به گزارش اکوایران،  یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی روز چهارشنبه برای اولین بار گفت که اگر تهدید هسته‌ای کره شمالی افزایش یابد، کره جنوبی ساخت تسلیحات هسته‌ای خود را بررسی می‌کند یا از ایالات متحده می‌خواهد آنها را مجدداً در شبه جزیره کره مستقر کند.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، آقای یون در جلسه مشترک سیاستگذاری وزارت دفاع و امور خارجه در روز چهارشنبه، افزود که ساخت سلاح هسته ای هنوز یک سیاست رسمی نیست. با این حال او تاکید کرد که کره جنوبی در حال حاضر با تقویت اتحاد خود با ایالات متحده با تهدید هسته ای کره شمالی مقابله خواهد کرد. به زعم او، چنین سیاستی شامل یافتن راه هایی برای افزایش تعهد واشنگتن برای محافظت از متحد خود با تمام قابلیت های دفاعی خود، از جمله سلاح های هسته ای است.

اولین سیاست هسته ای پس از سه دهه

اظهارات یون، اولین اشاره رسمی یک رئیس جمهور کره جنوبی برای تسلیح کشور به سلاح هسته ای، پس از خروج تمام سلاح های هسته ای ایالات متحده از شبه جزیره کره محسوب می شود. واشنگتن به عنوان بخشی از تلاش های جهانی برای کاهش مسابقه هسته ای، تسلیحات هسته ای خود را از کره جنوبی خارج کرد.

13

بر اساس متنی از اظهارات یون که دفترش منتشر کرد، او گفته: «ممکن است اوضاع وخیم تر شود و کشور ما مجبور شود سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی رامستقر کند یا خودمان آن‌ها را بسازیم. اگر این طور باشد، با توجه به توانایی‌های علمی و فناورانه خود، می‌توانیم به سرعت سلاح‌های هسته‌ای خود را داشته باشیم.»

مذاکرات بی ثمر

کره جنوبی یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای یا NPT است که این کشور را از دستیابی به سلاح هسته ای منع می کند. این کشور همچنین در سال 1991 اعلامیه مشترکی با کره شمالی امضا کرد که در آن هر دو کره موافقت کردند که «آزمایش، تولید، تجهیز، دریافت، نگهداری، ذخیره، استقرار یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را پیگیری نکنند».

اما کره شمالی با انجام شش آزمایش هسته‌ای از سال 2006، این توافق را زیر پا گذاشته است. سال‌ها مذاکره نتوانسته حتی یک کلاهک هسته‌ای را از کره شمالی حذف کند. (مقامات آمریکا و کره جنوبی می‌گویند در هر لحظه ممکن است کره شمالی آزمایش هسته‌ای دیگری انجام دهد که هفتمین آن است).

درخواست تجدیدنظر در سیاست دفاع هسته ای

از آنجایی که کره شمالی وعده داده زرادخانه هسته ای خود را گسترش دهد و در ماه های اخیر تهدید به استفاده از آن علیه همسایه جنوبی خود کرده، صداها در کره جنوبی - در میان تحلیلگران و حزب محافظه کار قدرت مردمی آقای یون - افزایش یافته است که از سئول می خواهند در مورد گزینه هسته ای تجدید نظر کند.

16

اظهارات آقای یون در این هفته احتمالاً به چنین بحث هایی دامن می زند. نظرسنجی‌ها در سال‌های اخیر نشان داده که اکثریت مردم کره جنوبی از استقرار مجدد تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در جنوب و یا ساخت زردخانه مستقل برای کشور، حمایت می‌کنند. اما سیاستگذاران در سئول برای دهه‌ها این گزینه را رد کرده و استدلال می‌کنند که به «حفاظت چتر هسته‌ای» از سوی ایالات متحده، این کشور را در برابر کره شمالی ایمن نگه می‌دارد.

نقطه عطف در تاریخ امنیت ملی کره جنوبی

به گفته چئون سونگ وون، رئیس سابق مؤسسه اتحاد ملی کره: «اظهارنظر رئیس جمهور یون می تواند نقطه عطفی در تاریخ امنیت ملی کره جنوبی باشد. این چرخش می تواند پارادایم دولت را در نحوه مقابله با تهدید هسته ای کره شمالی تغییر دهد.»

12

درخواست‌ها برای تسلیحات هسته‌ای در طول دهه‌ها در کره جنوبی افزایش یافته است، اما دامنه آن هرگز فراتر از برخی تحلیل‌گران و سیاستمداران راست‌گرا نرفته بود.

در زمان دیکتاتور نظامی سابق، پارک چونگ هی، کره جنوبی در دهه 1970 برنامه مخفیانه تسلیحات هسته ای را آغاز کرد -زمانی که ایالات متحده شروع به کاهش حضور نظامی خود در جنوب کرد- و باعث شد مردم این کشور در برابر حملات کره شمالی احساس آسیب پذیری کنند. اما در نهایت واشنگتن او را مجبور به ترک این برنامه کرد و قول داد که این متحد را زیر چتر هسته ای خود نگه دارد.

