به گزارش اکوایران، پس از اعدام محسن شکاری به جرم محاربه، انتقادات زیادی از سوی برخی وکلا و حقوقدانان مطرح شد. به گفته آنها، حتی به فرض احراز محاربه از سوی این متهم، حکم او نباید اعدام می‌بود. تقریباً مشابه چنین وضعیتی درمورد برخی دیگر از متهمان اعتراضات پس از ماجرای تلخ مهسا امینی از جمله برای «ماهان صدرات» مطرح شده و به موضوع و دغدغه روز برخی رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی و وکلا تبدیل شده است؛ تا جایی که بعد از فشار افکار عمومی و اعلام شامی پرونده ماهان صدرات، فردِ شاکی امروز در توییتر اعلام کرد که حکم اعدام متهم فعلا به تعویق افتاده اما هنوز لغو نشده است.

نقدهای روزهای اخیر حتی به برخی حوزویان هم رسیده و امروز مرتضی مقتدایی، رئیس اسبق دیوان عالی کشور و دادستان اسبق کل کشور در خصوص این احکام گفت: همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند؛ ممکن است کسی محارب باشد اما حکم اعدام به او تعلق نگیرد؛ اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد؛ اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد.

او در گفت‌وگو با ایلنا کلمه «محاربه» را از نگاه علمی و فقهی چنین تعریف کرد: محاربه از ماده حرب است؛ حرب به معنای جنگ است؛ محاربه یعنی جنگ کردن؛ و بالاخره به کسی می‌گویند محارب، که آثار آمادگی برای جنگ در او دیده شود.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مثلا فرض کنید، فرد، شمشیری، اسلحه‌ای، یا حتی چاقویی داشته باشد و هدفش هم این باشد که نسبت به یک گروه قصد حمله دارد؛ حالا یا واقعا می‌کشد یا تهدید می‌کند یا فقط می‌ترساند؛ همین که اسلحه‌ای در دست دارد و از آن طرف به یک گروهی هم حمله می‌کند، به این فرد حکم محارب اطلاق می‌شود؛ البته در مواردی که یک نفر با یک گروه درگیر نمی‌شود و فقط با یک نفر درگیر می‌شود، به آن فرد محارب نمی‌گویند.

مقتدایی افزود: اگر فردی اسلحه جنگی و حتی چاقو در دست داشته باشد و به گروهی حمله کند که یا بکشد یا تهدید کند و بترساند؛ یعنی حتی اگر از سلاحی که در دست دارد استفاده هم نکند، کلمه جنگ یا حرب بر او صدق می‌کند و حکم محارب دارد اما اگر اسلحه ندارد و مثلا فقط یک چوب دارد، حکم محارب ندارد.

رئیس اسبق دیوان عالی کشور، در خصوص اینکه آیا همه افرادی که حکم محارب به آنها اطلاق می‌شود، حکم اعدام دارند یا این احکام می‌تواند چیزی غیر از اعدام باشد؟ گفت: همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند؛ ممکن است کسی محارب باشد اما حکم اعدام به او تعلق نگیرد؛ اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد؛ یعنی محاربی است که اعدام ندارد.

عضو پیشین شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که «اگر فردی حکم محارب بر او صدق کرد، تا کسی را نکشته باشد حکم اعدام بر او صدق نمی‌کند»، گفت: هر محاربی حکمش اعدام نیست؛ محاربی که کسی را بکشد حکمش می‌شود اعدام اما اگر کسی را نکشد حکمش اعدام نیست؛ اگرچه محارب است و کیفر و مجازات هم می‌شود، اما حکمش اعدام نیست.