به گزارش اکوایران، «دیدار قریب الوقوع شی و پوتین»، «بزرگترین تهاجم به حریم تایوان»، «کارزار خرابکاری سیا و ناتو در خاک روسیه»، «هشدار هرتسوگ نسبت به افراط گرایی کابینه نتانیاهو»، «تظاهرات ضدآذربایجان در قره باغ»، «راهپیمایی سوگواری کردهای پاریس» و «آماده باش صربستان علیه کوزوو» مهمترین سرخط رسانه ها را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

بزرگترین تهاجم به حریم تایوان

تایوان روز دوشنبه،  اعلام کرد ۷۱ هواپیمای نیروی هوایی چین شامل جت‌های جنگنده و پهپادها در ۲۴ ساعت گذشته وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شده‌اند که بزرگترین تهاجم گزارش شده تا به امروز است. به گفته وزارت دفاع تایوان از میان این هواپیماها، ۴۳ فروند از خط میانی تنگه تایوان، حائل غیررسمی بین دو طرف که در منطقه دفاعی قرار دارد، عبور کردند.  خبرگزاری مرکزی رسمی تایوان این اقدام چین را بزرگترین تهاجم نیروی هوایی چین تا به امروز خوانده است و گفت تایپه شاهد افزایش مداوم فشار چین در سال های اخیر بوده است اما، هیچ احساس خطری در این جزیره احساس نشد.

کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده فعالیت نظامی چین در نزدیکی تایوان «تحریک آمیز» و «بی‌ثبات کننده» است و افزود که این خطر وجود دارد که چین در محاسبات خود دچار اشتباه شود و ثبات منطقه را تضعیف کند. یک مقام ارشد تایوان که با برنامه‌ریزی امنیتی در منطقه آشناست، به رویترز گفته که ارزیابی تایوان این است که چین برای ابراز خشم از قانون جدید تخصیص بودجه دفاعی ایالات متحده که کمک‌های نظامی به تایوان را افزایش می‌دهد، اقدام به «تحریک» نظامی کرده است.

دیدار قریب الوقوع شی و پوتین

به گفته دفتر ریاست جمهوری در مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ، همتای چینی او، قصد دارند پیش از پایان سال جاری میلادی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. خبرگزاری دولتی روسی تاس به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گزارش داد که هر دو طرف در زمان مناسب جزئیات را اعلام خواهند کرد. او به زمان این گفت‌وگو اشاره‌ای نکرد.

کرملین می‌گوید به دنبال تماس با غرب نیست. پسکوف برنامه‌ریزی تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای روزهای آینده را تکذیب کرد. سخنگوی پوتین افزود: «همچنین هیچ تبریک سال نو به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا وجود نخواهد داشت.»

به گزارش رویترز، پوتین و شی در دیدار خود در اوایل ماه فوریه ۲۰۲۲ شراکت نامحدود میان دو کشور را اعلام کردند. سفر پوتین به پکن سه هفته پیش از آغاز تهاجم ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین صورت گرفت. شی و پوتین آخرین بار در ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان دیدار کردند. از آنجا که کشورهای غربی روسیه را به دلیل جنگ تهاجمی در اوکراین به طور گسترده تحریم کرده‌اند، شراکت با چین برای پوتین اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

کارزار خرابکاری سیا و ناتو در خاک روسیه 

یکی از عوامل سابق عملیات ویژه ارتش آمریکا مدعی شد که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور به کمک متحدان خود در ناتو مامورانی را به داخل خاک روسیه می‌فرستند تا به زیرساخت‌های کلیدی این کشور حمله کنند. 

جک مورفی، از اعضای پیشین گروه عملیات ویژه ارتش ایالات متحده هدف از چنین حملاتی را ایجاد «اغتشاش» در روسیه همزمان با جنگ در اوکراین عنوان کرد. مراکز خرید، خطوط انتقال گاز و انبارهای سوخت از جمله مراکزی هستند که طی ماه‌های گذشته در روسیه آسیب دیده‌اند. جک مورفی در همین راستا از کارزار «خرابکاری» در روسیه با محوریت سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سخن گفت.

هشدار هرتسوگ نسبت به افراط گرایی کابینه نتانیاهو

اسحاق هرتسوگ، رییس جمهور اسرائیل نگرانی خود را نسبت به ائتلاف کابینه جدید این رژیم که شامل بنیادگرایان مذهبی و ملی‌گرایان راست می‌شود، اعلام کرد. هرتسوگ در توییتر مدعی شدوضعیتی که در آن شهروندان اسرائیلی به دلیل هویت یا ارزش‌های خود با تهدید مواجه می‌شوند، مغایر با اصول اساسی این رژیم است.

