به گزارش اکوایران، «رد منهدم شدن سامانه پاتریوت اوکراین»، «تمدید توافق‌ صادرات غلات دریای سیاه»، «تهدید مجارستان به وتوی کمک بعدی اتحادیه اروپا به اوکراین»، «تایید محکومیت سارکوزی در دادگاه تجدیدنظر»، «تغییر در تیم تبلیغاتی قیلیچدار اوغلو»، «حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب»، «رقابت راه‌آهن ایران و روسیه با کانال سوئز» از جمله مهم‌‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

رد منهدم شدن سامانه پاتریوت اوکراین

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گزارش‌های مربوط به انهدام یک سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت ساخت آمریکا در جریان حمله هوایی و موشکی روسیه به پایتخت اوکراین را تکذیب کرد و آن را «تبلیغات توخالی» نامید.

پیش از این،  وزارت دفاع روسیه عنوان کرده بود که یک موشک مافوق صوت «کینژال» این کشور، سامانه دفاع هوایی موشکی «پاتریوت» را هنگام حمله هوایی به کی‌یف منهدم کرده است. پس از آن، دو مقام آمریکایی گفتند احتمال دارد یکی از سیستم‌های پاتریوت آسیب دیده باشد، اما به نظر نمی رسد که منهدم شده باشد.

در این ارتباط، یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، گفت که «نگران سرنوشت پاتریوت نباشید» و احتمال اصابت موشک «کینژال» روسیه به سامانه پاتریوت را رد کرد. وی با اعلام اینکه «تخریب چنین سیستمی با موشکی از نوع کینژال غیرممکن است» افزود که ادعای روسیه چیزی جز تبلیغات توخالی نیست.

 تمدید توافق‌ صادرات غلات دریای سیاه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تنها یک روز پیش از پایان ضرب‌الاجل توافق‌نامه کریدورغلات دریای سیاه بین روسیه و اوکراین، از تمدید این قرارداد به مدت دو ماه دیگر خبر داد.

قرارداد انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه که ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲، با میانجی‌گیری سازمان ملل و ترکیه به منظور انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین در استانبول امضا شده بود، یک بار در نوامبر به مدت ۱۲۰ روز، و دو ماه پیش به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید شده بود. 

تهدید مجارستان به وتوی کمک بعدی اتحادیه اروپا به اوکراین 

بوداپست می‌گوید تا زمانی که کی‌یف یک بانک مجارستانی را از فهرست «حامیان جنگ بین‌المللی» حذف نکند، هیچ کدام از حمایت‌های اتحادیه اروپا از اوکراین که مستلزم اتفاق آرا باشد از جمله تحریم‌ها علیه روسیه را تایید نخواهد کرد.

مجارستان تایید کرده که از پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو صندوق صلح اروپا به اوکراین جلوگیری می‌کند، زیرا این کشور جنگ زده یک بانک مجارستانی را در فهرست «حامیان بین المللی جنگ» قرار داده است. 

مقامات اوکراینی در تاریخ ۵ می، بانک «او.تی.پی» را در فهرست «حامیان بین‌المللی جنگ» خود قرار دادند. استدلال آنها این بود که این موسسه مالی علیرغم تحریم‌ها به دلیل «به رسمیت شناختن جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک به فعالیت خود در روسیه ادامه داده است.»

 تایید محکومیت سارکوزی در دادگاه تجدیدنظر

دادگاه تجدیدنظر در فرانسه محکومیت نیکولا سارکوزی، رئیس ‌جمهوری اسبق این کشور، را به سه سال زندان، شامل یک سال حبس قطعی و دو سال تعلیقی، تایید کرده است. سارکوزی در این پرنده به «فساد مالی» و «اعمال نفوذ» متهم شده بود. بنا به این حکم، او یک سال از مدت حبس را در منزل و تحت نظارت الکترونیکی سپری خواهد کرد، اما دو سال محکومیت باقیمانده جنبه تعلیقی خواهد داشت.   

