به گزارش اکوایران، به گفته یکی از مقامات ارشد فعلی آمریکا و یکی از مقامات ارشد سابق که با این گفتگوها آشنا هستند، مقامات آمریکایی و اروپایی بی سر و صدا با دولت اوکراین در مورد اینکه مذاکرات صلح احتمالی با روسیه ممکن است منجر به پایان جنگ شود، صحبت کرده‌اند.

به گفته مقامات، این گفتگوها شامل خطوط کلی بسیار گسترده‌‌تری از آنچه که احتمالا اوکراین لازم است برای دستیابی به توافق از آن صرف نظر کند، بوده است.

به گزارش ان‌بی‌سی، به گفته مقامات، برخی از مذاکرات که حساس توصیف شدند، ماه گذشته در جریان نشستی با نمایندگان بیش از 50 کشور حامی اوکراین، از جمله اعضای ناتو، معروف به گروه دفاعی اوکراین، انجام شد. مقامات گفتند که این گفتگوها تصدیق پویایی نظامی در اوکراین و از نظر سیاسی در ایالات متحده و اروپا است.

مقامات گفتند که این گفتگوها در بحبوحه نگرانی مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر اینکه جنگ به بن‌بست رسیده و همچنین توانایی ادامه کمک به اوکراین، آغاز شد.

مقامات دولت بایدن همچنین نگران هستند که اوکراین در حال تمام کردن نیرو است، در حالی که روسیه به ظاهر ذخیره بی‌پایانی دارد. اوکراین همچنین با جذب نیرو دست و پنجه نرم می‌کند و اخیرا شاهد اعتراضات عمومی در مورد برخی از الزامات بی‌پایان خدمت اجباری رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی بوده است.

به گفته مقامات، دولت ایالات متحده از اینکه جنگ در اوکراین از یک ماه پیش و آغاز جنگ اسرائیل و حماس، کمتر توجه عمومی را به خود جلب کرده است، ناراحت است. مقامات نگرانند که این تغییر می‌تواند تامین کمک‌های اضافه برای کیف را دشوارتر کند.

برخی از مقامات نظامی ایالات متحده به طور خصوصی شروع به استفاده از اصطلاح «بن‌بست» برای توصیف نبرد فعلی در اوکراین کرده‌اند، و برخی می‌گویند ممکن است به این بستگی داشته باشد که کدام طرف بتواند نیروی نظامی را طولانی‌تر حفظ کند.

هیچ یک از طرفین در میدان نبرد که برخی از مقامات آمریکایی آن را جنگی چند اینچی توصیف می‌کنند، گام‌های بزرگی بر نمی‌دارد. مقامات همچنین به طور خصوصی گفته‌اند که اوکراین احتمالا فقط تا پایان سال یا اندکی پس از آن فرصت دارد تا بحث‌های فوری درباره مذاکرات صلح آغاز شود. مقامات ایالات متحده نظرات خود را در مورد چنین جدول زمانی با متحدان اروپایی در میان گذاشته‌اند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای گفت: «هر تصمیمی درباره مذاکرات به اوکراین بستگی دارد. ما تمرکز خود را بر ادامه حمایت قاطعانه از اوکراین در دفاع از آزادی و استقلال خود در برابر تجاوز روسیه داریم.»

یک مقام دولت همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده با اوکراین در گفتگوها در مورد چارچوب اجلاس صلح آن شرکت کرده است، اما گفت که کاخ سفید «در حال حاضر از هیچ گفتگوی دیگری با اوکراین درباره مذاکرات مطلع نیست.»

نیروی انسانی

به گفته دو نفر از افراد آشنا با موضوع، جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور به شدت بر کاهش نیروهای نظامی اوکراین متمرکز بوده است. یکی از این افراد گفت: «نیروی انسانی در رأس نگرانی‌های دولت در حال حاضر است.» این شخص گفت: «ایالات متحده و متحدانش می‌توانند تسلیحات اوکراین را فراهم کنند، اما اگر نیروهای شایسته برای استفاده از آنها نداشته باشند، فایده چندانی نخواهد داشت.»

بایدن از کنگره درخواست کرده است تا بودجه بیشتری برای اوکراین در نظر بگیرد، اما تاکنون به دلیل مقاومت برخی جمهوری‌خواهان کنگره، این تلاش‌ها پیشرفت نکرده است.

کاخ سفید در آخرین درخواست خود کمک به اوکراین و اسرائیل را مرتبط کرده است. این امر در میان برخی از جمهوری‌خواهان کنگره از حمایت برخوردار است، اما سایر قانونگذاران جمهوری‌خواه گفته‌اند که آنها فقط به بسته کمکی برای اسرائیل رأی خواهند داد.

قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس، مقامات کاخ سفید علناً ابراز اطمینان کردند که بودجه اضافی اوکراین تا قبل از پایان سال جاری در کنگره تصویب خواهد شد، در حالی که به طور خصوصی نگرانی‌ها را در مورد دشواری این امر اعتراف کردند.