سایه سنگین ترس 

واشنگتن همچنان 28500 سرباز آمریکایی را به عنوان نماد اتحاد با کره جنوبی در این کشور نگه داشته است. اما در ماه‌های اخیر، کره شمالی به آزمایش موشک‌هایی که برخی از آنها برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای به سمت جنوب طراحی شده‌اند، ادامه داده است. بسیاری از مردم کره جنوبی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا ایالات متحده واقعا می تواند مانع از حمله کره شمالی به کشورشان شود. در واقع، وعده مکرر واشنگتن برای محافظت از متحدش -در صورت لزوم با سلاح های هسته ای خود- چنین هراسی را از بین نبرده است.

پنتاگون در بررسی وضعیت هسته‌ای 2022 خود -سندی که سیاست هسته‌ای واشنگتن را برای پنج تا 10 سال آینده ترسیم می‌کند- به «معضلات بازدارندگی» که کره شمالی برای ایالات متحده ایجاد کرد، اشاره کرد. در این بیانیه آمده است: «یک بحران یا درگیری در شبه جزیره کره می‌تواند تعدادی از بازیگران مسلح هسته‌ای را درگیر کند و خطر درگیری گسترده‌تر را افزایش دهد».

هراس چین از مسابقه تسلیحاتی شرق آسیا

به گفته چئونگ سونگ چانگ، تحلیلگر ارشد موسسه سجونگ در کره جنوبی: «اگر کره جنوبی دارای تسلیحات هسته‌ای باشد، ایالات متحده نیازی به این سؤال نخواهد داشت که آیا باید از سلاح‌های هسته‌ای خود برای دفاع از متحد خود استفاده کند یا خیر، و این اتحاد هرگز در معرض آزمایش قرار نخواهد گرفت». به عقیده او: «اگر کره جنوبی صاحب سلاح هسته ای باشد، آمریکا در واقع امن تر خواهد شد».

14

به اعتقاد چئونگ، با اعلام قصد مسلح شدن به سلاح هسته‌ای، کره جنوبی می‌تواند کره شمالی را مجبور به تجدیدنظر در برنامه تسلیحات هسته‌ای خود کند و احتمالاً چین را وادار کند که پیونگ یانگ را برای عقب‌نشینی از برنامه‌اش تحت فشار بگذارد. چین مدت‌هاست که از مسابقه تسلیحات هسته‌ای منطقه‌ای در شرق آسیا بیم دارد.

تبعات خروج از NPT 

با این حال، کره جنوبی برای ساختن زرادخانه خود باید از NPT خارج شود. تحلیلگران گفتند که خروج از NPT برای جنوب بسیار خطرناک است زیرا می تواند تحریم های بین المللی را به دنبال داشته باشد.

برخی از قانونگذاران وابسته به حزب آقای یون و تحلیلگرانی مانند آقای چئون از ایالات متحده می خواهند که تسلیحات هسته ای آمریکا را مجدداً به جنوب معرفی کند و توافقنامه اشتراک هسته ای با سئول منعقد کند -مشابه آنچه که در آن هواپیماهای ناتو مجاز به حمل تسلیحات هسته ای آمریکا در زمان جنگ هستند.

سفارت آمریکا در مورد اظهارات آقای یون اظهار نظری فوری  در واشنگتن نداشت. سیاست رسمی واشنگتن این است که شبه جزیره کره را عاری از تسلیحات هسته‌ای کند، زیرا می‌ترسد اگر سئول سلاح‌های هسته‌ای بسازد، می‌تواند یک مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای را آغاز کند و هر گونه امیدی برای خلاصی کره شمالی از سلاح‌های هسته‌ای خود را از بین ببرد.

ابزار واقع بینانه در دسترس

خود آقای یون روز پنجشنبه تکرار کرد که کشورش حداقل در حال حاضر به NPT متعهد است. او روز چهارشنبه گفت - و وزارت دفاع او روز پنجشنبه تکرار کرد - که «ابزار واقع بینانه» برای مقابله با تهدید کره شمالی از طریق بازدارندگی مشترک با ایالات متحده خواهد بود.

15

دولت او گفته که متحدان از ماه آینده تمرین‌های روی میز را برای آزمایش توانایی‌های ترکیبی خود برای مقابله با حمله هسته‌ای کره شمالی و کمک به اطمینان بخشیدن به تعهد واشنگتن به متحدش برگزار خواهند کرد. آقای یون همچنین گفت که ارتش او برنامه «مجازات و تلافی عظیم» خود را تقویت خواهد کرد و خود را به موشک‌های قوی‌تر و سایر سلاح‌های متعارف مسلح می‌کند تا رهبری کره شمالی را تهدید کند.

تنش ها در کره در هفته های اخیر افزایش یافته است، زیرا دولت آقای یون به تحریکات کره شمالی با گام های تشدید کننده خود، مانند اعزام جت های جنگنده در پاسخ به هواپیماهای بدون سرنشین از شمال، پاسخ داد. او روز چهارشنبه گفت: «ما باید تمایل شمال برای تحریک را از بین ببریم».