504_957

حباب درهم روز قبل مثبت شد و افزایش پیدا کرد افزایش حباب درهم به بالای ۴۰۰ تومان احتمال اصلاح دلار در معاملات روز بعد را کاهش می دهد.

روند معکوس سکه رفاه با بازار آزاد

در بازار سکه و طلا، قیمت ها دیروز نزولی بودند و روند رو به پایین را تجربه کردند. قیمت و حباب دلار و سکه کاهشی شدند. سکه امامی روز قبل در حالی تا محدوده ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافت که سکه رفاه دیروز بالای نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی معامله شد و در پایان معاملات با اختلاف ۲۴۰ هزار تومانی بالاتر از بازار آزاد معامله شد. سکه رفاه غالبا کمتر از بازار آزاد معامله می شود و در ابتدای روند صعودی از بازار آزاد بالاتر معامله می شود. البته خبرنگار اکوایران علت کاهش قیمت سکه در بازار طلا را در روز قبل حضور فروشندگان پوششی مطرح کرده بود.

امید بانک مرکزی به بورس

روز قبل ایبنا، رسانه  بانک مرکزی همزمان با سبزپوشی شاخص کل بازار سرمایه از بازار سرمایه نوشت، با رونق بورس؛ سرمایه ها از بازارهای غیر رسمی و غیر مولد به سمت بازارهای مولد مانند بورس حرکت می کند، زیرا عوامل بنیادی در این بازار در حال تقویت است.

گزارش روز قبل سایت مرکزی نشان می دهد که بازارساز به دنبال تقویت بازار سرمایه و جذب نقدینگی از طریق این بازار است تا حجم نقدینگی موجود در  این بازار رشد کند و با افزایش حجم نقدینگی در بازار سرمایه، فشار نقدینگی بر سایر بازارها کاهش پیدا کند.

همزمان با سبزپوشی شاخص کل در روز قبل، سهام خگستر و گروه خودرو در روز قبل صف خرید شد تا معلوم شود که سهام خودرویی همچنان لیدر بازار سرمایه خواهد بود.