به گزارش اکوایران، اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره ایران، اسرائیل را نگران کرده است.

چهار مقام اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند، اظهاراتی که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته در جلسه استماع مجلس نمایندگان این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران بیان کرد، مقامات دفاعی و اطلاعاتی اسرائیل را نگران کرد تا جایی که باعث اعتراض‌شان شده و از دولت بایدن توضیح خواستند. 

هفته گذشته میلی که در مقابل کمیته فرعی امور دفاعی مجلس نمایندگان به پرسش‌های نمایندگان پاسخ می‌داد، گفت که ایالات متحده «به عنوان یک موضوع سیاستی متعهد باقی خواهد ماند که ایران میدان‌دار سلاح هسته‌ای نخواهد بود». به گفته این چهار منبع، کلمه «میدان‌دار» این تصور را در بین مقامات اسرائیلی ایجاد کرده که ایالات متحده سیاست خود را در قبال ایران تغییر داده است و ممکن است دسترسی تهران به سلاح هسته‌ای را هم تحمل کند [این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها هر گونه تلاشی را برای دسترسی به سلاح اتمی رد کرده است].

میلی همچنین مدعی شده که تنها دو هفته طول می کشد تا ایران به نقطه گریز هسته‌ای برسد. او مدعی شده که پس از آن «فقط چند ماه دیگر برای تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی طول می‌کشد».

نبض کند برجام؛ توافق جدید در راه است؟

در این شرایط، مقامات اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند که مقامات ارشد در دفتر نخست وزیری، وزارت دفاع، ارتش، وزارت خارجه و موساد که با موضوع ایران سروکار دارند، از اظهارات میلی نگران شدند. به گفته چهار مقام اسرائیلی کلمه «میدان‌دار» مقامات اسرائیلی را به این پرسش واداشت که آیا ایالات متحده به ایران اجازه می‌دهد تا سلاح هسته‌ای تولید کند تا زمانی که آن را روی موشک یا سایر سیستم‌های پرتابی مستقر نکرده باشد. دولت بایدن همواره ادعا کردع که سیاستش مبتنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بوده است.

مقامات اسرائیلی گفتند که آنها همچنین از ارزیابی [ادعایی] میلی از زمان نیاز ایران برای تولید سلاح هسته‌ای پس از اینکه به مقدار کافی اورانیوم غنی‌شده تا 90 درصد  دست یابد، نگران هستند. به گفته مقامات اسرائیلی، جدول زمانی «چند ماهه» میلی نه تنها به طور قابل توجهی کوتاه‌تر از تخمین جامعه اطلاعاتی اسرائیل بود، بلکه این برآورد تاکنون با اسرائیل در میان گذاشته نشده بود. برآورد مقامات اسرائیلی تاکنون این بوده که این ماجرا یک تا دو سال طول می کشد.

0

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که دیگر مقامات ارشد اسرائیلی از چندین آژانس که روی مسائل ایران کار می کنند با همتایان آمریکایی خود تماس گرفتند و نسبت به اظهارات میلی ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین از میلی خواستند که اظهارات خود را روشن کند یا آنها را پس بگیرد.

چند روز بعد در جلسه کمیته امور دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا، میلی تاکید کرد که ایالات متحده متعهد است تضمین کند ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی کند. او این بار از کلمه میدان‌دار استفاده نکرد. با این حال، او این بار هم این ادعا را تکرار کرد که اگر ایران اورانیوم کافی را تا 90 درصد غنی‌سازی کند، به «چند ماه برای تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی» نیاز دارد.

جوزف هولستد، سخنگوی ستاد مشترک آمریکا به اکسیوس گفت که «سیاست ایالات متحده به همان صورت باقی می ماند». هلستد گفت، استفاده میلی از کلمه «میدان‌دار» در «گذشته به زبان عامیانه نظامی بود».

مقامات اسرائیلی اظهارات اخیر میلی در مقابل کمیته امور دفاعی مجلس نمایندگان را به عنوان شفاف‌سازی مورد انتظارشان دانستند. یکی دیگر از مقامات ارشد اسرائیلی گفت: «ما از دولت بایدن خواستیم این مشکل را برطرف کند و آنها این کار را انجام دادند».