به گزارش اکوایران، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده به رهبری مایک جانسون، بسته کمکی ۱۴.۳ میلیارد دلاری اسرائیل که به کاهش بودجه سازمان امور مالیاتی (آی‌آراس) آمریکا مشروط است را تصویب کردند و باعث درگیری با دموکرات‌ها بر سر اجرای قانون مالیاتی شدند که خطر تأخیر در کمک مالی به دولت را به همراه خواهد داشت.

به نوشته بلومبرگ، قانونگذاران هر دو حزب عمدتاً در حمایت از اسرائیل در جنگش علیه حماس متحد هستند. اما اکنون تصویب این کمک‌ها به دعواها بر سر سایر موارد اضطراری مانند کمک به اوکراین، خواسته‌های جریان محافظه‌کار برای کاهش هزینه‌های داخلی و اختلافات حزبی بر سر مالیات ختم شده است.

مجلس نمایندگان در روز پنجشنبه بسته کمکی را با رأی ۲۲۶ به ۱۹۶ را تصویب کرد که اکثر دموکرات‌ها به دلیل کاهش بودجه آی‌آراس با این اقدام مخالف بودند. کاخ سفید تهدید کرد که این لایحه را به خاطر این ماده که طبق پیش‌بینی دفتر بودجه کنگره برای دولت فدرال ۲۷ میلیارد دلار ضرر خواهد داشت، وتو خواهد کرد.

جانسون توانست با گنجاندن کاهش بودجه آی‌آراس، محافظه‌کاران سرسخت در حزب جمهوری‌خواه را تا حد زیادی در پشت این طرح متحد نگه دارد. فقط دو جمهوری‌خواه رأی منفی دادند. دوازده دموکرات نیز به این قانون رأی مثبت دادند.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا در روز پنجشنبه قول داد که سنا به لایحه کنگره رأی نخواهد داد و در عوض، بسته اضطراری گسترده‌تری را بدون کاهش در بودجه آی‌آراس ارائه خواهد کرد. شومر گفت: «ما روی بسته کمک اضطراری خود که شامل کمک به اسرائیل، اوکراین، رقابت با دولت چین و کمک‌های بشردوستانه برای غزه است، با هم کار خواهیم کرد».

جانسون قبل از رأی‌گیری به خبرنگاران گفت که به دلیل کسری بودجه فزاینده ایالات متحده بر کاهش بودجه (آی‌آراس) پافشاری خواهد کرد. جانسون که به تازگی به ریاست کنگره منصوب شده و متحدان جمهوری‌خواهش با برآورد دفتر بودجه کنگره مبنی بر اینکه کاهش بودجه آی‌آراس کسری بودجه دولت را ۱۲.۵ میلیارد دلار افزایش می‌دهد، مخالفند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری دولت بایدن گفت که این لایحه را غیرمسئولانه می‌داند. یلن افزود: «تنها منتفعان این لایحه، متقلبان مالیاتی ثروتمند و شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند مالیات‌های بپردازند». با این حال، برخی جمهوری‌خواهان گفتند که این مبارزه در برابر دموکرات‌ها، از نظر سیاسی به نفعشان خواهد بود. یکی از آن‌ها گفت: «اگر دموکرات‌ها بخواهند آی‌آراس را به اسرائیل ترجیح دهند، خودشان می‌دانند. اما من اسرائیل را انتخاب می‌کنم».

دولت بایدن در ماه گذشته یک بسته کمک اضطراری ۱۰۶ میلیارد دلاری را درخواست کرد که شامل کمک اسرائیل به همراه بودجه‌ای برای اوکراین، تایوان و کمک‌های بشردوستانه در غزه و اسرائیل بود.

بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، از جمله رئیس جدید، قبلاً با کمک به اوکراین مخالفت کرده بودند. جانسون گفته که کنگره در هفته آینده در مورد کمک به اوکراین رأی‌گیری خواهد کرد و آن را در یک بسته جداگانه و در بودجه امنیت مرزی آمریکا خواهد گنجاند.