به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که توسط جک اسمیت، بازرس ویژه به او اطلاع داده شده که او هدف تحقیقاتی جنایی به خاطر تلاش برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ است. این خبر نشانه‌ای است که رئیس‌جمهور سابق ممکن است دوباره توسط بازرس ویژه متهم شود.

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در شبکه «تروث سوشال» نوشت: «جک اسمیت دیوانه، دادستان وزارت دادگستری جو بایدن (دوباره) ابلاغیه‌ای فرستاد مبنی بر اینکه من هدف تحقیقات هیئت‌منصفه اعظم به خاطر حوادث ششم ژانویه هستم. او به من ۴ روز فرصت داد تا مقابل هیئت‌منصفه حاضر شوم که تقریباً همیشه به معنای دستگیری و صدور کیفرخواست است».

دو منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که وکلای ترامپ، از جمله تاد بلانچ ابلاغیه را در روز یکشنبه از تیم اسمیت دریافت کردند که به آنها اطلاع داده بود که موکل آنها ممکن است در تحقیقات در مورد تلاش برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ با اتهاماتی روبرو شود. این ابلاغیه از سوی دادستان‌های فدرال برای ترامپ روشن می‌کند که دادستان‌ها نه فقط بر اطرافیان رئیس‌جمهور سابق که تلاش کردند از شکست او در انتخابات جلوگیری کنند، بلکه بر اقدامات خود ترامپ برای ابطال انتخابات ۲۰۲۰ متمرکز هستند.

تیم حقوقی ترامپ به طور رسمی به احضار برای شهادت در برابر هیئت‌منصفه اعظم پاسخ نداده است، اما تا حد زیادی انتظار می‌رود ترامپ از انجام این کار خودداری کند. این ابلاغیه تیم ترامپ را غافلگیر کرد که پیش‌بینی نمی‌کرد اسمیت در این ماه اتهاماتی وارد کند.

چند منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که مشاوران ترامپ صبح روز سه‌شنبه را صرف تماس با وکلا و متحدان خود کردند تا بفهمند برای چه فرد دیگری در مورد انتخابات ۲۰۲۰ این ابلاغیه ارسال شده است. به گفته منابع، مشاوران ترامپ امیدوارند که بینش بهتری نسبت به این پرونده به دست آورند.

به گفته این منابع، تاکنون تیم ترامپ شخص دیگری را که نامه‌ای مشابه دریافت کرده باشد، شناسایی نکرده است.

اواخر روز سه‌شنبه، ترامپ برای اولین‌بار در مقابل دوربین به مسئله ابلاغیه پرداخت و در مصاحبه خود با فاکس نیوز گفت که تحقیقات اسمیت به منزله «دخالت در انتخابات» است و آن را «ننگ» خواند. کمپین او در حال حاضر در حال جمع‌آوری کمک مالی به حل این پرونده است.

همچنین تقریباً سه هفته قبل از اینکه ترامپ در تحقیقات سوءاستفاده احتمالی از اسناد طبقه‌بندی‌شده متهم شود، ابلاغیه‌ای از اسمیت دریافت کرده بود. روز سه‌شنبه، اسمیت در پاسخ به سؤال سی‌ان‌ان در مورد ابلاغیه و اینکه آیا دفتر وی در حال آماده‌شدن برای متهم‌کردن رئیس‌جمهور سابق است، از اظهار نظر خودداری کرد.

ترامپ تاکنون دو بار در سال جاری متهم شده است. الوین بِرَگ، دادستان منطقه منهتن رئیس‌جمهور سابق را به ۳۴ فقره جعل سوابق تجاری در ماه مارس متهم کرد و ماه گذشته، اسمیت در تحقیقات اسناد طبقه‌بندی‌شده ترامپ را به ۳۷ مورد متهم کرد. ترامپ در هر دو مورد ادعای بی‌گناهی کرد.

photo_2023-07-19_13-47-04

مقررات وزارت دادگستری به دادستان‌ها این امکان را می‌دهد که افراد را در جریان تحقیقاتی که ممکن است در آن متهم شوند، مطلع سازد. اخطار به فرد اغلب می‌تواند به صدور کیفرخواست علیه او منجر شده، اما ممکن است در نهایت، فرد مورد نظر توسط هیئت‌منصفه اعظم متهم نشود. این ابلاغیه‌ها الزامی نیستند، اما دادستان‌ها ترجیح می‌دهند که فرد را از اینکه هدف تحقیقات قرار گرفته است، آگاه سازند.

