به گزارش اکوایران، ارتش اوکراین روز دوشنبه از پیشروی‌های اخیر خود در اطراف باخموت به عنوان اولین ضدحمله موفق خود در نبرد علیه نیروهای روسی که برای کنترل این شهر شرقی می‌جنگند، استقبال کرد.

اما کیف همچنین گفت که وضعیت در باخموت دشوار است. آن‌ها هشدار دادند که مسکو اهداف خود برای تصرف شهر را تغییر نداده است و همچنان نیروهای تهاجمی را به حومه باخموت می‌فرستد.

به گفته رویترز، ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که پس از ماه‌ها درگیری سنگین، شروع به عقب راندن نیروهای روسی در باخموت و اطراف آن کرده است و مسکو نیز اذعان کرد که نیروهایش در شمال شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

سرهنگ الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی اوکراین در بیانیه‌ای که در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام منتشر شد، گفت: پیشروی نیروهای ما در امتداد مسیر باخموت اولین موفقیت در جهت اقدامات تهاجمی در دفاع از باخموت است.

وی خاطرنشان کرد: چند روز اخیر نشان داد که ما می‌توانیم در چنین شرایط دشواری نیز حرکت کنیم و دشمن را نابود کنیم. ما با منابع کمتری نسبت به دشمن می‌جنگیم، اما با این حال می‌توانیم نقشه‌های آن‌ها را خراب کنیم.»

انتظار می رود کیف به زودی یک ضد حمله بزرگ را برای بازپس گیری سرزمین‌های تحت اشغال روسیه آغاز کند، اما مقامات اوکراینی تصریح کرده‌اند که دستاوردهای اطراف باخموت به معنای شروع ضد‌حمله گسترده‌تر نیست.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که نبردهای شدید در باخموت و اطراف آن ادامه دارد و «همه چیز» در آنجا دشوار است. او در تلگرام نوشت: «روس‌ها اهداف خود را تغییر نداده‌اند. آنها نیروهای تهاجمی را به حومه باخموت می‌فرستند.»

مسکو که تقریباً 15 ماه پیش تهاجم تمام عیار خود را به اوکراین آغاز کرد، باخموت را به عنوان سکویی برای حمله به دیگر شهرهای اوکراین می‌داند. کیف قبلاً گفته بود که ادامه دفاع از باخموت به ارتش اجازه می‌دهد تا برای ضد حمله مورد انتظار خود آماده شود.

TOSAD5OXBRIY5A4DTZU3GO6V7Q

هم‌زمان،  در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حال سفر به کشورهای اروپا برای به دست آوردن سلاح‌های جدید برای حمله متقابل علیه روسیه است، بریتانیا روز دوشنبه از رهبر اوکراین با وعده هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی دوربرد علاوه بر موشک‌های کروز که هفته گذشته وعده داده بود، استقبال کرد.

زلنسکی در اقامتگاه چکرز رهبر بریتانیا با ریشی سوناک، نخست وزیر دیدار کرد. زلنسکی که پیشتر از رم، برلین و پاریس دیدار کرده بود، در توییتر نوشت: «امروز - لندن. انگلیس در زمینه گسترش توانایی‌های ما در زمین و هوا پیشرو است. این همکاری امروز ادامه خواهد یافت.»

بنابر گزارش رویترز، دفتر نخست وزیر گفت که سوناک ارائه صدها موشک دفاع هوایی و سامانه‌های هوابرد بدون سرنشین دیگر، از جمله صدها پهپاد جدید تهاجمی با برد بیش از 200 کیلومتر را تایید خواهد کرد.

02

سوناک در بیانیه‌ای گفت: «این لحظه‌ای حیاتی در مقاومت اوکراین در برابر یک جنگ وحشتناک است. آن‌ها برای دفاع در برابر رگبار حملات بی امان و بی رویه، که بیش از یک سال است که واقعیت روزمره زندگی آنها بوده است، به حمایت مستمر جامعه بین المللی نیاز دارند.»

انگلیس همچنین اعلام کرد که در تابستان امسال آموزش اولیه خلبانان اوکراینی را آغاز خواهد کرد، «در کنار تلاش‌های بریتانیا برای همکاری با سایر کشورها برای تهیه جت های F16 – جت‌های جنگنده منتخب اوکراین.»

زلنسکی که تور اروپایی خود را پیش از حمله برنامه‌ریزی شده آغاز کرد، طی دو روز گذشته از آلمان و فرانسه تعهدات بیشتری برای دریافت تانک‌ها، خودروهای زرهی و سایر تسلیحات به دست آورد.

بریتانیا اغلب اولین کشوری بوده که به اوکراین قابلیت‌های جدید ارائه کرده است و اغلب به دنبال آن پیشنهادهای مشابه از دیگر متحدان ارائه می‌شود. انگلیس اولین کشوری بود که در ژانویه تانک‌های جنگی را به کی‌یف ارائه کرد.

هفته گذشته، لندن اعلام کرد که موشک‌های کروز «سایه طوفان» هوا پرتاب خود را به اوکراین ارسال می‌کند. این موشک که بردی بسیار بیشتر از تسلیحات غربی دارد که تا به حال ارسال شده‌اند، می‌تواند تابوی ارسال سلاح‌هایی که می‌توانند به عمق خطوط روسیه حمله کنند را بشکند.

ولودیمیر زلنسکی پیش از سفر به بریتانیا، به فرانسه رفته و با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیداری کوتاه داشت.

1

پس از ایالات متحده، بریتانیا یکی از بزرگترین تامین کنندگان کمک‌های نظامی به اوکراین بوده است و در سال گذشته به ارزش 2.3 میلیارد پوند (2.9 میلیارد دلار) کمک کرده و مبلغ مشابهی را برای سال 2023 متعهد شده است.

رئیس جمهور اوکراین همچنین روز دوشنبه درخواست جدیدی را برای عضویت در ناتو صادر کرد و خواستار تصمیمی سیاسی برای این اقدام در نشست ائتلاف غربی در ژوئیه در ویلنیوس لیتوانیا شد.

او در یک سخنرانی ویدئویی در نشست دموکراسی کپنهاگ گفت: «زمان رفع بزرگترین بی‌اطمینانی امنیتی در اروپا فرا رسیده است، یعنی گرفتن یک تصمیم سیاسی مثبت درباره عضویت (اوکراین) در ناتو. این یک سیگنال به موقع خواهد بود.»