به گزارش اکوایران، یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد که تلاش‌های کشورش برای حذف تولید کربن تا سال ۲۰۵۰ تا حدودی به بازگشت به انرژی هسته‌ای متکی است، اگرچه دولت قبلی سعی کرد از انرژی اتمی فاصله بگیرد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، یون این سخنان را در امارات متحده عربی، مقابل شیخ محمد بن زاید آل نهیان مطرح کرده و بر تعهد سئول به انرژی هسته‌ای تأکید داشت. وی در تلاش است تا اولین نیروگاه اتمی شبه‌جزیره عربستان را به پایان برساند. این می‌تواند کره‌جنوبی را در صف قراردادهای تعمیر و نگهداری سودآور و پروژه‌های آتی امارات متحده عربی قرار دهد که سئول در سال‌های اخیر شانس بیشتری برای کسب آن‌ها به دست آورده است.

یون در سخنرانی خود در رویداد «هفته پایداری ابوظبی» گفت: «کره هدف سال ۲۰۵۰ خود برای کربن خنثی را اعلام کرده است. برای دستیابی به این هدف، ما در حال کار برای بازیابی سریع سیستم انرژی هسته‌ای هستیم که برق بدون کربن تولید می‌کند». یون افزود: «اگر دو کشور در توسعه انرژی پاک با یکدیگر همکاری کنند، نه تنها امنیت انرژی دو کشور ما را افزایش خواهد داد، بلکه به ثبات بازار انرژی جهانی نیز کمک خواهد کرد».

رئیس‌جمهور مون جائه این، سلف یون در بحبوحه رسوایی‌های امنیتی و اختلاس و فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱، تلاش کرد کره جنوبی را از انرژی هسته‌ای دور سازد. اما تمرکز مجدد جهانی بر تغییرات اقلیمی و افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی پس از محدودیت‌های کرونایی و جنگ روسیه با اوکراین، باعث تجدیدنظر نسبت به انرژی هسته‌ای شد.

امارات هم قول داده است که تا سال ۲۰۵۰ کربن‌خنثی شود؛ هدفی که ارزیابی آن دشوار بوده و امارات هنوز به طور کامل توضیح نداده است که چگونه به آن خواهد رسید. نیروگاه اتمی ۲۰ میلیارد دلاری برکه، اولین تلاش سئول برای ساخت رآکتورهای اتمی در خارج از کشور است. این نیروگاه قرار است نزدیک به یک‌چهارم کل نیاز انرژی امارات را تأمین کند.

دوشنبه، یون به همراه شیخ محمد قبل از یک نشست تجاری برنامه‌ریزی شده در پایتخت به نیروگاه هسته‌ای برکه در صحرای غربی ابوظبی در نزدیکی عربستان سعودی سفر کرد.

flags-5f4b67215deb8

یون بعد از بازگشت، در اجلاس گفت که با استفاده از نیروگاه برکه به عنوان نمونه، امیدوار است امارات و کره جنوبی بتوانند این مدل جدید همکاری را به سوخت هسته‌ای، رآکتورهای کوچک و سایر پروژه‌های مشترک در کشورهای ثالث گسترش دهند. یون گفت: «در جریان ساخت نیروگاه اتمی برکه، رابطه ما واقعاً برادرانه شده است».

استقبال یون از انرژی هسته‌ای هم‌چنین تضمینی است که کره جنوبی هم‌چنان در زمینه خدمات‌رسانی به نیروگاه برکه سرمایه‌گذاری می‌کند. هم‌چنین فرانسه که دارای چندین نیروگاه اتمی بوده و از دیگر متحدان تجاری و نظامی اماراتی است، به دنبال قراردادهای اتمی با این کشور است.

در سفر چهارروزه یون به امارات، شیخ محمد قول سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ میلیارد دلار در این حوزه را داد. مدیران شرکت‌های بزرگی مثل هیوندای، سامسونگ و سایر شرکت‌ها نیز در این سفر حضور داشتند.

روز یکشنبه، یون همچنین از نیروهای ویژه کره جنوبی (گروه مأموریت ویژه ۷۰۷) مستقر در امارات متحده عربی بازدید کرد. حضور سربازهای کره‌ای ناشی از توافق ساخت نیروگاه هسته‌ای بود، اما علت آن مبهم است. نیروهای کره‌ای مستقر در امارات ۱۵۰ نفرند.

20230116000194_0

یون که در سیاست خارجی رویکردی تهاجمی دارد، همراه با همسرش در لباس نظامی صحرایی در جمع سربازان گفت: «امارات متحده عربی ملت برادر ماست. این تنها یک کشور خارجی به نام امارات نیست، اینجا کشور شماست». او هم‌چنین مدعی شد: «امنیت ملت برادر ما امنیت ما است. خطرناک‌ترین دشمن امارات، ایران است، ما در وضعیت بسیار مشابهی با امارات هستیم چون خطرناک‌ترین دشمن ما نیز کره شمالی است». اظهارات یون در حالی مطرح می‌شود که اماراتی‌ها در تلاش‌اند تا روابط خود با ایران را که یک شریک تجاری بزرگ است، حفظ کنند. امارات همچنین محل استقرار حدود ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی الظفره، یک پایگاه دریایی در فجیره و سایر نقاط است.

در حال حاضر، اماراتی‌ها برای محافظت از خود در برابر تهدیدات هوایی، ۳.۵ میلیارد دلار برای سامانه موشکی زمین به هوای چئونگانگ ۲ (Cheongung) از کره جنوبی هزینه کرده‌اند. مقامات اماراتی پس از هدف قرارگرفتن در حملات پهپادی دوربرد توسط شورشیان حوثی یمن، پهپادهایی که احتمالاً توسط یا با کمک تهران ساخته شده‌اند، به طور فزاینده‌ای نگران حفاظت از حریم هوایی خود هستند.

کره جنوبی در میانه نزاع‌ها بر سر توافق هسته‌ای در حال فروپاشی ایران با قدرت‌های جهانی گیر افتاده است. میلیاردها دلار سرمایه ایران در سئول باقی مانده که به خاطر تحریم‌های آمریکا مسدود شده است. ایران در سال ۲۰۲۱ یک نفتکش کره جنوبی را ماه‌ها به خاطر اختلافات نگه داشته بود.

بیانیه مشترک مصر و عربستان و تکرار ادعاها علیه ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه گفت تهران در حال تحقیق درباره اظهارات مداخله‌جویانه یون است. در همین حال، کیم کیون هی، همسر یون، سؤال متفاوتی از سربازان داشت. او پرسید که آیا سربازان روباهی در صحرای امارات دیده‌اند؟