به گزارش اکوایران، به گفته مقامات، روسیه روز جمعه یکی از بزرگترین حملات موشکی خود را به اوکراین در طول جنگ انجام داد که در آن با حمله به ساختمان‌های مسکونی در کیف، جنوب و غرب این کشور 12 غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گفته رویترز، مدیریت نظامی این شهر گفت: «ده نفر در کیف در انباری که بر اثر ریزش آوار آسیب دیده بود گرفتار شدند.» فرماندار گفت که یک بخش زایمان در شهر دنیپرو آسیب دیده است، اما هیچ تلفاتی گزارش نشده است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه، از متحدان کیف خواست تا حمایت خود را افزایش دهند. او گفت: «امروز میلیون‌ها اوکراینی با صدای بلند انفجارها از خواب بیدار شدند. ای کاش صدای انفجار در اوکراین در سراسر جهان شنیده می‌شد.»

حمله هوایی گسترده پایان سال در حالی صورت می‌گیرد که تقریباً دو سال پس از جنگ با روسیه، عدم اطمینان در مورد مقیاس و قدرت حفظ حمایت‌های نظامی و مالی غرب از کی‌یف در حال گسترش است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور آمریکا در پیام رسان تلگرام گفت: «روسیه با هر چیزی که در زرادخانه خود داشت حمله کرد. تقریباً 110 موشک شلیک شد که اکثر آنها سرنگون شدند.»

مایکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی، این حمله را بزرگترین رگبار هوایی روسیه از زمان تهاجم فوریه 2022 خواند و آن را در پیام رسان تلگرام به عنوان «عظیم‌ترین حمله هوایی» توصیف کرد.

اوکراین1

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش، گفت که این حمله زیرساخت‌های حیاتی و تاسیسات صنعتی و نظامی را هدف قرار داده است. هیچ اظهارنظر فوری از سوی روسیه در این مورد وجود ندارد.

وزارت انرژی از قطع برق در مناطق جنوب اودسا، شمال شرق خارکف، مرکز دنیپروپتروفسک و مرکز کیف خبر داد.

اوکراین هفته‌هاست که هشدار داده است روسیه ممکن است موشک‌هایی را برای حمله هوایی بزرگ به سیستم انرژی انباشته کند. سال گذشته با حمله روسیه به شبکه برق میلیون‌ها نفر در تاریکی فرو رفتند.

پنج نفر در منطقه مرکزی دنیپروپتروفسک که در آن موشک به یک مرکز خرید، یک خانه و یک ساختمان مسکونی شش طبقه اصابت کرد، کشته شدند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف گفت که یک نفر در یک انبار در کیف کشته شده است. یک مقام ارشد نظامی گفت که ساختمان‌های مسکونی و یک ساختمان خالی از سکنه نیز مورد اصابت قرار گرفته است.

فرماندار منطقه گفت که بر اثر اصابت موشک به ساختمان‌های مسکونی، سه نفر در شهر بندری اودسا در دریای سیاه کشته و حداقل 15 نفر از جمله دو کودک زخمی شدند.

دفتر رئیس جمهور اعلام کرد در منطقه لویو، که هم مرز با لهستان عضو ناتو است، اصابت موشک به یک تاسیسات زیرساختی حیاتی تایید شده است.

فرماندار منطقه گفت: «یک نفر در یک ساختمان مسکونی چند طبقه آسیب دیده در شهر لویو کشته شد.» شهردار گفت که سه مدرسه و یک مهدکودک نیز آسیب دیده است.

فرماندار منطقه همچنین گفت که در شمال شرق شهر خارکف، یک حمله موشکی به یک انبار، تأسیسات صنعتی، یک مرکز پزشکی و یک انبار حمل و نقل آسیب رساند. او گفت: «یک نفر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.»

وزیر کشور اوکراین گفت که موشک‌ها به چندین تاسیسات زیربنایی در شهر زاپوریژیا در جنوب شرقی اصابت کرد و یک نفر کشته شد.