به گزارش اکوایران، یک روز پس از دستگیری خان و انتقال او به مکانی نامعلوم، سراسر پاکستان شاهد اعتراض و شورش بود. در حالی که عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در دادگاهی در اسلام‌آباد حاضر شده بود، توسط نیروهای ارتش دستگیر شد و حالا طرف‌دارانش در سراسر کشور با پلیس درگیر شده‌اند.

به نوشته پایگاه الجزیره، روز چهارشنبه و پس از برگزاری جلسه رسیدگی دادگاه اسلام‌آباد، برای این رهبر ۷۰ساله حکم کیفرخواست و ۸ روز بازداشت صادر شد.

پلیس گفت که از زمان شروع تظاهرات در روز سه‌شنبه، بیش از هزار نفر دستگیر شده‌اند.

خان که سال گذشته از نخست‌وزیری برکنار شد، همچنان محبوب‌ترین چهره اپوزیسیون کشور است. او هفتمین نخست‌وزیر سابق پاکستان است که در پاکستان دستگیر می‌شود.

توجیه دستگیری

از زمانی که پارلمان پاکستان عمران خان را با رأی عدم اعتماد برکنار کرد، او در بیش از ۱۰۰ پرونده از جمله فساد، تروریسم و توهین به مقدسات متهم شده است.

دستگیری وی در ارتباط با پرونده القادر تراست که سال گذشته توسط دولت شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان آغاز شد، صورت گرفت.

روز سه‌شنبه، دفتر پاسخگویی ملی (ان‌اِی‌بی) گفت که خان به جرم فساد در ارتباط با شرکت القادر تراست دستگیر شده است. رعنا صنع‌الله خان، وزیر داخله پاکستان تأیید کرد که نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان در یک پرونده مفتوحه سازمان مبارزه با فساد اداری بازداشت شده است.

پرونده القادر تراست

در ژوئن گذشته، دولت مدعی شد که خان و بُشرا بی‌بی، همسرش زمینی را به ارزش میلیاردها روپیه (میلیون‌ها دلار آمریکا) برای ساخت دانشگاه القادر تراست، به ریاست این دو نفر از مالک ریاض، سرمایه‌دار بزرگ پاکستان کسب کردند.

ان‌اِی‌بی مدعی است که دولت حزب تحریک انصاف پاکستان در معامله‌ای با مالک ریاض به او کمک کرد تا بیش از ۲۳۹ میلیون دلار را پول‌شویی کند.

واکنش هواداران

پس از دستگیری خان، پس از حضور خان در دادگاه و دستگیری او، تمام شهرهای بزرگ کشور شاهد درگیری و شورش بود.

حامیان تحریک انصاف در اسلام‌آباد و همچنین کراچی، لاهور، پیشاور و دیگر شهرها به خیابان‌ها ریختند. پلیس گفت که نزدیک به هزار نفر را در استان پنجاب دستگیر کرده است.

دولت درخواست داد که در پاسخ به اعتراضات، ارتش مستقر شود. دست‌کم در روز سه‌شنبه، یک نفر در شهر جنوب غربی کویته کشته شد و ده‌ها نفر در مناطق مختلف کشور زخمی شدند.

دسترسی به توییتر، فیس‌بوک و دیگر رسانه‌های اجتماعی و همچنین پهنای باند موبایل محدود شد.

خان در برابر ارتش

سقوط سیاسی نخست‌وزیر سابق از دو ماجرا سرچشمه می‌گیرد.

حزب خان حمایت متحدان ائتلافی خود در پارلمان را از دست داد و نتوانست اکثریت مورد نیاز برای غلبه بر رأی عدم اعتماد را به دست آورد. همچنین ارتش قدرتمند پاکستان نیز دیگر حامی او نبود. ارتشی که مخالفان ادعا می‌کنند به او در پیروزی انتخابات عمومی ۲۰۱۸ کمک کرد؛ اما اواخر، نخست‌وزیر سابق و ارتش بر سر انتصاب‌های سطوح بالا و تصمیم‌گیری‌های سیاسی درگیر شده بودند.

نزاع آن‌ها همچنان ادامه دارد و خان از رئیس‌جمهور کشور خواسته است تا از ارتش در مورد حمله سال گذشته به او تحقیق کند.

قبل از شروع جلسه دادگاه، خان با محکوم‌کردن بخش اطلاعات ارتش، آنها را به دلیل بدنام‌کردنش محکوم کرد.

روز چهارشنبه، ارتش گفت که ۹ می، روز شروع تظاهرات، فصلی تاریک در تاریخ این کشور خواهد بود.

چه خواهد شد؟

عمران شفیق، وکیل و دادستان سابق اِن‌اِی‌بی گفت که طبق مقررات این سازمان خان می‌تواند حداکثر تا ۱۴ روز در بازداشت بماند.

شفیق به الجزیره گفت: حکم بازداشت هشت‌روزه خان صادر شده و می‌توان آن را برای شش روز دیگر نیز تمدید کرد.

او توضیح داد که خان می‌تواند پس از پایان مدت بازداشتش، درخواست وثیقه کند.

وی افزود: طبق قوانین پاکستان، دو نوع وجود دارد، بازداشت فیزیکی و قضایی. در حال حاضر، خان تحت بازداشت فیزیکی قرار دارد.

شفیق گفت: زمانی که او در بازداشت قضایی قرار گرفت، می‌تواند درخواست وثیقه کرده و دادگاه تصمیم می‌گیرد که آیا آن را می‌پذیرد یا خیر.