در حالی که ترامپ به طور مشخص نگفت که چرا به او گفته شد که در مقابل هیئت‌منصفه اعظم حاضر شود، معمولاً افرادی که ابلاغیه دریافت می‌کنند این شانس را دارند که در مقابل هیئت‌منصفه اعظم حاضر شده تا مدارک خود را ارائه کرده یا در صورت تمایل شهادت دهند.

در پرونده اسناد طبقه‌بندی‌شده، ترامپ در ۱۹ می ابلاغیه‌ای را از دفتر بازپرس ویژه دریافت کرد. سپس وکلای او در ۵ ژوئن با مقامات دادگستری دیدار کردند. سه روز پس از آن، هیئت‌منصفه اعظم کیفرخواستی را علیه ترامپ و والت نائوتا، هم‌متهم و دستیارش ارسال کرد.

حق زیرسؤال‌بردن انتخابات

به گفته منابع آگاه، ترامپ روز سه‌شنبه با برخی از متحدان ارشد خود در مجلس، از جمله کوین مک‌کارتی، رئیس کنگره و الیز استفانیک، رئیس کنفرانس حزب جمهوری‌خواه در کنگره تماس گرفت تا در مورد اقدام متقابل علیه تحقیقات بازپرس ویژه، راهبردی اتخاذ کنند.

به گفته یک منبع آگاه، ترامپ و استفانیک در مورد نقش او در کمیته فرعی کنگره در مورد ادعای سوءاستفاده سیاسی دولت فدرال و همچنین تلاش‌های کلی او برای جلب حمایت از کنفرانس جمهوری‌خواهان کنگره برای رئیس‌جمهور سابق بحث کردند.

متحدان ترامپ در مجلس به سرعت به بازپرس ویژه به خاطر این ابلاغیه حمله کردند. مک‌کارتی گفت: «فکر می‌کنم مردم آمریکا از این وضعیت خسته شده‌اند. آنها خواهان عدالت برابر هستند. اینکه از دادستانی برای تعقیب مخالفین و رقبای سیاسی استفاده شود، اشتباه است.»

photo_2023-07-19_13-45-47

صبح سه‌شنبه، ترامپ در شبکه اجتماعی خودش نوشت: «بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، من این حق را دارم که به انتخاباتی اعتراض کنم که کاملاً باور دارم در آن تقلب شده بود؛ درست همان کاری که دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ علیه من انجام دادند».

احضار شاهدان

اسمیت در حال بررسی تلاش‌ها برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و حوادث ژانویه ۲۰۲۱ است. از جمله این تلاش‌ها می‌توان به معرفی الکتورهای قلابی در ایالت‌هایی که ترامپ در آن‌ها باخته بود و یک کمپین فشار علیه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور وقت برای ابطال نتیجه انتخابات اشاره کرد.

بازپرس ویژه همچنین در حال بررسی علم‌داشتن ترامپ به شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰، فشار بر وزارت دادگستری برای کمک به لغو نتیجه انتخابات و جمع‌آوری کمک‌های مالی پس از انتخابات است.

علاوه بر این، دادستان‌ها بر جلسه دسامبر ۲۰۲۰ دفتر رئیس‌جمهور در روزهای پایانی دولت ترامپ تمرکز کرده‌اند که در آن، مشاوران ترامپ درباره توقیف دستگاه‌های رأی‌گیری، معرفی یک مشاور ویژه برای بررسی تقلب در انتخابات و استفاده از حکومت‌نظامی برای لغو نتیجه انتخابات بحث کردند.

دو منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که هیئت‌منصفه اعظم همچنان به شنیدن شهادت شاهدان ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود که یکی از مشاورین نزدیک ترامپ در روز پنجشنبه در تحقیقات بازپرس ویژه درباره انتخابات ۲۰۲۰ حاضر شود.

H2OW7U3OE5PLCJFXZ243EKJI3Q

تعدادی از وکلای ترامپ نیز با بازرسان فدرال صحبت کرده‌اند. سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده بود که ماه گذشته، جولیانی، وکیل سابق ترامپ برای گفتگوی داوطلبانه طی دو روز با بازرسان ملاقات کرد که موضوعات مختلفی از جمله جلسه دسامبر ۲۰۲۰ در دفتر رئیس‌جمهور را پوشش می‌داد. به گزارش سی‌ان‌ان، در ماه‌های اخیر، دادستان‌های فدرال که برای بازپرس ویژه کار می‌کنند، با مقامات هر هفت ایالتی که در انتخابات ۲۰۲۰ مورد مناقشه ترامپ و متحدانش بودند، مصاحبه کرده‌اند.

هیئت‌منصفه اعظم جلسه تحقیق در مورد دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ را روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال واشنگتن‌دی‌سی تشکیل خواهد داد.