به گزارش اکوایران، برای اولین بار در تاریخ، یک رئیس جمهور سابق ایالات متحده به عنوان یک متهم جنایی در دادگاه حاضر شد.

دونالد ترامپ روز سه شنبه پس از متهم شدن به پرداخت حق‌السکوت در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 تسلیم مقامات شد.

ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2024، در دادگاهی در منهتن در مورد 34 اتهام جنایت مطرح شده علیه‌اش ادعای بی‌گناهی کرد. او سپس به فلوریدا بازگشت و در مقابل جمعیتی از هوادارانش سخنرانی کرد.

در ادامه آنچه باید در مورد روز ترامپ در دادگاه بدانید آمده است:

حق السکوت‌های انتخابات 2016

دادستان‌ها روز سه‌شنبه کیفرخواست علیه رئیس‌جمهور سابق را عمومی کردند و به ترامپ، وکلای او و جهان اولین فرصت را دادند تا آنها را ببینند. ترامپ به 34 فقره جعل سوابق تجاری در درجه اول متهم شده است. دادستان‌ها گفتند که ترامپ با تلاش برای مخفی کردن اطلاعاتی که می‌تواند به نامزدی او آسیب برساند، برای تخلّف در انتخابات ریاست جمهوری 2016، توطئه کرده است و سپس ماهیت واقعی این پرداخت‌ها را پنهان کرده است. به گفته دفتر دادستانی منطقه‌ منهتن، این مبالغ به دو زن -از جمله یک بازیگر فیلم‌های بزرگسالان- که ادعا می‌کردند سال‌ها قبل با او رابطه جنسی داشته‌اند پرداخت شده است.

دونالد جی ترامپ، متهم

ترامپ تنها برای مدت کوتاهی بیرون از دفتر دادستان منطقه دیده شد، جایی که تسلیم مقامات شد و پشت درهای بسته انگشت‌نگاری شد. در حالی که رئیس جمهور سابق وارد دادگاه می‌شد، برای مدت کوتاهی به انبوهی از دوربین‌های خبری نگاه کرد اما برای صحبت با خبرنگاران توقف نکرد.

در داخل دادگاه، ترامپ در کنار وکلایش پشت میز متهم نشست. او سپس مستقیماً به عکاس خبرنگارانی که برای مدت کوتاهی اجازه ورود به دادگاه را داشتند و از او عکس می‌گرفتند، نگاه کرد. برای باقی طول جلسه، او دستانش را روی هم گذاشته بود و مستقیم به جلو نگاه می‌کرد. ترامپ تنها به طور مختصر در دادگاه صحبت کرد و به قاضی گفت که خود را "بی گناه" می‌داند و از حقوقش اطلاع دارد. قاضی به ترامپ هشدار داد که در صورت ایجاد اخلال در دادگاه می‌تواند از دادگاه اخراج شود. ترامپ تا کمتر از یک ساعت بعد وقتی دادگاه را ترک کرد، هیچ اظهارنظری نکرد.

trump-courtroom

تاد بلانچ، وکیل او در این جلسه گفت که ترامپ «کاملاً ناامید، ناراحت است و معتقد است که بی عدالتی بزرگی در دادگاه در حال وقوع است.»

یک روز سوررئال در شهری که او در آن شهرت پیدا کرد

ترامپ قبل از حضور در دادگاه، پست هایی را در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد و در آن شکایت کرد که منهتن به عنوان یک منطقه به شدت دموکرات یک "محل بسیار ناعادلانه" است و "این چیزی نیست که آمریکا قرار بود باشد!".

رئیس جمهور سابق پرونده منهتن و سه تحقیق جداگانه از سوی وزارت دادگستری و دادستانی در جورجیا را پرونده‌هایی با انگیزه سیاسی به تصویر کشیده است. در هفته‌های اخیر ترامپ، آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن را مورد انتقاد قرار داده و از حامیان خود خواسته است تا اعتراض کنند و در مورد «خشونت و نابودی احتمالی» در صورت متهم شدنش هشدار داده است.

