به گزارش اکوایران، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی اش 23 موشک را به شرق و غرب شبه جزیره کره پرتاب کرده است؛ از جمله یک موشک زمین به هوا به سمت آب های سواحل شرقی و غربی شبه جزیره.

موشک پراکنی بی سابقه« اون»

رئیس ستاد مشترک ارتش سئول در واکنش به موشک پراکنی ها گفته است که یکی از موشک هایی که پیونگ یانگ پرتاب کرد، موشک بالستیک کوتاه برد بود که برای اولین بار از سال 1955 در نزدیکی آب های سرزمین کره جنوبی فرود آمد.سئول گفته است که این موشک در آب های بین المللی در 167 کیلومتری( 104 مایلی) شمال غربی جزیره اولئونگ کره جنوبی، حدود 26 کیلومتری جنوب خط حد شمالی- مرز دریایی بین کره ای که کره شمالی آن را به رسمیت نمی شناسد- فرود آمد.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد، کره شمالی اواخر روز چهارشنیه یک پرتاب دیگر انجام داد اما جزئیات بیشتری منتشر نکرد.همزمان یکی از مقام های دفاعی کره جنوبی گفت که این موشک ها در غرب شبه جزیره در دریای زرد ( منطقه ای در کره به دریای غرب نیز معروف است و در شرق دریای ژاپن موسوم به دریای شرق است)، فرود آمدند.ارتش کره جنوبی همچنین تاکید کرد که پیونگ یانگ حدود 100 توپ را به منطقه ای حائل در سواحل شرقی شبه جزیره پرتاب کرده است.

«اون» بهای بالایی می پردازد!

یون سون یول، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت که آزمایش موشکی کره شمالی به سان یک «تجاوز سرزمینی» قلمداد می شود. براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری سئول، یون در جلسه اضطراری شورای امنیت ملی دستور دادکه برای واکنش جدی و سریع به این موشک پراکنی، دستورهای لازم داده شده تا کره شمالی به واسطه تحرکات خود بهای بالایی را بپردازد.

nkorea-missile-_hpMain_20221102-054955_16x9_1600

همزمان ارتش این کشور نیز در واکنش به موشک پراکنی های همسایه شمالی اش سه موشک هوا به زمین از جنگده های اف- 15 کی و کی اف- 16 پرتاب کرد. رئیس ستاد ارتش کره جنوبی گفت که نیروی هوایی سئول آب های بین المللی در شمال منطقه حائل را در فاصله ای برابر با فاصله ی که موشک کره شمالی پیشتر در جنوب فرود آمده بود، هدف قرار داد. این نهاد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ارتش این کشور خود را برای پاسخی قاطعانه به هرگونه تحرکات کره شمالی از جمله پرتاب موشک های بالستیک کوتاه برد و هدف قرار دادن دقیق مواضع دشمن آماده کرده است.

پیامدهای تهدیدی که عملی شد

سئول می گوید کره شمالی مسئول وضعیت پرتنش حاکم بر منطقه است چرا که علیرغم هشدارها نسبت به اقدام های تحریک آمیزش به موشک پراکنی ادامه می دهد.فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که کره شمالی در حال پرتاب موشک با فرکانس بی سابقه بالا است. کیشیدا همچنین خواستار برگزاری هرچه سریع تر نشست شورای امنیت ملی به دلیل افزایش تنش ها در شبه جزیره کره شد.

به گزارش سی ان ان، کره شمالی برای بیست و نهمین بار در سال جاری دست به موشک پراکنی زده آن هم در شرایطی که یکی از مقام های پیونگ یانگ با انتشار بیانیه ای در اوایل روز چهارشنبه هشدار داد که ایالات متحده و کره جنوبی به واسطه هرگونه فعل نظامی علیه این کشورف بهای هولناکی را در تاریخ پرداخت خواهند کرد.

زنگ خطر به صدا درآمد

آزمایش های تسلیحاتی پرشتاب کره شمالی و لفاظی های پیونگ یانگ، زنگ خطر را در شبه جزیره کره به صدا درآورده است. روز دوشنبه ایالات متحده و کره جنوبی تمرین های نظامی گسترده ای را که از قبل برنامه ریزی شده بود را با نام « طوفان هوشیار» آغاز کردند. به گفته وزارت دفاع ایالات متحده، مانورهای مشترک شامل نمایش 240 هواپیما وهزاران نیروی نظامی از هر دو کشور است.

 لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا قرار است روز پنجشنبه با همتای جنوبی اش در پنتاگون دیدار کند.کارشناسان پیشتر گفته بودند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می تواند با تکیه بر نمایش عامدانه زرادخانه اش، پیامی هولناک را ارسال کرده و به تشدید درگیری ها کمک کند.

75d1cdd2-8945-4f2c-ab00-014d5433d44f_c336e234

ماه گذشته، رسانه های دولتی کره شمالی سکوت شش ماه خود را در باب سیل موشک های موشکی پرتابی در سال جاری شکسته و مدعی شدند که این آزمایش ها با هدف نشان دادن آمادگی پیونگ یانگ برای شلیک کلاهک های هسته ای تاکتیکی به اهداف احتمالی در جنوب است.

نمایش یک واقعیت هولناک

آخرین آزمایش ها پس از آن انجام شد که رئیس ناظر هسته ای سازمان ملل متحد با استناد به تصاویر ماهواره ای فعالیت در سایت هسته ای زیرزمینی کره شمالی هشدار داد که پیونگ یانگ ممکن است برای آزمایش هسته ای- اولین آزمایش از سال 2017- آماده شود. او در ادامه یادآور شد که این نهاد فعالیت های کره شمالی را با دقت رصد خواهد کرد. رافائل گروسی پیشتردر باب عدم آزمایش موشکی کره شمالی ابزار امیدواری کرده بود هرچند اضافه کرد که نشانه ها گویای واقعیت دیگری است.