بایدن به متحدان ایالات متحده اطمینان داده بود که کنگره کمک‌های بیشتر به اوکراین را تایید خواهد کرد و یک سخنرانی بزرگ در این زمینه برنامه‌ریزی کرده بود. اما هنگامی که نیروهای حماس در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کردند، تمرکز رئیس‌جمهور به خاورمیانه معطوف شد و سخنرانی او در اوکراین به یک سخنرانی در دفتر بیضی شکل کاخ سفید در مورد این که چرا ایالات متحده باید از اوکراین و اسرائیل حمایت مالی کند، تبدیل شد.

آیا پوتین آماده مذاکره است؟

دو مقام آمریکایی گفتند که دولت بایدن هیچ نشانه‌ای از آمادگی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای مذاکره با اوکراین ندارد.

مقامات غربی می‌گویند که پوتین هنوز معتقد است که می‌تواند «منتظر غرب بماند» یا تا زمانی که ایالات متحده و هم‌پیمانانش حمایت داخلی برای تأمین مالی اوکراین را از دست بدهند یا مبارزه برای تأمین تسلیحات و مهمات کیف بسیار پرهزینه شود، به جنگ ادامه دهد.

هم اوکراین و هم روسیه برای عقب نماندن از تجهیزات نظامی در تلاش هستند. به گفته یک مقام غربی، روسیه تولید گلوله‌های توپخانه را افزایش داده است و طی چند سال آینده ممکن است بتواند سالانه 2 میلیون گلوله تولید کند. اما به گفته این مقام، روسیه در سال گذشته حدود 10 میلیون گلوله در اوکراین شلیک کرده است، بنابراین باید به کشورهای دیگر نیز تکیه کند.

به گفته پنتاگون، دولت بایدن از زمان حمله روسیه در فوریه 2022، 43.9 میلیارد دلار برای کمک‌های امنیتی به اوکراین هزینه کرده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید حدود 5 میلیارد دلار برای ارسال به اوکراین قبل از تمام شدن پول برای دولت باقی مانده است.

کاهش حمایت عمومی

پیشرفت در ضد حمله اوکراین بسیار کند بوده است و امید به اینکه اوکراین پیشرفت‌های قابل‌توجهی از جمله رسیدن به ساحل نزدیک خطوط مقدم روسیه داشته باشد، در حال از بین رفتن است. مقامات گفتند که عدم پیشرفت قابل توجه در میدان نبرد در اوکراین به تلاش برای معکوس کردن روند نزولی حمایت عمومی از ارسال کمک‌های بیشتر کمکی نمی‌کند.

نظرسنجی گالوپ که این هفته منتشر شد، نشان می‌دهد که حمایت از ارسال کمک‌های اضافی به اوکراین کاهش یافته است، به طوری که 41 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که کمک‌های ایالات متحده به اوکراین بیش از حد است. این یک تغییر قابل توجه نسبت به سه ماه قبل است که تنها 24 درصد از آمریکایی‌ها گفتند که چنین احساسی دارند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که 33 درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند ایالات متحده اقدامات درستی را برای اوکراین انجام می‌دهد، در حالی که 25 درصد گفتند که ایالات متحده به اندازه کافی کمک نمی‌کند.

به گفته مقامات، به عنوان انگیزه برای زلنسکی برای بررسی مذاکرات، ناتو می‌تواند برخی از تضمین‌های امنیتی را به کیف ارائه دهد، حتی بدون اینکه اوکراین به طور رسمی بخشی از ائتلاف شود. به این ترتیب، اوکراینی‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که روسیه از حمله مجدد منصرف خواهد شد.

در ماه اوت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «ارزیابی ما این نیست که درگیری به بن‌بست رسیده است.» در عوض سالیوان گفت، اوکراین در حال تصرف قلمرو بر «مبنای روشمند و سیستماتیک» است.

اما یک مقام غربی اذعان کرد که مدتی است تحرکات زیادی از سوی هیچ یک از طرفین صورت نگرفته است و با نزدیک شدن زمستان و سرمای هوا، شکستن این الگو برای اوکراین یا روسیه دشوار خواهد بود. نه غیرممکن، اما دشوار خواهد بود.

مقامات آمریکایی همچنین ارزیابی می‌کنند که روسیه در زمستان امسال مجدداً تلاش خواهد کرد تا زیرساخت‌های حیاتی در اوکراین را هدف قرار دهد و همچنین تلاش می‌کند برخی غیرنظامیان را مجبور کند که زمستان سرد و بدون گرما یا برق را تحمل کنند.

این مقام ارشد سابق دولت گفت، مقامات دولتی انتظار دارند که اوکراین زمان بیشتری برای جنگیدن در میدان نبرد، به ویژه با تجهیزات جدید و سنگین‌تر بخواهد، اما این احساس رو به افزایش است که دیگر دیر شده است، و زمان انجام یک توافق فرا رسیده است. آن‌ها مطمئن نیستند که اوکراین یک حمله بهاری دیگر انجام دهد.

یکی از مقامات ارشد دولت هرگونه تصوری مبنی بر تشویق اوکراین به سمت مذاکرات توسط ایالات متحده را پس زد. به گفته این مقام، اوکراینی‌ها «از نظر آب‌وهوا به زمان مشخص وابسته‌اند اما از نظر ژئوپلیتیک به زمان وابسته نیستند.»