به گزارش اکوایران، در آخرین نظرسنجی‌ها، کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد اپوزیسیون برای ریاست‌جمهوری ترکیه، برتری جزئی نسبت به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی به دست آورده است.

به نوشته پایگاه المانیتور، دو بار در آخر هفته، ساحل شهر غربی ازمیر مملو از جمعیت شد. ابتدا آنها برای دیدن اردوغان آمدند که پس از یک بیماری چهارروزه به ستاد انتخاباتی بازگشت. روز بعد، قلیچ‌داراوغلو، در کنار چهره‌های مهم ائتلاف ملت، راهی همان جا شد.

تجمع هواداران رئیس‌جمهور مستقر و اپوزیسیون در سومین شهر بزرگ ترکیه پس از انتشار آخرین نظرسنجی‌ها اتفاق افتاد که در آن‌ها قلیچ‌داراوغلو اندکی از اردوغان پیشی گرفته است. نظرسنجی تیم (TEAM) که گزارش آوریل خود را در آخر هفته منتشر کرد، آرای انتخابات دور اول را برای نامزد اپوزیسیون ۴۷.۴ درصد و برای اردوغان ۴۴.۴ پیش‌بینی کرد. بر اساس این نظرسنجی، دور دوم انتخابات دو هفته بعد و احتمالاً با پیروزی ۵ درصدی قلیچ‌داراوغلو از اردوغان پایان خواهد یافت.

همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که آرا به سمت دو نامزد پیشتاز سرازیر شده و درصد مرددها، چه در انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در رقابت‌های پارلمانی، در حال کاهش است.

سلامتی اردوغان

تأثیر غیبت چهارروزه اردوغان به دلیل بیماری گوارشی، فعلاً مشخص نیست، اما حضور روز شنبه‌صبح رئیس‌جمهور در رویداد تکنوفِست استانبول و سپس حضور در رویداد ازمیر در بعدازظهر همان روز، نشان‌دهنده بازگشت پرانرژی او بود. اردوغان که در بزرگ‌ترین میدان شهر سخنرانی می‌کرد، از مدیریت محلی به دلیل ناتوانی در مقابله با مشکلات زیرساختی شهر، به‌ویژه سیلاب‌های مداوم، شدیداً انتقاد کرد.

در تجمع اردوغان، زنان و مردان جدا از هم ایستاده بودند. اتفاقی غیرمعمول برای یک شهر بندری لیبرال که زنان در آن نقش برجسته‌ای در تجارت، سیاست و دانشگاه دارند.

رئیس‌جمهور افتخار می‌کند که دولت حزب عدالت و توسعه (ای‌کی‌پی) پروژه‌های بزرگی مانند جاده جدیدی به استانبول که زمان سفر را نصف می‌کند، به ازمیر آورده است.

اهمیت سیاست هویتی

اما به نظر جَن سِلجوکی، اقتصاددان و آمارگیر ازمیر، این چیزها تأثیر کمی بر رأی‌دهندگان محلی دارد. سلجوکی به المانیتور گفت: برای رأی‌دهندگان ازمیر، همه چیز به سیاست هویت‌های گروهی برمی‌گردد. آنها فکر می‌کنند که سبک زندگی لیبرال و ارزش‌های آن توسط حزب عدالت و توسعه در معرض تهدید است. تا زمانی که حزب عدالت و توسعه در قدرت باشد، آنها به مخالفان، عمدتاً حزب جمهوری خلق (سی‌اچ‌پی) رأی خواهند داد. اما زمانی که دولت از دست اردوغان خارج شود، ازمیر ممکن است مهد جنبش‌های سیاسی جدید و مدرن‌تری شود.

به عنوان یک شهر چندقومیتی و چندمذهبی، ازمیر سنگر مخالفان بوده است. طی ۲۰ سال گذشته، حزب عدالت و توسعه اردوغان با معرفی دولتمردان ارشد، از جمله نخست‌وزیر سابق، به عنوان نامزد شهرداری، شهر را جذب کرده یا با کافر خواندن ازمیر، به آن بی‌محلی کرده است.

این شهر از سال ۱۹۹۹ توسط شهرداران سوسیال‌دموکرات اداره می‌شود. در انتخابات گذشته، نیمی از ۲۸ نماینده انتخابی شهر، از حزب سی‌اچ‌پی قلیچ‌داراوغلو و دوبرابر بیشتر از حزب عدالت و توسعه بودند. حزب اردوغان در مرکز شهر ازمیر و مناطق ساحلی از حمایت کمی برخوردار است، اما این حزب در مناطق کشاورزی و در مهاجرنشین توانسته آرایی به دست آورد.

اتحاد اپوزیسیون

ائتلاف ملت، اپوزیسیون ترکیه در ازمیر حضوری قوی داشت. پاسخی محکم به سخنان اردوغان مبنی بر اینکه احزاب مخالف نمی‌توانند اتحاد داشته باشند.

شهرداران حزب جمهوری خلق آنکارا و استانبول که به ترتیب بین رأی‌دهندگان ناسیونال و کردها محبوب هستند نیز در این رویداد شرکت کرده و در جمع مردم سخنرانی کردند.

قلیچ‌داراوغلو در کنار همسرش گفت: نظرسنجی‌های آتی برای بازسازی دموکراسی ما حیاتی است. ما صلح را برای این کشور به ارمغان می‌آوریم. همراهی و سخنرانی سایر چهره‌های اپوزیسیون در کنار او بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت.

سلجوکی می‌گوید: این اولین‌باری بود که اعضای ائتلاف با هم به صحنه می‌آیند. آنها به جای استفاده از لحن تند، از مدارا و آشتی سخن گفتند.

مقایسه کودتا

سخنرانان اپوزیسیون از اردوغان به خاطر شکست در به ارمغان‌آوردن رفاه، عدالت و دموکراسی انتقاد کردند. آنها همچنین از سلیمان سویلو، وزیر کشور را که هفته گذشته مدعی شد که انتخابات ۱۴ می یک کودتای سیاسی به رهبری غربی‌ها است، شدیداً انتقاد کردند.

سویلو ۱۴ می را با کودتای نافرجام ۱۵ ژوئن ۲۰۱۵ مقایسه کرد که ترکیه مدعی است فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای مقیم آمریکا، طراح آن بود. سویلو اپوزیسیون را فرزندان آمریکا خواند.

وزیر کشور واشنگتن را به مداخله در نظام سیاسی ترکیه متهم کرد و از ایالات متحده خواست که «دست‌های کثیف خود را از ترکیه بردارد». اما این بار، بسیاری از مفسران ترک خاطرنشان کردند که سخنان سویلو در مورد توطئه غربی با هدف هموارکردن راه برای اعتراض حامیان حزب عدالت و توسعه به پیروزی اپوزیسیون است. یعنی حتی اگر اردوغان انتخابات را ببازد، ممکن است قدرت را ترک نکند.