به گزارش اکوایران، رئیس جدید مجلس نمایندگان ایالات متحده در روز پنجشنبه گفت که کنگره کمک‌های نظامی جدید به اوکراین و اسرائیل را در قالب لوایح جداگانه بررسی خواهد کرد که تلاش‌های جو بایدن برای حمایت از هر دو متحد آمریکا را پیچیده‌تر می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، مایک جانسون، رئیس جدید کنگره به فاکس نیوز گفت: «اجماع ما در میان جمهوری‌خواهان مجلس این است که باید این موضوعات را دوشاخه کنیم». او گفت که این پیام را پس از دیدار با بایدن در اوایل روز به مقامات کاخ سفید رساند.

دولت از کنگره خواسته که ۱۰۶ میلیارد دلار برای هزینه‌های اضطراری اوکراین، اسرائیل و سایر کمک‌های خارجی تصویب کند و امیدوار است که بسته پیشنهادیش در مجلس تصویب شود. اما شک و تردید فزاینده در میان جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در مورد اوکراین یکی از موضوعات بحث برانگیزتر مبارزه سه هفته‌ای این حزب بر سر گزینه رهبری جدید کنگره بود که با انتخاب جانسون در روز چهارشنبه به اوج خود رسید.

جانسون، نماینده جمهوری‌خواه لوئیزیانا که تا حد زیادی ناشناخته بود، یک هفته پیش گفت که ایالات متحده اوکراین را رها نخواهد کرد و پیروزی روسیه در آنجا نه تنها روسیه، بلکه چین را در مورد تایوان جسور خواهد کرد. او افزود، با این حال، کمک به اوکراین مستلزم پاسخگویی بیشتر در مورد پولی است که قبلاً خرج شده است.

او گفت: «اسرائیل یک موضوع جداگانه است. اما این چیزی است که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها متمایز می‌کند. ما می‌خواهیم بدانیم که این پول‌ها کجا خرج می‌شود. ما صرفا برای ارسال به خارج از کشور پول چاپ نمی‌کنیم. ما برای انجام این کار، از بودجه کاهای دیگر کم می‌کنیم».

او گفت که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان بسته‌ای ۱۴.۵ میلیون دلاری برای اسرائیل پیشنهاد خواهند کرد که اندکی بیشتر از درخواست دولت بایدن است.