به گزارش اکوایران، روز گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رسماً اعلام کرد که قصد شرکت مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. فارغ از شانس بایدن در ۲۰۲۴، هنوز تقریباً ۲۰ ماه از دوره ریاست‌جمهوری او باقی مانده است. علی‌رغم، محبوبیت پایین رئیس‌جمهور ایالات متحده و تمایل‌نداشتن اکثر آمریکایی‌ها به دولت دوم بایدن، دموکرات‌های ارشد، محکم پشت او ایستاده‌اند.

مقاله‌ای در پایگاه آسوشیتدپرس با بررسی زمان اعلام کاندیداتوری بایدن، عواملی که در آینده به نفع یا ضرر او تغییر خواهند کرد را تحلیل می‌کند.

چرا حالا؟

اعلام رسمی بایدن به این معنی است که وی حالا مجاز است تا مستقیماً برای کمپین خود حمایت مالی جمع کند. این نسبت به سایر سخنرانی‌های او در رویدادهای حامیان مالی که تا کنون نفع آن به جیب کمیته ملی حزب دموکرات (دی‌ان‌سی) یا سایر گروه‌های سیاسی می‌رفت، متفاوت خواهد بود. او قصد دارد روز جمعه در یک مهمانی شام در واشنگتن با حامیان بزرگ دموکرات‌ها و رهبران دی‌ان‌سی شرکت کند.

برخی از حامیان حزب در مورد بی‌تحرکی دموکرات‌ها در موضوع انتخابات، اعلام نارضایتی کرده‌اند و اعلام جو بایدن و شام روز جمعه، به آن‌ها اطمینان خواهد داد.

یکی دیگر از دلایل تأخیر اعلام بایدن تا اواخر آوریل این بود که مجبور نباشد در سه‌ماهه اول سال، کمک‌های جمع‌شده را به صورت عمومی افشا کند. زیرا معمولاً در این بازه زمانی، کمک‌های مالی کم‌تر می‌شود. همچنین برخی از حامی‌های بزرگ دموکرات می‌خواستند تا از انتخابات میان‌دوره‌ای پاییز سال گذشته تنفس گرفته و خود را برای مرحله نهایی رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آماده کنند.

کهن‌سالی مزمن

بایدن مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده است و تا پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری ۸۶ساله خواهد شد.

جمهوری‌خواهان سن بالای بایدن را نقطه‌ضعف او دانسته و حتی برخی از دموکرات‌ها نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که آیا رئیس‌جمهور می‌تواند همان‌طوری که قبلاً وعده داده بود، پُلی به نسل آینده رهبران باشد؟

نیکی هیلی، یکی نامزدهای جمهوری‌خواه و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل خواستار تست سلامت ذهن برای نامزدهای بالای ۷۵ سال شده که شامل بایدن و ترامپ نیز می‌شود. کِرین ژان‌پیِر، سخنگوی کاخ سفید خاطرنشان کرد که بایدن به دموکرات‌ها کمک کرد تا یک پیروزی دیدنی در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست آورند.

ژان‌پیر گفت: شاید آن‌ها پیروزی رئیس‌جمهور در چند سال گذشته را فراموش کرده‌اند، اما خوشحالم که به آن‌ها یادآوری کنم.

آیا شرکت در رقابت‌ها بر وظایف رئیس‌جمهور تأثیر خواهد داشت؟

دستیاران بایدن اصرار دارند حداقل فعلاً تغییر بزرگی در راه نیست.

برنامه روز چهارشنبه جو بایدن برای میزبانی یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و برنامه‌ریزی سفرهای خارجی برای اواخر تابستان، همچنان برقرار است. بایدن سفرهای داخلی برای پررنگ‌سازی طرح‌هایی که دولت و متحدانش در کنگره و سنا تصویب کرده‌اند نیز ادامه می‌دهد.

از هفته‌های منتهی به انتخابات میان‌دوره‌ای، بایدن بارها جمهوری‌خواهان وفادار به جنبش «آمریکا را دوباره عالی کن» ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی اصلی آمریکا دانسته و آن‌ها را محکوم کرد. این شعار اصلی بایدن در رقابت‌های پیش رو خواهد بود.

آیا بایدن مجبور می‌شود با سایر دموکرات‌ها رقابت کند؟

به احتمال زیاد، نه.

مِریَن ویلیامسِن و رابرت اف. کِنِدی جونیور تنها دموکرات‌هایی هستند که جو بایدن را به چالش کشیده‌اند. هیچ‌کدام از این دو مانند افرادی مثل سناتور تد کندی یا پَت بوکانن که رئیس‌جمهور مستقر زمان خود را به چالش کشیدند، قدرت نداشته و تهدید بزرگی برای بایدن به شما نمی‌آیند.

دی‌ان‌سی آن‌قدر به بایدن متعهد است که برنامه‌ای برای برگزاری مناظره رقابت‌های درون‌حزبی نداشته و رئیس‌جمهور را از هم‌کلام‌شدن با ویلیامسن، کندی یا هر رقیب احتمالی دیگری نجات داده است.

همچنین تغییر ترتیب ایالت‌های انتخابات مقدماتی نیز به نفع بایدن عمل خواهد کرد. پس از شکست در سه ایالت رقابت‌های مقدماتی ۲۰۲۰، بایدن توانست با پیروزی در کارولینای جنوبی، کمپین خود را احیا کند. حالا او شخصاً دستور داده که این ایالت، جای آیووا را بگیرد که باعث گلایه و نارضایتی برخی دموکرات‌ها شده است.

نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی «NORC» نشان داد که تنها ۲۶ درصد آمریکایی‌ها و تنها نیمی از دموکرات‌ها مایل‌اند بار دیگر بایدن را در انتخابات ریاست‌جمهوری ببینند؛ اما همچنین نشان داد که اگر بایدن در رقابت‌های مقدماتی پیروز شده و نامزدی حزب دموکرات را به دست آورد، ۸۱ درصد دموکرات‌ها از او در انتخابات نهایی حمایت خواهند کرد.

رقیب جمهوری‌خواه

ترامپ اولین جمهوری‌خواهی بود که نامزدی خود را اعلام کرد.

اگرچه کمپین ترامپ در ماه نوامبر آغاز شد، بقیه چهره‌های جمهوری‌خواه آرام‌آرام در حال ورود به عرصه هستند. نامزدهای دیگر این حزب شامل نیکی هیلی، آسا هاچسون، پری جانسون، ویوک راماسوامی و لَری اِلدِر است.

احتمالاً ران دسنتس، فرماندار فلوریدا نیز رقیب اصلی ترامپ در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه باشد اما فعلاً عجله‌ای برای اعلام کاندیداتوری خود ندارد. همچنین انتظار می‌رود مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق و تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی نیز به این رقابت بپیوندند.

ماه‌ها است که تیم سیاسی بایدن که برای رویارویی دوباره با ترامپ آماده می‌شود؛ اما دستیاران بایدن، دسنتس بتواند به جای ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه شود، بسیاری از انتقاداتی که به ترامپ وارد است، متوجه دسنتس نیز می‌شود.