به گزارش اکوایران، نشست مشاوران امنیت ملی با تمرکز بر طرح صلح اوکراین در داووس بدون هیچ تعیین مسیر مشخصی برای آینده قبل از ورود ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور به گردهمایی جهانی در روز سه‌شنبه، پایان یافت.

کیف امیدوار بود این نشست که قبل از شروع رسمی مجمع جهانی اقتصاد در شهر کوهستانی داووس سوئیس برگزار شد، به حمایت از طرح صلح 10 ماده‌ای در میان کشورهای جهان سوم کمک کند، کشورهایی که بسیاری از آنها پس از تهاجم روسیه به اوکراین تمایلی به حمایت از کیف ندارند.

ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت که این گردهمایی نکاتی را برای بحث در مرحله‌ای روشن کرد، اما نه اوکراین و نه روسیه - که دعوت نشده بود - آماده نیستند تا امتیازات ارضی بدهند. نشستی در سطح رهبران که اوکراین مایل به برگزاری آن است، برنامه‌ریزی نشده است.

به گزارش بلومبرگ، در یک کنفرانس مطبوعاتی، دستیار رئیس جمهور، آندری یرماک گفت که اوکراین از سوی شرکای خود تحت فشار قرار نگرفته است تا در مورد واگذاری سرزمین به روسیه، تقریباً دو سال پس از تهاجم، صحبت کند. رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین گفت که بازگشت به مرزهای سال 1991 همچنان هدف استراتژیک اوکراین است. این شامل کریمه، شبه جزیره‌ای است که به طور غیرقانونی به روسیه در سال 2014 ضمیمه شد.

به طور کلی، اوکراین قصد دارد از گردهمایی سالانه رهبران سیاسی و تجاری در داووس در این هفته برای جلب حمایت و توجه برای مبارزه با تهاجم روسیه استفاده کند.

حدود 83 هیات از نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، روز یکشنبه در چهارمین نشست از مجموعه‌ نشست‌هایی که آغاز آن‌ها به ژوئن بازمی‌گردد، حضور داشتند. بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، این شامل 18 شریک از آسیا و 12 کشور از آفریقا بود. چین، متحد اصلی روسیه، در این نشست شرکت نکرد.

زلنسکی روز دوشنبه در برن، پایتخت سوئیس و روز سه‌شنبه در داووس خواهد بود، جایی که انتظار می‌رود دیدارهای دوجانبه و سخنرانی مهمی داشته باشد. اوکراین همچنین میزبان میزگردهایی با سرمایه گذاران و مدیران اجرایی خواهد بود که بر بازسازی پس از جنگ و استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه متمرکز است.

این اطلاع رسانی در حالی صورت می گیرد که تصویب بیش از 100 میلیارد دلار کمک حیاتی، پس از آن که اوکراین نتوانست موفقیتی در جنگ به دست آورد، در واشنگتن و بروکسل متوقف شده است. درگیری‌های اسرائیل و حماس و حملات حوثی‌ها در دریای سرخ که تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، بیش‌تر اذهان نخبگان جهانی را منحرف می‌کند.

در بحبوحه بحران‌های جهانی فزاینده، زلنسکی همچنان فرمول صلح اوکراین را که برای اولین بار در اواخر سال 2022 مطرح شد، به عنوان مبنایی برای هر گونه گفتگو با روسیه به تصویر می‌کشد.

در همین حال، ایالات‌متحده از اوکراین می‌خواهد که طرح خود را برای مقابله با تهاجم روسیه تشدید کند، موضوعی که انتظار می‌رود با زلنسکی در داووس مطرح شود. تهاجم روسیه به همسایه خود، بزرگترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، در 24 فوریه وارد سومین سال خود خواهد شد.

شرط اصلی فرمول صلح زلنسکی، خروج کامل نیروهای روسیه است، درخواستی که کرملین آن را رد کرده است. اوکراین مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده است و او این دیدارها را که پیش از این در دانمارک، عربستان سعودی و مالت برگزار شد، غیرقانونی دانست.

روز یکشنبه، اوکراین گفت که مذاکرات با کشور همسایه رومانی در مورد تضمین‌های امنیتی را آغاز کرده است. رومانی نهمین کشوری است که مذاکرات امنیتی دوجانبه با کیف برگزار می‌کند.