به گزارش اکوایران،طی چند ماه گذشته، بسیاری از تحلیلگران غربی عمیقا نگران این احتمال بوده اند که پوتین در اوکراین به سلاح هسته ای تاکتیکی متوسل شود. اما پوتین تنها رهبر سیاسی نیست که توانایی استفاده از سلاح های کشتار جمعی را دارد. در سال گذشته، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی یک موشک بالستیک پرتاب شده از زیردریایی، یک موشک بالستیک متحرک، یک سامانه موشکی جدید پدافند هوایی زمین به هوا، یک موشک کروز استراتژیک با برد بالا و چندین موشک مافوق صورت را آزمایش کرده است. علاوه بر این نشانه هایی وجود دارد دال بر این که کره شمالی در حال آماده سازی هفتمین آزمایش هسته ای خود است، احتمالا برای به نمایش گذاشتن یک سلاح هسته ای تاکتیکی نسل بعدی فشرده تر.در همین راستا «سو می تری»، محقق حوزه آسیا و فعال در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به چرایی فعل و انفعال های تحریک آمیز کره شمالی که مسبوق به سابقه است، به فضای حاکم بر ساختار جهانی و در هم پیچیده شدن تنش ها اشاره کرده و نوشته که درگیری ها میان قدرت های بزرگ مشوق رهبر کره شمالی برای تدام مانورهای پر حاشیه است. اکو ایران در ادامه بخش نخست این یادداشت را تحت عنوان« ظرفیت هولناک هسته ای اون» در نشریه فارین افرز منتشر می کند:

شرق آسیا در آستانه رقابت هسته‌ای

این واقعیت که کره شمالی برای بازه زمانی طولانی، تسلیحات هسته ای داشته( اولین آزمایش هسته ای این کشور در سال 2006 رخ داد)تحلیلگران و سیاستگذاران را به شدت به هراس انداخته است. کره شمالی امروز می تواند قاره آمریکا را با سلاح های هسته ای اش تهدید کند؛ تهدیدی فرارتر از امنیت داخلی  ایالات متحده که در کنار مقوله دستیابی این کشور به تسلیحات کشتار جمعی قادر است زمینه ساز آغاز رقابت تسلیحاتی در شمال شرق شود. ضربه های شمشیر« اون» باعث افزایش حمایت های عمومی در کره جنوبی برای دستیابی این کشوربه توانمندی هسته ای شده؛ رخدادی که پیش از این غیر قابل قبول بود.

تصمیم کره جنوبی برای هسته ای شدن، چین و ژاپن را وادار می کند تا زرادخانه تسلیحاتی شان را افزایش دهند.دولت بایدن بدون داشتن راه حلی آسان نتوانسته پاسخی سیاسی به این تحولات بدهد با این همه برای جلوگیری از خارج از شدن یک بحران دیگر از کنترل، باید مشارکت بیشتری وجود داشته باشد.

تحریکات بازوی نظامی« اون»

کیم بازوی نظامی اش را به شکل تحریک آمیزی خم کرده است. در سال 2017 کره شمالی از آستانه دوگانه توسعه تسلیحات هسته ای و آزمایش پرواز یک موشک بالستیک قاره پیما عبور و حالا بر روی توسعه سلاح های هسته ای تاکتیکی برای استفاده علیه اهدافی در شبه جزیره یا نزدیک بدان، متمرکز شده است؛ اهدافی چون بنادر، فرودگاه ها، تاسیسات فرماندهی و دفاع موشکی متعلق به کره جنوبی و ایالات متحده.

 آوریل سال 2022، کره شمالی 8 موشک با قابلیت هسته ای و بردهای مختلف از پنج سایت پرتاب را آزمایش کرد تا بدین طریق توانایی اش را برای ضربه زدن به اهداف مختلف در کره جنوبی نشان دهد. آزمایش های مشابهی هم در سپتامبر و اکتبر برای شبیه سازی باران موشکی کره جنوبی با سلاح هسته ای تاکتیکی طراحی شد.

حتی زمانی که کیم در حال گسترش زرادخانه سلاح های کشتار جمعی خود بوده، همچنین تهدید کرده که دست به حمله ای پیشگیرانه خواهد زد. تهدیدها جدید نیستند اما این واقعیت که کیم علنا حق حمله اول را برای خود محفوظ می دارد، نگران کننده است.

