به گزارش اکوایران، به گفته فرماندار منطقه دونتسک که تحت کنترل اوکراین است، «حمله موشکی روسیه روز شنبه در شهر پوکروفسک و اطراف آن در شرق اوکراین 11 کشته و 10 زخمی بر جای گذاشت.»

پنج نفر از کشته‌شدگان کودک بودند.

تلاش‌های نجات تا شب ادامه یافت. تصاویری که توسط فرماندار منطقه‌ای وادیم فیلاشکین در فضای مجازی منتشر شده است، تیم‌هایی را نشان می‌دهد که در تاریکی انبوهی از آوارهای در حال سوختن و همچنین یک وسیله نقلیه سوخته را می‌گردند.

به گزارش رویترز، فیلاشکین به تلویزیون اوکراین گفت که نیروهای روسی حدود ساعت 3 بعد از ظهر با «گلوله باران شدید» با موشک‌های S-300 به پوکروفسک حمله کردند. او گفت: «در نتیجه این حمله وحشیانه 11 نفر از جمله پنج کودک سه تا 17 ساله جان باختند.»

«ده نفر مجروح شدند. عملیات نجات ادامه دارد. نزدیک به صبح ما درک بهتری از آمار نهایی مجروحان خواهیم داشت.»

فیلاشکین پیشتر گفته بود که حمله اصلی شهر پوکروفسک و روستاهای مجاور آن را در 80 کیلومتری مرکز منطقه‌ای دونتسک که تحت کنترل روسیه قرار دارد، هدف قرار داده است.

او گفت که نیروهای روسی «در تلاش هستند تا حد ممکن غم و اندوه را به سرزمین ما تحمیل کنند.»

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت که این حمله «به سادگی خانه‌های عادی و شخصی را هدف قرار داد و روسیه باید احساس کند که هیچ یک از این حملات بدون عواقب برای دولت تروریستی آن نخواهد گذشت.»

دنیس براون، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین، گفت که از حملات و به‌ویژه مرگ کودکان واقعاً وحشت‌زده است

براون در بیانیه ای گفت: «اینها فقط کودکانی بودند که به خاطر این جنگ کشته شده‌اند.»

او گفت که حملات اخیر روسیه به شهرها «تعدادی فجیع از کودکان را بر جای گذاشته. زنان و مردان کشته و زخمی شدند و ردی از تلفات و ویرانی باقی مانده.»

به درخواست وزارت دفاع روسیه برای اظهارنظر درباره این حادثه پاسخی فوری داده نشد.

بیانیه ارتش روسیه که اوایل روز شنبه منتشر شد، گفت که نیروهای این کشور به یک پست فرماندهی که توسط یک تشکیلات نظامی اوکراینی در نزدیکی پوکروفسک مورد استفاده قرار می‌گرفت، حمله کردند و این شهر را با نام دوران شوروی کراسنوآرمیسک ذکر کرد.

رودیون میروشنیک، یکی از مقامات ارشد مسکو که در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین کار می کند، گفت که نیروهای اوکراینی بیمارستانی در دونتسک را گلوله باران کردند و سه بیمار را مجروح کردند. تصاویری که او در فضای مجازی منتشر کرد، آسیب به اتاق‌ها و برخی ساختمان‌های بیرونی را نشان می‌داد.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگی که با حمله به اوکراین در فوریه 2022 آغاز شد را رد می‌کند.

اما نیروهای آن در دو هفته گذشته حملات خود را به شهرها و شهرک‌های اوکراین تشدید کرده‌اند. اوکراین با حمله به اهدافی در دریای سیاه و برخی مناطق مرزی روسیه، از جمله حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین که در این هفته 25 نفر در شهر بلگراد را کشت، تلافی‌ کرده است.