ترامپ برای حامیانش سخنرانی می‌کند

ترامپ سه شنبه شب با حضور در مقابل صدها هوادار در خانه‌اش در مار-آ-لاگو فلوریدا ادعاهای خود مبنی بر اینکه تحقیقات با انگیزه سیاسی انجام شده است را تکرار کرد. او به براگ و قاضی پرونده نیویورک و خانواده وی و سایر دادستان‌هایی که درباره پرونده‌های دیگر او تحقیق می‌کنند، حمله کرد.

ترامپ گفت: «تنها جنایتی که من مرتکب شده‌ام این است که بدون ترس از ملت خود در برابر کسانی که به دنبال نابودی آن هستند، دفاع کرده‌ام.»

اولین اظهارات عمومی براگ

براگ که برای اولین بار از هفته گذشته پس از صدور کیفرخواست به صورت علنی صحبت می‌کرد، پس از دادگاه کنفرانس خبری کوتاهی برگزار کرد و در آن گفت که پرداخت پول به عنوان حق‌السکوت «در ایالت نیویورک جزء جرایم جنایتکارانه است- فارغ از اینکه شما چه کسی هستید».

این دادستان دموکرات گفت: «ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم اعمال جدی جنایی را عادی‌سازی کنیم. سوابق تجاری دقیق و واقعی در همه جا مهم هستند، به ویژه در منهتن که مرکز مالی جهان است.»

در کنفرانس خبری از براگ پرسیده شد که چرا اکنون این پرونده را مطرح می‌کند و آیا زمان‌بندی آن سیاسی است؟ دادستان منطقه گفت که دفتر او «شواهد جدیدی» دارد که سلف او نداشت.

هشدارها و پیامدهای احتمالی

قاضی روز سه‌شنبه دستور سکوت به ترامپ نداد، اما به او هشدار داد که از اظهارنظرهایی که تحریک‌آمیز هستند یا می‌توانند باعث ناآرامی‌های اجتماعی شوند، خودداری کند. در صورت محکوم شدن به هر یک از این 34 اتهام، ترامپ ممکن است با حداکثر 4 سال زندان روبرو شود، اما به احتمال زیاد محکومیت او کمتر خواهد بود.

a1a12892-d443-40df-8f6b-88efe42da3ff_1920x1080

محاکمه در حین مبارزات انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری

ترامپ قرار بود در ماه دسامبر به دادگاه بازگردد، اما وکلای او از قاضی خواستند که به دلیل اقدامات امنیت زیادی که برای حضور او لازم است، از حضور در آن جلسه معاف شود. دادستان‌ها از قاضی خواستند محاکمه را برای ژانویه تعیین کند – هفته‌ها قبل از اینکه اولین رایها در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان در سال 2024 به صندوق‌ها ریخته شود. وکلای ترامپ خواستار آن شدند که محاکمه به بهار موکول شود. قاضی فوراً تاریخی را تعیین نکرد.

تأثیرات سیاسی مختلط

در حالی که ترامپ با چالش‌های حقوقی زیادی مواجه است، اما بار دیگر برای ریاست‌جمهوری نامزد شده است و سعی کرده است از این اتهامات و تحقیقات دیگر برای تحریک حامیانش استفاده کند.

اکثر جمهوری‌خواهانی که در جریان کمپین‌های انتخاباتی هستند یا به آنها چشم دوخته‌اند، بیانیه‌هایی در حمایت از ترامپ منتشر کرده‌اند و تحقیقات درباره او را دارای انگیزه‌های سیاسی می‌دانند. بسیاری از مقامات منتخب دموکرات، از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در مورد کیفرخواست نیویورک چیزی نگفته اند. انتظار می‌رود مشکلات حقوقی ترامپ تنها مخالفت رای‌دهندگان دموکرات با او را تقویت کند، اما مشخص نیست که آیا بسیاری از جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان مستقل نیز با چالش‌های قانونی او مشکل دارند یا خیر.