دکترین هولناک«اون»

 9 سپتامبر، در جلسه پارلمان کره شمالی، کیم پنج شرط اصلی را اعلام کرد که براساس آن کره شمالی یک حمله هسته ای پیشگیرانه را انجام داده و عملا از دکترین مبتنی بر استفاده نخست رونمایی کرد. شرایط به گونه ای است که هم حمله اتمی توسط کره شمالی محتمل است و هم حمله ای غیر هسته ای به رهبری این کشور. این سناریو نیز محتمل است که رژیم کره شمالی تصور می کند که تنها با تکیه بر سلاح هسته ای می تواند از گسترش جنگ متعارف جلوگیری نماید.

باج‌خواهی هسته‌ای

کیم همچنین قانونی را برای تثبیت وضعیت هسته ای کره شمالی ارائه کرد و تاکید داشت که دیگر هرگز در باب خلع سلاح هسته ای وارد مذاکره نخواهد شد. او به روشنی نشان داده که اگر یک حمله متعارف به صورت پیشگیرانه یا قریب القوع علیه رهبری یا نیروهای هسته ای کره شمالی انجام شود، این حق را برای خود محفوظ می دارد که با سلاح هسته ای بدان پاسخ دهد. با توسل به این گزینه، کیم به یک سناریوی قابل قبول پرداخته؛ نساریویی که سال 2017 نیز بدان متوسل شد.

سیاستگذاران در باب احتمال افزایش دمای خونی- یا حمله پیشگیرانه علیه کره شمالی می گویند. کیم همچنین با تهدید به اینکه در گام اول به سلاح متوسل می شود، این کشور را در موضعی قرار می دهد که بتواند دست به باج خواهی هسته ای از کره جنوبی زده تا این کشور را به ارائه امتیازهای سیاسی وادارد آن هم با هدف دستیابی به نوعی ترتیبات اتحاد براساس شرایط کره شمالی.

999999999999999999999999999

تلاش برای در هم شکستن یک اتحاد

 کیم تلاش دارد تا به هرشکلی اتحاد آمریکا و کره جنوبی را پر هزینه و مخاطره آمیز جلوه دهد و شرایط را به گونه ای تعریف کند تا  کمک واشنگتن به سئول در شرایط بحرانی از میان برود. او ممکن است به خوبی و درستی محاسبه کرده باشد که ایالات متحده به حمله کره شمالی به همسایه جنوبی اش پاسخی نخواهد داد زیرا در باب حمله هسته ای کره شمالی به پایگاه های ایالات متحده در اسیا یا حتی علیه خود نگران است.

کیم می تواند با ضربات شمشیر اتمی پوتین تشویق شود تا تصور کند که ایالات متحده قادر است با چنین تهدیدهایی  عقب نشینی کند. مطمئنا ایالات متحده تسلیح اوکراین را متوقف نکرده و حتی عرضه تسلیحات خود را افزایش داده است. اما دولت بایدن محدودیت های شدیدی را برای این حمایت ها قائل شده، برای مثال ارتش ایالات متحده تسلیحات با برد بالا ارائه نکرده و هیچ نیروی آمریکایی را حتی در قامت مربی به اوکراین اعزام نکرده است.

مانورهای کره شمالی در فضایی پر تنش در جریان است؛ فضایی که در چارچوبش تنش ها میان آمریکا با روسیه وچین افزایش یافته، این بدین معنا است که این گروه از کشورها کم تر از همیشه با ایالات متحده و متحدانش در تقویت تحریم ها علیه کره شمالی همکاری می کنند. این نکته را هم لحاظ کنید که چه اتفاقی افتاد که کره شمالی در 4 اکتبر 2022 یک موشک میان برد را بر فراز ژاپن به پرواز درآورد.این موشک قبل از فرود در اقیانوس آرام4هزار 500 کیلومتر دورتر از هر موشک دیگری که قبلا توسط کره شمالی پرتاب شده بود، پرواز کرد تا جایی که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل این کنش کره شمالی را اقدامی خصمانه و بی پروا قلمداد کرد. اما چین و روسیه مانع از محکومیت این حمله در شورای امنیت سازمان ملل شدند.ناسازگاری این دو بازیگر برای پاسخگو کردن کره شمالی در این سازمان، چین و روسیه را در کانون توجه سیاستگذاران ایالات متحده قرار داد و موجب شد تا دولت بایدن پهنای باند کم تری برای تمرکز بر تهدید کره شمالی داشته باشد.