به گزارش اکوایران، هان داک سو، نخست وزیر کره جنوبی در مصاحبه اختصاصی با سی ان ان گفت که کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی نیازی به سلاح هسته ای ندارد؛ این اظهارات در حالی ایراد شد که افکار عمومی در میانه رقابت های تسلیحاتی در اسیا در حال تغییر است.

چند صدایی در ساختار سیاسی سئول

هان در جریان نشستی در سئول به سی ان ان گفت چندین نظر سنجی عمومی که اخیرا منتشر شده نشان می دهد که ما باید خود را دوباره مسلح کرده و پیش تر از وضعیتی که هستیم قرار بگریم. یکی از نظرسنجی ها که فوریه گذشته منتشر شد، نشان داد  که 71 درصد از 1300 پاسخ دهنده، با تجهیز کره جنوبی به سلاح هسته ای موافق هستند؛ ایده ای که در برهه ای از زمان اجرایی شدنش دور از ذهن بود، اما حالا به واسطه افزایش تنش در شبه جزیره کره و کاهش اعتمادها به ایالات متحده و اقدام های حمایتی اش به رویکردی قابل تامل تبدیل شده است.

با این همه هان اصرار دارد که این کشور به اندازه لازم زرادخانه اش را برای جلوگیری از جاه طلبی های به گفته او مضحک کره شمالی مجهز کرده و به همین دلیل توسعه قابلیت های هسته ای راهی درست نیست.نخست وزیر کره جنوبی گفت که ما باید با جامعه بین الملل همکاری کنیم تا فشارهای مستمر زیادی بر کره شمالی جهت خلع سلاح هسته ای تحمیل شود. ما همچنین خواهان آن هستیم که پیونگ یانگ متوجه شود که توسعه و پیشبرد قابلیت های هسته ای صلح و رفاه در این کشور را تضمین نخواهد کرد.

آماده باش برای زنگ خطری که به صدا درآمد

روابط دو کره در سال های اخیر پر تنش تر شده چرا که پیونگ یانگ برنامه تسلیحلاتی اش را پیشرفته تر کرده و سال گذشته رکورد تعداد موشک های پرتابی را به نام خود ثبت کرده است، از جمله موشکی که بر فراز ژاپن پرواز کرد. این رخداد زنگ خطر را برای این منطقه به صدا دراورد.ماه ها است که ناظران آمریکایی و بین الملل هشدار داده اند که به نظر می رسد کره شمالی در حال اماده شدن برای اولین ازمایش هسته ای زیرزمینی اش از سال 2017 است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز اخیرا لفاظی های خود را تشدید کرده و گفته قصد دارد تا قوی ترین زرادخانه هسته ای جهان را در اختیار داشته باشد. او همچنین می گوید که اماده نبرد با دشمنان واقعی اش اش است و متعهد شده که هرگز از سلاح هسته ای دست نکشد.

«اون» هرگونه رایزنی درباره خلع سلاح هسته ای را نیز رد کرده است. ایالات متحده و متحدانش نیز در پاسخ تمرین ها و مانورهای نظامی شان را افزایش داده اند. یون که علنا موضع سختی و تندی را علیه کره شمالی اتخاذ کرده، حتی چشم انداز ساخت زرادخانه هسته ای را مطرح و ژانویه گفت که می تواند سلاح های هسته ای تاکتیکی را مستقر کرده یا سلاح هسته ای ساخت خود را در اختیار داشته باشد. علیرغم مخالفت های هان با چنین طرحی، رئیس جمهوری کره جنوبی بر آمادگی کشورش جهت رویاروی با همسایه مجهز به سلاح هسته ای و همچنین بازگذاشتن توامان کانال های گفتگو با کره شمالی در شرایط خاص تاکید دارد.

چین به تهدید اصلی تبدیل شده است

هان به سی ان ان گفت که ما خودمان را در برابر کره شمالی خلع سلاح نمی کنیم. اما کانال های گفتگو با این کشور را هم نمی بندیم تا زمانی که پیونگ یانگ جاه طلبی های هسته ای اش را کنار بگذارد. هان همچنین نقش چین در منطقه را مورد بحث قرار داد و گفت که این ابرقدرت در دهه های گذشته، دیگر آن کشوری که بود، نیست؛ یعنی دیگر بر مقوله های اصلاحات اقتصادی و ازاد سازی اقتصادی تاکید ندارد.به گفته هان، چین امروز یک بازیگر بزرگ و در عین حال مهم در عرصه جهانی است. با این همه بسیاری از کشورها دوست دارند پکن از قوانین جهانی پیروی کند.

نخست وزیری کره جنوبی در ادامه تاکید کرد که اگرچه چین در حل مشکلات جهانی کمک بسیاری خواهد کرد اما این بازیگر غالبا بسیاری از انتظارها را برآورده نمی کند، به عنوان نمونه ما انتظار داشتیم پکن در ارتباط با تحریک های همسایه شمالی تهاجمی تر و فعال تر باشد. چین سال ها است بزرگ ترین شریک تجاری کره شمالی و راه نجات اقصاد این کشور بوده است.ماه ژانویه وزاری ایالات متحده و ژاپن نسبت به توسعه شتابان زرادخانه هسته ای چین هشدار دادند. تنها چند روز بعد، نخست وزیر ژاپن فعالیت های نظامی چین در دریای چین شرقی و پرتاب موشک های بالستیک بر قرار تایوان در ماه اوت را هولناک خواند. تلاش پکن برای تقویت هرچه بیشتر توان نظامی اش، مقوله ای است که از منظر مقام های کره جنوبی دور نمانده است. در نظرسنجی سال 2022 درباره تسلیحات هسته ای کره جنوبی، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که چین به بزرگ ترین تهدید برای این کشور در ده سال گذشته تبدیل شده است و بسیاری از آنها علاوه بر کره شمالی، اقدام های پکن را دلیل اصلی برای تجهیز به سلاح هسته ای عنوان کردند.