به گزارش اکوایران، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نسبت به هر گونه اقدام منفی در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، که در نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو شرکت کرده، روز سه‌شنبه طی سخنانی در این نشست با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه حل فنی بسیار نزدیک هستیم».

امیرعبداللهیان وضعیت فعلی برجام را نتیجه سوء محاسبه و اشتباه سیاست آمریکا دانست و گفت تجارب گذشته به ما آموخته که دور جدید مذاکرات را با دقت و حساسیت بیشتری پیش بریم.

او افزود: «برخی کشورهای هسته‌ای NPT را تنها برای کشورهای غیرهسته‌ای الزام‌آور می‌دانند و خود را مصون از اجرای آن می‌بینند... ایران بعنوان قربانی سلاحهای کشتار جمعی به همراه ملل صلح طلب قویا بر این باور است که تنها تضمین قطعی در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای نابودی کامل‏ و برگشت ناپذیر‏ آنهاست.

او خاطر نشان کرد که اسراییل چندین دانشمند هسته‌ای را ترور و گاه و بی گاه تهدید می‌کند تا به تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز ایران که ذیل نظارت پادمانی آژانس است، حمله کند و تاکید کرد چنانچه این رژیم مرتکب تجاوز احمقانه‌ای گردد، بهای سنگین و غیرقابل تحملی را خواهد پرداخت.

امیرعبدالهیان متذکر شد، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی کاملا صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و ایران مصمم است، همانطور که تاکنون نیز نشان داده، به طور کامل به تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع خود پایبند باشد.

او هم‌چنین هشدار داد ایران نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی در چارچوب نشست ماه مارس شورای حکام آژانس هشدار می‌دهد و این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل نسبت به آن انجام دهد. او گفت: «ما در روزهای اخیر شاهد دو مرحله سفر هیات فنی آژانس به ایران بوده‌ایم و از مدیرکل آژانس نیز برای سفر در روزهای آینده دعوت کرده‌ایم. چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه‌حل فنی بسیار نزدیک هستیم».

او افزود: «با اراده و حسن‌نیت طرف‌ها، بدون هرگونه پیش‌شرط و در چهارچوب گفتگوهایی که انجام شده، قابل حل بوده و گام نهایی از سوی اعضاء می‌تواند برداشته شود. آمریکا باید اراده و قدرت تصمیم‌گیری برای جمع‌بندی مذاکرات را داشته باشد. ما برای تداوم کار تا رسیدن به جمع‌بندی توافق آماده هستیم».