به گزارش اکوایران، درحالی که فرانسه تلاش می‌کنند اقدامات در جهت آتش‌بس در سودان را تقویت کنند، دیپلمات‌های فرانسوی به طور فزاینده‌ای نگران نقش روسیه در درگیری داخلی سودان، از طریق گروه مزدور واگنر هستند.

به گفته المانیتور، فرانسه نگران است مانند مالی، روسیه از بی‌ثباتی سودان نیز برای گسترش نفوذ خود در این کشور سوء استفاده کند. گروه روسی واگنر از سال 2017 در این کشور حضور داشته است، زمانی که شروع به ارائه آموزش نظامی در آنجا کرد، عمدتاً به افسران ژنرال محمد حمدان داگالو معروف به همدی، که نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) را کنترل می‌کند.

واگنر همچنین از ارتش سودان حمایت اطلاعاتی کرده است. نیویورک تایمز سال گذشته گزارش داد که اخیراً، این گروه مدیریت برخی از معادن طلا در سودان را بر عهده گرفته است.

گزارش‌ها از سال 2018 نشان می‌دهد که یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، چندین بار از خارطوم بازدید کرده است. نوامبر گذشته، روزنامه لوموند و پروژه گزارش‌دهی جرایم و فساد سازمان‌یافته (OCCRP) گزارشی تحقیقاتی منتشر کردند که نشان می‌داد واگنر در ازای ارائه تجهیزات نظامی و آموزش ارتش سودان، به منابع طبیعی سودان دسترسی پیدا کرده است.

سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه گزارش داد که واگنر برای کمک به نبرد علیه ارتش این کشور، به نیروهای RSF موشک می‌دهد. در مالی، روسیه و واگنر در سال 2021 پشت ارتش این کشور قرار گرفتند و با سازماندهی یک کودتا، فرانسه را بیرون راندند. حدود 4500 سرباز فرانسوی مستقر در شمال مالی، برای نبرد با گروه‌های جهادی، مجبور به ترک این کشور شدند. پاریس بر این باور است که مسکو نه تنها پشت تصمیم حکومت نظامی مالی برای بیرون راندن فرانسه بوده است، بلکه یک کمپین طولانی‌‌مدت اطلاعات نادرست (میس‌اینفورمیشن) را برای برافروختن احساسات ضد فرانسوی در میان جمعیت محلی مالی، مدیریت می‌کرده است.

ژانویه گذشته، بورکینافاسو اعلام کرد که به همکاری نظامی خود با فرانسه پایان می‌دهد. پاریس بر این باور است که در این مورد نیز، در عین حال که به طور مخفیانه‌تر عمل می‌کرد، مسکو پشت یک کمپین مشابه ضد فرانسوی در این کشور آفریقایی بوده است.

GettyImages-1244377671

آتش‌بس و تخلیه

اکنون پاریس به دنبال آتش بس در سودان است. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه در یک نشست مجازی که توسط اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد سازماندهی شده بود، شرکت کرد تا طرف‌های سودان را به توافق بر سر آتش‌بس سوق دهد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه فرانسه پس از این دیدار منتشر کرد، آمده است: «فرانسه از فراخوان مشترک همه شرکت‌کنندگان در نشست برای آتش‌بس فوری، بدون قید و شرط و بشردوستانه در سودان به مناسبت عید فطر، حمایت کامل می‌کند.»

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت که در حال حاضر، فرانسه قصد ندارد شهروندان خود را از سودان تخلیه کند. به گفته لژاندر، چند صد شهروند فرانسوی در این کشور زندگی می‌کنند و سفارت فرانسه در خارطوم با تمامی اتباع فرانسوی در تماس مستقیم و مستمر می‌باشد.

با وجود خطرات بسیار زیاد خروج از کشور، پاریس شهروندان خود را تخلیه نکرده است. حریم هوایی سودان از آغاز درگیری ها در روز شنبه گذشته بسته شده است و فرودگاه بین المللی خارطوم نیز در مرکز پایتخت و در منطقه درگیری قرار دارد.

اشپیگل روز چهارشنبه گزارش داد که مأموریت ارتش آلمان برای تخلیه حدود 150 شهروند از سودان به دلیل درگیری‌های مداوم در پایتخت متوقف شد. ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، پنجشنبه گفت که تخلیه شهروندان و کارکنان دیپلماتیک از سودان در حال حاضر به دلیل خطرات امنیتی در خارطوم «غیر ممکن» است.گزارش‌های اخیر رویترز حاکی از آن است که ژاپن، کره جنوبی، سوئیس و سایر کشورها همگی در حال بررسی طرح‌هایی برای تخلیه کارکنان دیپلماتیک خود از سودان هستند.

ارتش سودان در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد، گفت که موافقت کرده است تلاش‌ها برای تخلیه شهروندان و دیپلمات‌های آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه را هماهنگ کند. همچنین گفته شده است که دیپلمات‌های سعودی پیشتر تخلیه شده‌اند. RSF گفت که آماده است تا فرودگاه خارطوم را برای تخلیه اتباع خارجی موقتاً باز کند.

پاریس از آغاز جنگ برای کاهش تنش در سودان در تلاش بوده است. بحران سودان در حال حاضر داخلی است، اما می‌تواند به راحتی منطقه‌ای شود و مصر، لیبی، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، اتیوپی و اریتره را تحت تاثیر قرار دهد. از میان این هفت کشور همسایه، فرانسه متحد مهم مصر و چاد، دو کشور با مرزهای طولانی با سودان، است.

در مورد چاد، آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنجشنبه گفت که از آغاز درگیری‌ها، بین 10،000 تا 20،000 نفر از منطقه دارفور غربی سودان به چاد گریخته‌اند. با بیرون راندن نیروهای فرانسه از مالی و کاهش آن‌ها در بورکینافاسو، فرانسه بر همکاری با چاد و نیجر در زمینه مسائل امنیت منطقه‌ای متمرکز شده است. حفظ ثبات چاد اولویت پاریس است.