به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه با سینان اوغان نامزد ریاست جمهوری ائتلاف ATA دیدار کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، این دیدار در کاخ دولما باغچه استانبول برگزار شد و حدود یک ساعت به طول انجامید.

میلیون ها رای دهنده روز یکشنبه گذشته به پای صندوق های رای رفتند تا رئیس جمهور آینده کشور و اعضای پارلمان 600 کرسی آن را انتخاب کنند.

به گفته احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات، مشارکت رای دهندگان در انتخابات 88.92 درصد و مشارکت شهروندان ترکیه در خارج از کشور 52.69 درصد بود. ینر گفت که دور اول رای گیری در حالی به پایان رسید که هیچ نامزدی نتوانست از آستانه 50 درصدی عبور کند، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی پیشتاز شد. ینر گفت که اردوغان دور اول را با 49.51 درصد آرا به پایان رساند، در حالی که نزدیکترین رقیب او کمال قیلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری خواه خلق (CHP) با 44.88 درصد آرا دوم شد.

سینان اوغان از ائتلاف ATA 5.17٪ را به دست آورد، در حالی که محرم اینجه، که اواخر هفته گذشته پس از چاپ برگه های رای از رقابت های ریاست جمهوری کنار رفت، 0.44٪ را به دست آورد.

از آنجایی که هیچ نامزدی نتوانست اکثریت مطلق را در رای گیری روز یکشنبه به دست آورد، دور دوم دور دوم در 28 می برگزار خواهد شد. 

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از این دیدار که حدود یک ساعت به طول انجامید، هیچ اظهارنظری صورت نگرفت.

اوغان، چهره دانشگاهی سابق که توسط یک حزب ضد مهاجر حمایت می‌شد، اکنون که از رقابت خارج شده است، ممکن است کلید پیروزی در دور دوم را در دست داشته باشد.

اوغان در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه شروط کسب حمایتش از جمله موضع سخت علیه حزب کارگران ترکیه (پ.ک.ک) و همچنین جدول زمانی برای بازگرداندن میلیون‌ها پناهجو از جمله حدود ۳.۷ میلیون سوری را عنوان کرد.

در این راستا، اردوغان در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان که روز جمعه پخش شد، با بیان اینکه تسلیم خواسته‌های اوغان نمی‌شود، افزود: من فردی نیستم که دوست داشته باشم به این شکل مذاکره کنم، مردم خودشان پادشاه ساز خواهند بود.