در حالی که سقوط ارزش سهام شرکت‌های فناوری، ۱۷۴ میلیارد دلار زیان به پادشاهی نروژ وارد کرد، کشورهای ثروتمند نفتی خلیج فارس احساس می‌کنند فرصتی فراهم شده تا میزان دارایی های خود را در این حوزه دو برابر کنند.

بلومبرگ می‌گوید با تقویت خزانه‌ها به خاطر  افزایش قیمت نفت، کشورهای خاورمیانه تلاش خود را برای آماده شدن برای تنوع بخشی مالی و زندگی پس از نفت ادامه می‌دهند، در حالی که شرکت‌های فناوری کاهش زیادی پیدا کرده‌اند و تعداد کمی از سرمایه گذاران حاضر به تحمل زیان بیشتر هستند، کشورهای عربی به سرمایه گذاری در این شرکت ها روی آورده‌اند.

ابوظبی با یک تریلیون دلار ثروت مستقل در خط مقدم این اقدام قرار گرفته است، شیخ تهنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، از جمله با نفوذ ترین اعضای خاندان سلطنتی، نهادهایی را کنترل می‌کند که در بخش فناوری اقدامات تهاجمی خرید را انجام داده‌اند‌.

شیخ تهنون از طریق گروه رویال و صندوق سرمایه گذاری «ای دی کیو» پولی را به صندوق جدیدی که توسط راجیو میسرا بنیانگذار سافت بانک به تازگی راه اندازی شده، وارد کرده است. امارات سرمایه گذاری  خود را در شرکت هوش مصنوعی و رایانش ابری جی ۴۲ افزایش داده و اعلام کرده یک صندوق سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری نیز با تمرکز بر سرمایه گذاری در بازارهای فناوری نوظهور ایجاد میکند. شیخ تهنون شرکت موبادالای سنگاپور را که تولید تراشه انجام می‌دهد در پورتفوی خود دارد.

عربستان همسایه نیز در این جریان شنا می‌کند، بزرگترین تولیدکننده اوپک که روزانه نزدیک به یک میلیارد دلار از صادرات نفت درآمد دارد با هدف دو برابر کردن صندوق دارایی‌های خود دراین حوزه تا سال ۲۰۲۵،  به طور جدی‌تر وارد بازارها شده است.‌ این صندوق که ثروت ۶۲۰ میلیارد دلاری دارد پیش از این سهام پلتفرم‌های فیس بوک، هولدینگ پی پال (یک شرکت آمریکایی در زمینه تجارت الکترونیک و انتقال وجه)، آرتز (شرکت تولید و توزیع بازی های رایانه ای) در این صندوق بود ولی اخیرا موقعیت های جدیدی توسط صندوق در آمازون (شرکت تجارت الکترونیک) و آلفابت (هولدینگ آمریکایی متشکل از گوگل، یوتیوب و اندروید) برای سرمایه گذاری شناسایی شده است.

در قطر که صادرات انرژی آن در سال جاری برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به صد میلیارد دلار خواهد رسید، صندوق ثروت دولتی به دنبال یک تغییر استراتژی بزرگ است. سازمان سرمایه گذاری قطر، سرمایه گذاری مرتبط با فناوری را به ۸ میلیارد دلار رسانده که نسبت به کل هزینه‌های این بخش از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

در حالی که به نظر می رسد سرمایه گذاری در زمان خوبی انجام شده ولی بعضی از موقعیت‌ها خوب عمل نکرده‌اند. عربستان ۴۵ میلیارد دلار در صندوق ویژن در شرکت سافت بانک ژاپنی که در حوزه فناوری‌ها در جهان سرمایه گذاری می‌کند‌، اقدام به سرمایه گذاری کرده ولی موبادالا که از شرکت‌های اصلی زیر مجموعه این صندوق است فقط ۱۵ میلیارد دلار را تعهد کرده است.

سافت بانک در این ماه یک رکورد زیان ۲۳.۴ میلیارد دلاری را گزارش داد که بیشتر این پول یعنی ۱۷.۳ میلیارد دلار در صندوق ویژن از بین رفته است.

منبع: بلومبرگ