به گزارش اکوایران، «خواسته های پر هزینه بن سلمان»، «خروج لبنان از لیست سیاه اف ای تی اف»، «موافقت بارزانی با با تحویل پرونده نفت اقلیم به بغداد»، «حملات جنگنده‌های روسیه به مقرهای گروه‌های تروریستی در سوریه»، «دلخوری بریتانیا از بایدن»، «رایزنی بلینکن با همتای کره جنوبی اش درباره سفر بی نتیجه اش به چین» و «اقدامات تحریک آمیز باکو در مسیر لاچین» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خواسته های پر هزینه بن سلمان

سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی اعلام کرد، ولیعهد عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل سه خواسته پرهزینه دارد.مارتین ایندیک، سفیر پیشین آمریکا در اراضی اشغالی در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا گفت، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواهان عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل است، بنیامین نتانیاهو، و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم آن را می‌خواهند؛ اما بن سلمان قیمت بالایی دارد.او در این مصاحبه گفت: بن سلمان از آمریکا تضمین امنیتی می‌خواهد، مشابه تعهد ماده پنج ناتو به عربستان سعودی. بن سلمان می‌خواهد تسلیحات از جمله جنگنده‌های اف۳۵ از آمریکا آزادانه به عربستان سرازیر شود. ولیعهد از واشنگتن می‌خواهد به ظرفیت مستقل عربستان برای غنی سازی اورانیوم چراغ سبز نشان دهد. ایندیک مدعی شد: بایدن تحت تاثیر کودتای دیپلماتیکی است که چینی‌ها را وادار کرده از طریق این میانجیگری در همگرایی میان ایران و عربستان یک گام ناگهانی بردارند. من فکر می‌کنم او به دنبال پیروزی در حوزه خلیج فارس است و ولیعهد عربستان سعودی به مشاوران خود اعلام کرده است که برای این کار آماده است، آماده انجام این کار با رئیس جمهور بایدن است.

خروج لبنان از لیست سیاه اف ای تی اف

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ویژه نظارت بر جرائم مالی، با انتشار بیانیه ای لبنان را خارج از لیست خاکستری کشورهای تحت نظارت خاص اعلام کرد.به گزارش النهار، این موضوع پس از ارزیابی های اولیه بود که نگرانی هایی را از وضعیت لبنان در لیست FATF ایجاد کرد.3 منبع آگاه در ماه مه به رویترز اعلام کردند که لبنان به علت اقدامات ناکافی در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، احتمالا در لیست خاکستری FATF قرار خواهد گرفت.اما لیست اصلاح شده ای که روز گذشته منتشر شد، شامل لبنان نبود؛ همچنین مسئولان FATF نام لبنان را در جریان کنفرانس مطبوعاتی پس از صدور بیانیه ذکر نکردند.یک منبع دیپلماتیک آگاه ماه گذشته به رویترز گفت که بخش خاور میانه و شمال آفریقا در FATF در ارزیابی اولیه، لبنان را با یک نمره، بالاتر از لیست خاکستری قرار داده است.این منبع همچنین تاکید کرد که لبنان به دنبال بهبود وضعیت خود در ارزیابی های این گروه است

موافقت بارزانی با با تحویل پرونده نفت اقلیم به بغداد

یک منبع مطلع اعلام کرد که نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با تحویل پرونده نفت اقلیم به دولت فدرال عراق و شرکت ملی نفت موافقت کرده است.به نوشته میدل ایست نیوز، این منبع گفت که مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق با تحویل پرونده نفت اقلیم کردستان به دولت فدرال موافقت کرده است زیرا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفر اخیر بارزانی به آنکارا به او گفته است ترکیه تنها با بغداد و شرکت بازاریابی و فروش وزارت نفت عراق (سومو) تعامل خواهد کرد.بارزانی هفته گذشته در سفری به آنکارا پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان دیدار کرد.او افزود که این مساله بخشی از برنامه سفر اردوغان به عراق در روز ۲۵ ژوئن خواهد بود.پیشتر وفا محمد کریم، عضو حزب دموکرات کردستان از سفر قریب الوقوع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به بغداد در هفته آینده خبر داده بود.پس از صدور حکم دادگاه بین‌المللی در فرانسه درباره غیر قانونی بودن صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، ترکیه صادرات ۴۵۰ هزار بشکه‌ای نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان را از ۲۵ مارس متوقف کرده است.

حملات جنگنده‌های روسیه به مقرهای گروه‌های تروریستی در سوریه

جنگنده‌های روسیه حملات گسترده‌ای را به مقرها و انبارهای سلاح و مهمات گروه‌های تروریستی در حومه ادلب و لاذقیه انجام دادند.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع میدانی عالیرتبه در سوریه اعلام کرد: جنگنده‌های روسیه به حملات گروه‌های تروریستی طی دو روز اخیر از طریق حملات خشونت آمیز در محور جبل الترکمان و الکبانه در حومه شمال شرقی لاذقیه و حومه جسرالشغور در جنوب غرب ادلب پاسخ دادند.این منبع اعلام کرد: بانک اهداف با دقت مشخص شد. هواپیماهای شناسایی روسیه پایگاه‌هایی را که از آنجا حملاتی علیه منازل و محله‌های غیرنظامیان در حومه لاذقیه و حماة در طول دو روز گذشته صورت گرفته بود، مشخص کردند.این منبع تأکید کرد: تمام مقرهایی که طی حملات هدف قرار گرفتند پایگاه‌های نظامی هستند که گروه‌های مسلحی از جمله تحریرالشام، حزب الترکستانی و الترکمانی از آن استفاده می‌کردند. جنگنده‌های روسیه بیش از ۱۶ حمله هوایی را انجام دادند که منجر به تخریب ۱۲ مقر و انبار گروه‌های مسلح شد.

