به گزارش اکوایران، در حالی که اختلافات در واشنگتن همچنان میلیاردها دلار از بودجه مورد نیاز فوری زمان جنگ را متوقف کرده است، نگرانی در اوکراین در حال افزایش است. کمکی که مقامات ایالات متحده می‌گویند برای فعال نگه داشتن کشور در حالی که جنگ با روسیه ادامه دارد، بسیار مهم است.

به گفته واشنگتن‌پست، تنش در روابط بین کیف و واشنگتن در حالی رخ می‌دهد که اختلافات سیاسی داخلی برای رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی، با ترس از شکاف‌های احتمالی در منابع مالی که به تنش‌های دیگر در پایتخت دامن می‌زند، دوباره ظاهر شده است. روابط بین مقاماتی که قبلاً ظاهر عمومی وحدت را حفظ کرده بودند، اکنون آشکارا در حال فروپاشی است.

هیاتی از مقامات ارشد اوکراینی این هفته از واشنگتن بازدید کردند تا بودجه بیشتر برای ارتش و بودجه ملی درخواست کنند. درخواست‌هایی که به نظر می‌رسد شنیده نشده است زیرا جمهوری‌خواهان سنا بار دیگر کمک‌های پیشنهادی را که با اقدامات بحث‌برانگیز کنترل مرزی مرتبط است، مسدود کردند.

کیف

غیبت در سنا

زلنسکی قرار بود این هفته در یک جلسه توجیهی مجلس و سنا سخنرانی کند اما این سخنرانی در آخرین لحظه لغو شد در حالی که جلسه به مسابقه‌ای از فریادهای پر هرج‌و‌مرج در مورد سیاست مرزی ایالات متحده تبدیل شد. لغو سخنرانی او برای رهبری که معمولاً فرصت‌های دفاع از اوکراین را رد نکرده است بسیار غیرمعمول بود و این سؤال را برانگیخت که آیا او به توصیه همکاران اوکراینی خود یا مقامات آمریکایی از آن عقب نشینی کرد یا خیر.

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده، به یک برنامه تلویزیونی اوکراین گفت که «در واقع هیچ اتفاق فاجعه‌باری رخ نداده است» و افزود: «دقیقاً به این دلیل که آنها نه تنها در مورد مسائل اوکراین، بلکه در مورد مسائل داخلی نیز بحث کردند، ما شرکت نکردیم.»

الکساندرا اوستینوا، نماینده پارلمان و رئیس فراکسیون حزب هولوس گفت: «با این حال، تفاوت بین تصویب کمک‌های میلیاردی به اوکراین تا پایان سال جاری و انجام آن در ژانویه برای اوکراین بسیار مهم است.»

او گفت که حدود یک سوم بودجه اوکراین از کمک‌های مالی ایالات‌ متحده تامین می‌شود و اگر این پول تامین نشود، ممکن است کیف نتواند حقوق اولیه پزشکان، امدادگران و دیگران را پرداخت کند.

اوستینوا گفت: «این به معنای واقعی کلمه یک مشکل بزرگ خواهد بود، زیرا اگر ما به عنوان یک دولت زنده نمانیم، نمی‌توانیم در جنگ پیروز شویم.»

او همچنین به وابستگی اوکراین به مهمات ساخت ایالات متحده برای سیستم‌های دفاع هوایی اشاره کرد. اوکراینی‌ها منتظر زمستان سختی هستند و روسیه احتمالاً دوباره زیرساخت‌های انرژی را با موشک‌ها و پهپادها هدف قرار می‌دهد تا مردم را بدون برق بگذارد.

در آخرین سفر خود به واشنگتن، اوستینوا در حمایت از جنگ  خستگی فزاینده‌ای حس کرد. او گفت که اغلب از او می‌پرسیدند: «برنامه چیست؟» و «این کار چقدر طول می‌کشد؟»

او گفت: «و آنچه من به آنها می‌گویم این است که متأسفانه برنامه‌ای که ما داریم نمی تواند با مقادیر موجود سلاح پوشش داده شود. وقتی کمبود مهمات داریم، برنامه‌ریزی برای ما دشوار است.»

روز چهارشنبه، وزارت امور خارجه 175 میلیون دلار کمک امنیتی اضافه به اوکراین از جمله مهمات و مهمات دفاع هوایی را اعلام کرد، اما هشدار داد که بدون اقدام کنگره «این یکی از آخرین بسته‌های کمک امنیتی است که می‌توانیم به اوکراین ارائه کنیم.»

ک

ماندن در کانون توجه

با این حال، برخی از مقامات خوشبین بودند که متحدان در واشنگتن تا قبل از پایان سال گام بردارند. یولیا سویردنکو، معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد که ماه گذشته از واشنگتن بازدید کرد، گفت که امیدوار است بسته کمکی تا کریسمس اعلام شود.

«ما بارها از شرکای خود شنیده‌ایم که به حمایت از ما ادامه خواهند داد و آنها هرگز وعده خود را زیر پا نگذاشتند. ما هیچ دلیلی نداریم که به اعتبار مشارکت خود شک کنیم.»

با این حال، همچنان چالش باقی ماندن در خط مقدم ذهن متحدان وجود دارد. تیموفی میلوانوف، رئیس دانشکده اقتصاد کیف و وزیر سابق دولت، گفت که توجه جهانی به عملیات نظامی اسرائیل در غزه و حمله متقابل «بیش از حد» اوکراین که انتظارات را برآورده نکرده است، به کاهش حمایت ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا کمک کرده است.

میلوانوف گفت: «آیا اوکراین به این دلیل سقوط خواهد کرد؟ نه، بعید است. اما آیا بسیاری افراد دیگر خواهند مرد؟ بله. آیا این توانایی اوکراین برای داشتن نیروهای توانمند را محدود خواهد کرد؟ بله. این‌ها همه فرسایشی است. بدیهی است که این یک جنگ طولانی است. اکنون همه از جمله من به این موضوع پی برده‌اند.»

اصطکاک در سطوح بالا

او گفت که تلاش برای مقصر دانستن این که چرا حمله متقابل در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین موفقیت‌آمیزتر نبود، باعث ایجاد شکاف‌های سیاسی در لحظه‌ای شد که ممکن است اوکراین بخواهد برای شرکای غربی‌اش متحد به نظر برسد.

میلوانوف گفت: «موضوع سخت است، بنابراین همه در خطر هستند. البته از منظر عقلانی، این کار اشتباهی است.»

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف در مصاحبه اخیر با نشریه اشپیگل آلمان گفت که اوکراین در حال چرخش به سمت اقتدارگرایی است و افزود: «در یک مقطع ما با روسیه تفاوتی نخواهیم داشت، جایی که همه چیز به خواسته یک نفر بستگی دارد.»

سپس پترو پوروشنکو که قبل از زلنسکی به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین خدمت می‌کرد و اکنون رهبر اپوزیسیون در پارلمان است، یک هفته پیش توسط مقامات از خروج از کشور منع شد. اقدامی که تحلیلگران آن را سیلی سیاسی دولت زلنسکی می‌دانند.

پوروشنکو مدعی شد که سفر او به خارج از کشور که شامل سفر به ایالات متحده برای دیدار با قانونگذاران و سایر مقامات می‌شود، با هدف لابی کردن حمایت از اوکراین بوده است.

آژانس اطلاعات داخلی، SBU، که پاسخگوی دفتر ریاست جمهوری است، روز شنبه گفت که از خروج پوروشنکو جلوگیری کرده است تا از استفاده تبلیغاتی روسیه از سفر او جلوگیری کند.

مقامات اوکراینی و ایالات متحده همچنین به اصطکاک بین زلنسکی و فرمانده کل ارتش، ژنرال والری زالوژنی اشاره کرده‌اند. زالوژنی 50 ساله به ندرت اظهارنظر عمومی می‌کند، و اگرچه هرگز جاه‌طلبی‌ سیاسی را نشان نداده است، اما محبوبیت او در اوکراین با محبوبیت زلنسکی رقابت می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند که اگر او در آینده نامزدی ریاست جمهوری شود، بزرگترین چالش را برای زلنسکی ایجاد خواهد کرد. قانون اوکراین از برگزاری انتخابات در زمان حکومت نظامی جلوگیری می‌کند و زلنسکی گفته است که شخصاً مخالف برگزاری انتخابات در شرایطی است که کشور همچنان در جنگ است.

