به گزارش اکوایران، نماینده آمریکا در اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم باید مقوله فرایند بازنگری قضایی را متوقف کند؛ روندی که می‌تواند واشنگتن را جهت ارتقای روابط با عربستان یا توافق با ایران درگیر چالش کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، هفته‌ها است که اسرائیل به واسطه طرح کابینه راست گرای نتانیاهو برای اعمال تغییرات در قوه قضاییه که به گفته منتقدان، کنترل و توازن حاکم بر ساختار قضا را به خطر انداخته، درگیر چالش است.

کنست اسرائیل ممکن است روز دوشنبه اولین دور از رای‌گیری در باب سه لایحه ای را برگزار کند که به واسطه اش قدرت کابینه در انتخاب قضات افزایش یافته و در عین حال محدودیت هایی بر قدرت دیوان عالی جهت لغو قوانین یا حکم قوه مجریه تعریف می‌کند. در همین راستا تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل اواخر شنبه گفت که از نتانیاهو خواسته شده تا ترمز را بکشد، سرعت را کم کرده و همزمان سعی شود تا اجماعی حاصل گردد.او در ادامه و در شرایطی که وزیر خارجه عربستان از نیاز به یافتن رویکرد تازه در باب سوریه گفته بود تاکید کرد که اسرائیل از حمایت ایالات متحده در حوزه امنیت و در سازمان ملل برخوردار است. با این همه یادآور شد که امید اعلام شده نتانیاهو برای برقراری رابطه دیپلماتیک با عربستان و همچنین مقابله ادعایی با ایران به واسطه این رویکرد به خطر افتاده است.

21

نایدز در ادامه تاکید کرد نخست وزیری اسرائیل می خواهد کارهای بزرگی انجام دهد، خب؟ او به ما بگوید چه کارهایی می خواهد انجام دهد؟ صد بار به نخست وزیر گفتم که اگر حیاط خلوت شما در آتش باشد نمی توانیم در باب مسائل مشترک زمان بگذاریم. نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه درباره تنش های ایجادی در این باب صحبت کرد با این همه به شکلی خاص به اظهارات سفیر آمریکا اشاره ای نداشت. او گفت که دشمنان خود را ناامید می کنم و همزمان به دوستانم اطمینان می دهم که اسرائیل قدرت دارد. با این همه، آمیچای چیکلی وزیر راست افراطی امور یهودیان خارج از فلسطین اشغالی اظهارات سفیر آمریکا را به چالش کشید و گفت که من به سفیر امریکا می گویم که شما باید ترمز را بکشید، به کار خودتان فکر کنید، شما اینجا ( سرزمین های اشغالی) حاکم نیستید تا در باب اصلاحات قضایی اظهار نظر کنید. ما خوشحالیم  که در باب مسائل دیپلماتیک و امنیتی با شما گفتگو می کنیم.

هم‌زمان اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل هشدار داد که این بازیگر در آستانه فروپاشی قانون اساسی و ساختار اجتماعی است، این هشدار در حالی رسانه ای شد که هرتزوگ در تلاش است تا کابینه و اپوزسیون را را در باب اصلاحات قانونی و توقف طرح حاضر، طرحی که نتایج حاصل از نظرسنجی های متوالی نشان می دهد که حمایت ها از آن اندک است، کنار هم تعریف کرده و اعتراض های سراسری را آرام نماید.

در چنین شرایطی یائیر لاپید، رهبر مخالفان کابینه بی بی نیز با انتقاد تند از طرح نتانیاهو برای اصلاحات قضایی گفت که واشنگتن از آنچه در حال رخ دادن است به سان من وحشت دارد. او در ادامه تاکید کرد که اسرائیل در حال از دست دادن امریکا و آسیب رساندن به اقتصادش است.

22

نتانیاهو به اتهام فساد که منکر آن است در حال محاکمه است و مدعی است که این تغییرات برای بازگردان توازن میان دولت، کنست(پارلمان) و قوه قضائیه است؛ این در حالی است که برخی از اعضای ائتلاف او را به نخبه گرایی و تجاوز به حوزه اختیارتش برای مداخله در امور داخلی سیاسی متهم می کنند.

جدال میان چهره های سیاسی در حالی رخ داده که ده ها هزار معترض شنبه شب به خیابان های اسرائیل بازگشته تا با طرحی برای بازنگری سیستم قضایی این کشور که وزیر دادگستری مصمم به اجرای ان است، مقابله کنند. به نوشته رویترز از اول ژانویه، زمانی که کابینه نتانیاهو دادگاه عالی را هدف قرار داد، این راهپیمایی های اعتراضی به شکل هفتگی برگزار شده و هر بار جمعیت بیشتری در آن شرکت دارند. معترضان با قانونی مخالفت می کنند که نتانیاهو و متحدان راست گرای او امید دارند تا با تصویبش، اختیارهای دیوان عالی برای صدور حکم علیه قوه های مجربه و مقننه محدود شده و در عین حال به قانونگذاران قدرت تعیین کننده ای در انتصاب قضات را بدهد. در این میان موافقان این طرح نیزمدعی اند که باید نفوذ بیش از اندازه دادگاه عالی در حوزه سیاسی مهار شود. اما منتقدان باور دیگری دارند و می گویند که این طرح دادگاه ها را تضعیف خواهد کرد، آزادی های مدنی را به خطر انداخته و به اقتصاد و روابط اسرائیل با متحدان غربی اش اسیب می رساند. همزمان وزیر دادگستری اسرائیل به کانال 13 گفته است که مصممم به اجرای کامل قانون است و به گفته اش مدیریت با تهدید و دیکته خیابانی درست نیست.