دلخوری بریتانیا از بایدن

تلگراف نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا با ممانعت از نامزدی بن والاس برای ریاست ناتو، در حق انگلیس بی‌انصافی کرد.بسیاری از کشورهای عضو ناتو بن والاس، وزیر دفاع انگلیس را گزینه مناسبی برای جانشینی ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو می‌دانستند. والاس روز چهارشنبه تمایل خود را برای در دست گرفتن ریاست ناتو اعلام کرد، اگرچه بارها گفته بود که قرار نیست اکنون اتفاق بیفتد.متحدان والاس گفته‌اند که تمایل و جاه‌طلبی والاس پس از خودداری بایدن از تایید او برای انتصاب به عنوان دبیرکل بعدی ناتو خنثی شد.منابع دولتی گفته‌اند که در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که این ممانعت به روابط ویژه میان آمریکا و انگلیس خدشه وارد کند.در حال حاضر به نظر می‌رسد که احتمالا از استولتنبرگ درخواست خواهد شد که زمان بازنشستگی‌اش را که برای اواخر سال جاری میلادی تعیین شده، تا ۱۲ ماه به تعویق بیندازد.یک منبع دولتی گفت: ما گمان می‌کردیم که نزدیک‌ترین متحد آنها هستیم. اما اکنون این اتفاق ره داد. شد، اما این اتفاق برای روابط آمریکا-انگلیس بسیار بد است. آنها با ترجیح دادن نخست وزیر دانمارک، در حق انگلیس بی‌انصافی کردند.

رایزنی بلینکن با همتای کره جنوبی اش درباره سفر بی نتیجه اش به چین

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد، وزیر امور خارجه آمریکا با سئول تماس گرفته تا درباره نتایج سفرش به چین گفت‌وگو کند.به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پارک جین همتای کره جنوبی خود گفت که گفت‌وگویی صادقانه، مفید و سازنده با طرف چینی داشته است و می‌خواهد نتایج این سفر را با شرح جزئیات به او توضیح دهد.در این بیانیه آمده است: بلینکن و پارک تصمیم گرفتند تا درباره روابط با چین به ارتباط خود ادامه دهند و همچنین از پکن بخواهند تا نقشی سازنده در تعلیق تحرکات کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای این کشور ایفا کند.در جریان سفر دو روزه بلینکن به چین که نخستین سفر یکی از وزرای امور خارجه آمریکا به این کشور در پنج سال اخیر محسوب می‌شد، واشنگتن و پکن توافق کردند تا روابط خود را در بحبوحه تشدید اختلافات میان این دو کشور باثبات کنند اگرچه این سفر دستاورد و موفقیت چشمگیری به همراه نداشت. خبرگزاری مرکزی کره شمالی موسوم به KCNA امروز در گزارشی از رفتار آنتونی بلینکن برای تلاش در متقاعد کردن چین جهت اعمال فشار علیه پیونگ‌یانگ انتقاد کرد و هشدار داد که کره شمالی پاسخ تندتر و شدیدتری را نسبت به اقدامات قوی‌تر نظامی آمریکا درباره شبه جزیره کره خواهد داشت.

اقدامات تحریک آمیز باکو در مسیر لاچین

منابع خبری ارمنستان از تداوم تحرکات غیر قانونی جمهوری آذربایجان در مسیر مهم «لاچین» خبر دادند و اعلام کردند که این مسیر مهم با بلوک‌های سیمانی مسدود شده است.به گزارش وبگاه «ماسیس پست»، جمهوری آذربایجان، ایست بازرسی غیرقانونی در مسیر لاچین را به یک پایگاه نظامی با خودروهای زرهی و بلوک‌های سیمانی تبدیل کرده است.کنترل بر مسیر لاچین بر اساس بند ۶ بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، به گروه حافظ صلح روسیه واگذار شده است. مسیر لاچین که صلحبانان روس مسئول تامین امنیت آن هستند نزدیک به ۷ ماه است که توسط  جمهوری آذربایجان مسدود شده است. بر اساس این گزارش، از ۱۵ ژوئن ارسال محموله‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی و سایر لوازم ضروری مورد نیاز ارامنه ساکن منطقه متوقف شده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز قادر به تخلیه بیماران بد حال در منطقه نیست.جمهوری آذربایجان روز جمعه با نصب بلوک‌های سیمانی بر روی پل «هاکاری» تنها مسیری که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، به طور کامل  این مسیر مهم را مسدود کرده است.وزارت خارجه روسیه نیز نسبت به اقدامات تازه باکو واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» «ماریا زاخاروا» سخنگوی  وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسدود کردن ورودی مسیر لاچین توسط جمهوری آذربایجان نقض بیانیه مشترک سران روسیه،  جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود.