به گزارش اکوایران، بوریس نادژدین، سیاستمدار روسی که با تلاش وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس مسدود شده است گفته است که تصمیم کمیسیون انتخابات را در عالی‌ترین دادگاه کشور به چالش خواهد کشید.

به نوشته الجزیره، نادژدین، منتقد برجسته جنگ در اوکراین، قصد برکناری ولادیمیر پوتین را دارد. اما تلاش وی توسط کمیسیون مرکزی انتخابات (CEC) که از ثبت نام او به عنوان نامزد خودداری کرد، با مانع مواجه شد. او گفته است که در دادگاه عالی کشور شکایت خواهد کرد.

نادژدین که از طرف حزب کوچک راست میانه «ابتکار مدنی» قصد دارد در انتخابات شرکت کند، ماه گذشته 100،000 امضای لازم را برای ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات را جمع‌آوری کرد.

با این حال، کمیسیون انتخابات روز دوشنبه به نادژدین اطلاع داد که در 15 درصد از امضاهایی که وی در حمایت از نامزدی خود جمع آوری کرده نقص‌هایی پیدا کرده است و برخی از امضاها مربوط به افرادی است که مرده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که تصمیم مقامات انتخاباتی مطابق با قوانین است.

ناژدین روز پنجشنبه در شبکه تلگرام گفت: «من بیش از 200،000 امضا در سراسر روسیه جمع آوری کردم. ما این جمع‌آوری را در ملع عام و صادقانه انجام دادیم - صف‌های موجود در مقر کمپین و نقاط جمع‌آوری ما توسط تمام جهان مشاهده شد.»

ناژدین افزود: «شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 مهمترین تصمیم سیاسی زندگی من است. من از نیت خود دست نمی‌کشم.»

«اشتباه مهلک»

نادژدین، یک مشاور شهرداری 60 ساله که به انتقاد از پوتین معروف است، با وعده پایان دادن به جنگ در اوکراین توجه نیروهای کوچک مخالف روسیه را به خود جلب کرده بود.

او در ازبکستان تحت حاکمیت شوروی از مادری یهودی که معلم موسیقی و پدری که فیزیکدان بود به دنیا آمد – او 30 سال گذشته را در سیاست روسیه گذرانده و به عنوان مشاور در شهر دولگوپرودنی در خارج از مسکو کار کرده است.

او می‌گوید پوتین 71 ساله با آغاز تهاجم مرتکب «اشتباه مهلکی» شد و متعهد شده است که از طریق مذاکره به آن پایان دهد.

پوتین تقریباً مطمئن است که مجدداً در انتخابات پیروز خواهد شد تا ریاست جمهوری 24 ساله خود در روسیه از جمله هشت سال نخست وزیری را حداقل برای شش سال دیگر تمدید کند.

او در دوران حکومتش اجازه شرکت اپوزیسیون واقعی را در انتخابات نداده است و رقبایی مانند رهبر اپوزیسیون، الکسی ناوالنی پشت میله‌های زندان هستند.

پوتین به جای نامزدی حزب حاکم «روسیه متحد»، به عنوان یک مستقل نامزد خواهد شد، به این معنی که برای نامزدی خود به 300،000 امضا نیاز دارد.

او به گفته طرفدارانش در حال حاضر بیش از 3.5 میلیون امضا جمع آوری کرده است.