به گزارش اکوایران، «استعفای رئیس جمهوری تایوان»،« پاسخ پرحاشیه شی به پیام تبریک رفیق اون»، «عقب نشینی خان»،« اعتراض های بی سابقه درپکن»،« مرگ ناگهانی وزیر خارجه بلاروس»،«عقب نشینی تلخ و شیرین از خرسون»،« موافقت مشروط ترکیه با توقف حمله به مواضع کردهای سوری»،« افتتاح سفارت آذربایجان در سرزمین های اشغالی» و«ادعای تازه مالی» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار مهم دنیا در نیم روز گذشته قلمداد می شوند.

استعفای رئیس جمهوری تایوان؛ جزیره خود مختار طعمه پکن می شود؟

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان پس از شکست در چندین رقابت کلیدی در انتخابات محلی، کرسی اش را به عنوان رئیس حزب حاکم رها کرد، این رخداد نشان از عدم اطمینان سیاسی در میانه تشدید تنش ها با چین است. به نوشته وال استریت ژورنال، تسای در سخنرانی کوتاه خود بعد از اعلام نتایج، شکست در صندوق های رای را ناشی از رویکرد نادرست حزب دموکراتیک مترقی به سیاست محلی قلمداد کرد و گفت هنوز میان انتظارهای مردم و کار مردمی فاصله وجود دارد. استعفای تسای از رهبری حزب پس از آن انجام شد که چیانگ وان آن، نامزد مخالفان در جریان رقابت ها برای شهرداری تایپه پیروز شد؛ پستی که در گذشته پله ای بودن برای رسیدن به ریاست جمهوری. حزب دموکراتیک خلق که از روابط نزدیک با واشنگتن حمایت می کند همچنین نتوانست کرسی های شهرداری شهرهای تائویوان و کیلونگ را حفظ کرده و تنها کرسی های چند شهر سنتی در جنوب تایوان را حفظ کرد. این حزب در پنگو، جزیره ای دورافتاده در تایوان هم پیروزی نسبی به دست آورد.

پاسخ پرحاشیه «شی» به پیام تبریک رفیق «اون»!

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در نامه‌ای  سرگشاده خطاب به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد که برای روابط چین با کره شمالی اهمیت زیادی قائل است. به نوشته خبرگزاری رویترز، شی این نامه را در پاسخ به پیام تبریک« اون» برای سومین دوره ریاستش ارسال کرد و تاکید داشت که با رهبر کره شمالی به واسطه چندین دور دیدار و توافق در باب نقطه نظرهای مشترک، به این نتیجه دست یافیتم که قادریم روابط دو کشور را ارتقا داده و در باب مسائل مرتبط با شبه جزیره کره و حراست از منافع مشترک خود تصمیم های سیاسی مشابهی اتخاذ کنیم. به گفته شی پیام تبریک کیم رفیق، دبیر کل و کمیته مرکزی حزب کارگران کره نشان دهنده تداوم دوستی با من، حزب چین و مردم است و تاثیر زیادی در توسعه روابط چین و کره شمالی دارد.پیام شی چند روز پس از شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما از سوی کره‌شمالی که یکی از قوی‌ترین آزمایش‌های آن به شمار می‌رود، منتشر شد و اعلام کرد که تهدیدات هسته‌ای آمریکا را با سلاح‌های هسته‌ای خود پاسخ خواهد داد.

عقب نشینی خان! راهپیمایی اعتراضی به اسلام آباد لغو شد

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان به واسطه ترس از اوج گیری هرج و مرج راهپیمایی اعتراضی اش به اسلام آباد را لغو کرد و گفت که حزب تحت رهبری اش در تلاش برای اعمال فشارهای تازه جهت برگزاری انتخابات زودهنگام هستند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، خان در نخستین سخنرانی عمومی اش در نزدیکی پایتخت بعد از سوء قصدی که به پایش شد، گفت که تصمیم گرفته به اسلام آباد نرود چرا که چنین فعلی ویرانی به بار خواهد آورد و ضرر. گفته می شود خان به هوادارانش گفته که آشوب به نفع پاکستان نیست بالاخص آن که این کشور درگیر بحران اقتصادی جدی است. بازیکن پیشین کریکت که سیاستمدار شده و رهبری حزب تحریک و انصاف را بر عهده دار اززمانی که به واسطه رای عدم اعتماد از نخست وزیری کنار گذاشته شد، دولت وقت را برای برگزاری انتخابات زودهنگام تحت فشار قرار داده چرا که به ادعایش پایان حیات سیاسی او توطئه آمریکا بوده است.

اعتراض های بی سابقه درپکن؛ «شی»هدف شعار معترضان

خشم عمومی در چین نسبت به گسترش قرنطینه های کووید 19 در سراسر این کشور به شکلی نادر افزایش یافته و زمینه را برای وقوع اعتراض های نادری در مناطقی واقع در غرب سین کیانگ و پکن را هموار کرده  آن هم در شرایطی که موارد ابتلا به این ویروس در این کشور رکورد زده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، براساس ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده مردم در میدانی سرود ملی را خوانده و می گویند برخیزید و از بند بردگی رها شوید. همزمان گروهی دیگر از معترضان فریاد می زنند و خواهان باز شدن قفل ها هستند. رویترز می گوید که این فیلم در منطقه ای موسوم به ارومچی ضبط شده؛ منطقه ای که چهار میلیون از ساکنانش به واسطه قرنطینه های طولانی قادر به خروج از خانه هایشان نیستند.در منطقه ای واقع در نزدیکی پکن برخی از ساکنان که زیر سایه قرنطینه قرار دارند دست به اعتراض زدند. اما جرقه اصلی اعتراض ها مرتبط است به ساختمان بلندی در ارومچی که ده کشته برجای گذاشته. گفته می شود به واسطه آن که درها قفل شده بودند قادر به فرار نبودند. این مسئله خشم کاربران را برانگیخته است. 