اظهارات اوریت استراک، یکی از اعضای جدید کابینه بنیامین نتانیاهو موجبات نگرانی هرتسوگ را فراهم کرده است. استراک، نمایندهٔ کنست از حزب راست‌گرای «صهیونیسم دینی» و از وزرای کابینه جدید نتانیاهو  گفته پزشکان باید در صورتیکه پزشک دیگری امکان ارائهٔ خدمات پزشکی را داشته باشد، مجاز به امتناع از ارائهٔ خدمات پزشکی مغایر با عقاید دینی خود باشند. او قبلا هم در یک برنامه رادیویی اعلام کرده بود که هتل‌ها نیز باید اجازه داشته باشند از خدمات به افراد به دلایل مذهبی خودداری کنند. هرتسوگ ساعاتی بعد از این اظهارنظر استراک به طور تلفنی با نتانیاهو گفتگو و نسبت به احتمال اصلاح قوانین کشور به ضرر جامعه ال‌جی‌بی‌تی نیز ابراز نگرانی کرده است. نتانیاهو اما ادعا کرد که کابینه او برابری را تضمین خواهد کرد. با این وجود، رقبای سیاسی نتانیاهو او را متهم می‌کنند که در برابر خواسته‌های سیاسی متحدان راست افراطی خود آسیب‌پذیر است. از کابینه جدید نتانیاهو به عنوان راست‌گراترین کابینه که تاکنون در اسرائیل قدرت را به دست گرفته یاد شده است.

تظاهرات ضدآذربایجان در قره باغ

هزاران نفر از اهالی قره‌باغ کوهستانی در اعتراض به مسدود شدن یک محور ارتباطی حیاتی میان این منطقه و ارمنستان دست به تظاهرات زدند. فرانس پرس گزارش داده هزاران تن از ساکنان منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در حالیکه شماری از آنها پرچم‌های ارمنستان را با خود حمل می‌کردند در اعتراض به این اقدام باکو در اِستِپاناکِرت(خان‌کَندی)، مرکز این منطقه تجمع کردند.

نزدیک به دو هفته است که فعالان آذربایجانی مورد حمایت باکو کریدور لاچین، منطقه حائل بین مرز ارمنستان و قره‌باغ کوهستانی را در اعتراض به عملیات غیرقانونی استخراج معدن مسدود کرده‌اند. پارلمان ارمنستان گفته است که از زمان محاصره توسط باکو، این منطقه از کمبود غذا، دارو و سوخت رنج می‌برد. دولت ایروان باکو را به ایجاد یک بحران انسانی در این منطقه متهم کرده است. با این حال، باکو این اتهامات را رد می‌کند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که این ادعاها مبنی بر اینکه اعتراضات در لاچین باعث "بحران انسانی" می شود، بی‌اساس است.

راهپیمایی سوگواری کردهای پاریس

پس از کشته شدن سه کرد در پاریس، صدها نفر در راهپیمایی یادبود کشته‌شدگان در محل حادثه تجمع کردند. تظاهرکنندگان از جمله فریاد «شهدای ما نمی‌میرند» را به زبان کردی سر دادند و به زبان فرانسوی «حقیقت و عدالت» را خواستار شدند. آنها از یک مرکز فرهنگی کرد، محلی که یک فرانسوی ۶۹ ساله نژادپرست سه کرد را روز جمعه ۲۳ دسامبر به قتل رساند، به سوی محلی که سه زن کرد در سال ۲۰۱۳ کشته شده بودند، حرکت کردند.

روز جمعه گذشته عامل این جنایت چند گلوله در مقابل یک مرکز فرهنگی کرد و در یک آرایشگاه مجاور شلیک کرد و سه نفر را به قتل رساند. در حمله در منطقه دهم پاریس نیز سه نفر دیگر زخمی شدند. رسانه‌های فرانسوی به نقل از دادستان پاریس گزارش می‌دهند که عامل این حمله به «نفرت بیمارگونه از مهاجران» اعتراف کرده است.

آماده باش در صربستان علیه کوزوو

ارتش صربستان می‌گوید پس از هفته‌ها تشدید تنش با کوزوو، حالا در «بالاترین سطح آمادگی رزمی» خود قرار گرفته است. الکساندار ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، می‌گوید که «برای محافظت از مردممان و حفظ صربستان هر اقدامی انجام خواهم داد».پیش‌تر رسانه‌های صربستان گزارش داده بودند که دولت کوزوو در تدارک «حمله» به مناطق صرب‌نشین شمالی است.

دولت پریشتینا در مورد این اتهامات اظهارنظری نکرده است. اما کوزوو قبلا صربستان را متهم کرده بود که با «بازی‌هایی» دارد به تنش‌ها دامن می‌زند. صربستان، کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد. ناتو که در کوزوو نیروی حافظ صلح دارد، از همه طرف‌ها خواسته است که از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند. اتحادیه اروپا هشدار داده است که حملات به پلیس اتحادیه اروپا یا اقدامات جنایتکارانه را تحمل نخواهد کرد .