رئیس‌ جمهوری پیشین فرانسه متهم است با پایان دوره ریاست‌ جمهوری‌اش با وساطت وکیل خود سعی کرده است به دادستان کل وقت، رشوه بدهد. گفته می‌شود هدف او از این کار، دستیابی به اطلاعات محرمانه در مورد تحقیقات دادستانی پیرامون تامین مالی کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۰۷ بوده است. سارکوزی متهم است که با این رفتار، استقلال قوه قضائیه فرانسه را به چالش کشیده است. وکیل او و دادستان وقت نیز هر یک به سه سال حبس محکوم شده‌اند که دو سال آن تعلیقی است. 

تغییر در تیم تبلیغاتی قیلیچدار اوغلو

به دنبال نتایج اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور، مخالفان رجب طیب اردوغان قصد دارند سازماندهی جدیدی را در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار تیم انتخاباتی خود قرار دهند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که کمال قلیچدار اوغلو روز چهارشنبه با پنج رهبر جریان‌های سیاسی دیگر که در ائتلاف سراسری اپوزیسیون حضور دارند جلسه گذاشته تا به راهبردی بهتر برای رقابت با اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دست یابد. 

رسانه‌های ترکیه می‌گویند قلیچداراوغلو تیم روابط عمومی خود را اخراج کرده است این در حالیست که بسیاری از منتقدان عملکرد تیم رسانه‌ای نامزد اپوزیسیون معتقدند انور سال آدی گوزل که نایب رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق و همچنین مسئول فناوری و ارتباطات تیم قلیچداراوغلو بوده در جریان نظارت بر انتخابات ضعیف عمل کرده است. همچنین گزارش شده که قرار است قلیچداراوغلو، مسئولیت رهبری کمپین خود را به اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول که شخصیتی محبوب و خوشنام در ترکیه به شمار می‌رود، بسپارد. امام اوغلو همواره مورد حملات اردوغان قرار گرفته است. 

حضور بشار اسد در نشست اتحادیه عرب

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد بشار اسد، رییس جمهوری این کشور روز جمعه در نشست اتحادیه عرب در عربستان سعودی شرکت خواهد کرد. حضور بشار اسد در این نشست برای اولین بار در بیش از یک دهه جنگ و انزوای منطقه‌ای سوریه رخ خواهد داد.فیصل مقداد، دیپلمات ارشد بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره حضور اسد در نشست اتحادیه عرب گفت: «او برای شرکت در این نشست حضور پیدا خواهد کرد.»

این اجلاس نشان دهنده ورود مجدد سوریه جنگ زده به اتحادیه عرب، پس از ۱۲ سال تعلیق است. عضویت سوریه در این گروه، پس از سرکوب اعتراضات داخلی در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمد. بعد از آن، این کشور به سرعت وارد یک جنگ داخلی شد که طی آن نزدیک به نیم میلیون نفر کشته و نیمی از جمعیت میلیونی‌اش آواره شدند. 

رقابت راه‌آهن ایران و روسیه با کانال سوئز

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، در یک ارتباط ویدئویی، ناظر امضای قراردادی برای تامین مالی و ساخت خط آهنی در ایران بودند که قرار است بخشی از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب باشد.

به گفته رییس‌جمهور روسیه، این مسیر می‌تواند با کانال سوئز به عنوان یک مسیر تجاری بزرگ جهانی، رقابت کند. پوتین گفت: «شریان حمل و نقل منحصر به فرد شمال-جنوب، که راه آهن رشت-آستارا بخشی از آن خواهد شد، کمک می‌کند که جریان ترافیک جهانی تنوع قابل توجهی پیدا کند.» او همچنین گفت که ۱۶۲ کیلومتر راه آهنی که در امتداد سواحل دریای خزر احداث می‌شود به اتصال بنادر روسیه در دریای بالتیک به بنادر ایران در اقیانوس هند و خلیج فارس کمک می‌کند.

در واکنش آمریکا به قرارداد ریلی روسیه و ایران ودانت پاتل - معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «هرگونه اقدام برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و ایران باعث نگرانی شدید ایالات متحده خواهد شد».