مرگ ناگهانی وزیر خارجه بلاروس

وزیر خارجه بلاروس پیش از دیدار با همتای روسی خود به طور ناگهانی درگذشت. به نوشته خبرگزاری رویترز، هنوز جزئیاتی درباره دلیل مرگ ولادیمیر ماکی که از سال 2012 این سمت را عهده دار بود، در دسترس نیست. ماکی 64 ساله در کنفرانس سازمان پیمان امنیت جمعی ، اتحاد نظامی چند کشور پس از شوروی، اوایل هفته در ایروان شرکت کرد و قرار بود با سرگئی لاوروف دیدار کند. پیش از انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری تظاهرات ضد دولتی در بلاروس در سال 2020، ماکی یکی از کسانی بود که بر بهبود روابط این کشور با غرب تاکید می کرد و از منتقدان جدی مسکو محسوب می شد. با این همه او پس از شروع اعتراض ها به ناگهان موضعش را تغییر داد و گفت که معترضان عوامل غرب بودند. پس از حمله روسیه به اوکراین نیز ماکی از حامیان روابط نزدیکی مسکو و مینسک بود و گفت که غرب محرک این جنگ بوده است.   

عقب نشینی تلخ و شیرین از خرسون؛ روس ها حمله توپخانه ای به شهر جنوبی اوکراین را از سرگرفتند                                                                                         

غیرنظامیان ساکن خرسون که هفته گذشته به واسطه خروج روس ها از این شهر جنوبی اوکراین جشن گرفته بودند حالا به واسطه آغاز گلوله باران شهر ناچار شدند فرار کنند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، خروج از خرسون زمانی رخ داد که قحطی دوران استالیتن برای بسیاری یاآوری می شود. هرچند اوکراین تلاش دارد تا اطمینان حاصل کند که جنگ روسیه در اوکراین دیگر کشورها را از صادرات مواد غذایی محروم نخواهد کرد، ناظران می گویند که خروج غیرنظامیان رخدادی تلخ و در عین حال شیرین بود، بدین معنا که مردم غیرنظامی به واسطه آن که توانسته بودند شهرشان را از روس پس بگیرند خوشحال بودند اما از این که به دلیل حمله روس ها ناچار به تخلیه شدند، غم داشتند.براساس اطلاعات به دست آمده روس ها تلاش دارند تا بار دیگر کنترل این شهر استراتژیک را در اختیار خود بگیرند.

موافقت مشروط ترکیه با توقف حمله به مواضع کردهای سوری؛ ایالات متحده شروط ترکیه برای پایان تنش را پذیرفت؟

در حالی که مقام های ارشد ترکیه از حمله به مواضع کردهای سوری می گویند، خبرها حکایت از آن دارد که ایالات متحده تلاش دارد تا به این تنش ها پایان دهد. به نوشته خبرگزاری المیادین، شواهد نشان می دهد که ترکیه پذیرفتن شرط آمریکا را مشروط به تحقق خواسته های خود کرد.فعلا جزئیات ان شروط فاش نشده اما براسا گزارش ها، دلیل کاهش شدت حملات ترکیه به سوریه در ششمین روز از آغاز عملیات نظامی آنکارا، میانجیگری آمریکا در زمینه است.همزمان وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور جفری فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه را در مقر این وزارتخانه در آنکارا به حضور پذیرفته است.

افتتاح سفارت آذربایجان در سرزمین های اشغالی؛ لاپید استقبال کرد

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفت که این کشور بر اساس منافع ملی خود تصمیم به افتتاح  سفارت در اسرائیل و یک دفتر نمایندگی در فلسطین گرفته است.پیشتر جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرده بود که تصمیم دارد سفارت خود را در اراضی اشغالی افتتاح کند.تل‌آویو از این اقدام باکو استقبال کرده و آن را نشان‌دهنده عمق روابط میان دو طرف دانست.یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم اسرائیل که دوره مسؤولیتش رو به پایان است، در واکنش به این تصمیم باکو ضمن تشکر از علی‌اف گفت: ما از تصمیم پارلمان جمهوری آذربایجان برای افتتاح سفارت در اسرائیل استقبال می‌کنیم، جمهوری آذربایجان شریک مهم اسرائیل است.لاپید در ادامه افتتاح سفارت را نشان‌دهنده عمق روابط میان دو طرف دانست.

ادعای تازه مالی؛ قطعنامه شورای حقوق بشر غربی نیست

ایسنا نوشت: رابرت مالی نماینده دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد، قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با ایران، اقدام غرب علیه ایران نبوده است.او با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد که قطعنامه روز پنج‌شنبه شورای حقوق بشر علیه ایران اقدام غرب نبوده است.قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران از سوی بیش از دو جین کشور از سراسر دنیا مورد حمایت قرار گرفت و برخلاف ادعای ایران، اقدامی غربی نیست. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه اظهاراتش علیه کشورمان نوشت: همان طور که نماینده آمریکا در این کمیسیون گفت، «مقامات ایران قادر نخواهند بود بدون این که شناخته شوند، مرتکب این سرکوب خشونت‌بار شوند. جامعه بین‌المللی نظاره‌گر است.