اوکراین

یک «لحظه حساس»

تنش بین این دو پس از آن افزایش یافت که زالوژنی در مصاحبه با اکونومیست ادعا کرد که جنگ به «بن بست» رسیده است و «به احتمال زیاد هیچ پیشرفت عمیق و زیبایی» برای اوکراین در خط مقدم مانند حملات متقابل موفق سال گذشته وجود نخواهد داشت.

زلنسکی علناً ارزیابی «بن بست» زالوژنی را مورد سرزنش قرار داد و در هفته‌های بعد، تغییراتی در رهبری نظامی کشور ایجاد شد و فرماندهان نیروهای ویژه و نیروهای پزشکی جایگزین شدند. هر دو تغییر پرسنل توسط وزارت دفاع انجام شد و علیرغم گزارش فرماندهان به زالوژنی، بدون نظر او بود.

ماریانا بزوهلا، یکی از اعضای پارلمان در حزب خدمتگزار مردم زلنسکی، بارها در فیس بوک از زالوژنی انتقاد کرده و از فالورهایش نظرسنجی کرده است که آیا او باید جایگزین شود یا نه. کلیچکو و پوروشنکو از ژنرال حمایت کرده‌اند.

رستم عمروف، وزیر دفاع، که این هفته در واشنگتن بود، از زلنسکی در فاکس نیوز دفاع کرد و گفت: «نظرات کلیچکو نشان دهنده آغاز فصل سیاسی است.»

او همچنین گفت که توسل به مذاکرات با روسیه «مایه شرمساری برای جهان متمدن» خواهد بود و تنها به اقتدارگرایی خشونت آمیز دامن می‌زند.

بسیاری در اوکراین نگرانند که اگر شرکای غربی، از جمله ایالات متحده، میدان نبرد را به بن‌بست رسیده تصور کنند، ممکن است مجبور به مذاکره با روسیه شوند. زلنسکی مدت‌ها اصرار داشت که تنها نتیجه قابل قبول جنگ، بازگرداندن اوکراین به مرزهای این کشور است که در سال 1991 ایجاد شده بود.

زالوژنی1

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن سریع به قطعنامه سنا قبل از پایان سال فشار می‌آورد و این هفته قانونگذاران را به دلیل ناکامی در تایید کمک به اوکراین مورد سرزنش قرار داد. او پس از اینکه رای روز چهارشنبه به تصویب نرسید، گفت: «تاریخ در مورد کسانی که به آرمان آزادی پشت کردند به سختی قضاوت خواهد کرد.»

آندری یرماک، دستیار ارشد زلنسکی که این هفته در واشنگتن بود، در اظهاراتی در موسسه صلح ایالات متحده گفت که حمایت ایالات متحده همچنان برای نبرد اوکراین حیاتی است. او گفت که بدون آن «بقای واقعی برای مردم دشوار خواهد بود.»

اولنا ترگاب، یکی از اعضای شورای مبارزه با فساد وزارت دفاع اوکراین که بر خریدهای دفاعی نظارت می‌کند، گفت که «افراد درگیر در تدارکات دفاعی» به او گفته‌اند که «برای خط مقدم، اکنون لحظه حیاتی است.»

او گفت که وضعیت در خط مقدم «شاید بدتر از برآورد شرکای (اوکراین) باشد، زیرا سیگنال‌ها قطعاً خوب نیستند.»

او گفت: «اگرچه اکثریت جامعه اوکراین احتمالاً هنوز معتقدند که همه چیز حل خواهد شد و این دقیقاً مانند یک بازی چانه‌زنی، بازی سیاسی داخلی است که در ایالات متحده اتفاق می‌افتد. اما من واقعاً می ترسم که اوضاع از کنترل خارج شود. و هیچ نقشه دومی وجود ندارد. اگر کنگره نتواند بودجه را تصویب کند، نمی‌دانم، این برای اوکراین بسیار بسیار منفی خواهد بود.»