به گزارش اکوایران، بیش از پنج ماه از وعده اجرای طرح کالابرگ الکترونیک توسط دولت می‌گذرد. اما هنوز آزمایش اولیه این طرح به سرانجام نرسیده که طرح اجرا شود. برهمین اساس امروز سه شنبه یکم آذر احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد این طرح در ماه های آتی پس از اجرای آزمایشی آن در یک استان در کل کشور اجرا خواهد شد.او در این جلسه تاکید کرد، طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد. فقط با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند. پیش‌بینی می‌شود که دوره آزمایشی یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

مشکل دارو هفته‌های آتی برطرف می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت درباره مشکل تامین دارو گفت: مشکلی که پیش‌ آمده بود با سرعت و جدیت بیشتر سعی شد جبران شود و نارضایتی‌ها با سرعت برطرف شود. اقدامات برای تخصیص دارو و تامین ارز برای واردات دارو و تولید دارو با سرعت خوبی پیش می‌رود که امیدواریم ظرف هفته‌های آینده مشکلات برطرف شود.

او تأکید کرد: طبق اعلام بانک‌ مرکزی بیش از سه میلیارد دلار تخصیص ارز به این حوزه محقق شده است. برای تامین برخی کسری‌ها نیز اقدامات عاجلی برای واردات انجام شده و با گمرک هماهنگی صورت گرفته تا ترخیص این محموله‌ها با اولویت انجام شود.

فروش 680 کالای متروکه

خاندوزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف اموال تملیکی گفت: در هفت ماهه امسال انهدام کالای قاچاق ۴۷۰ درصد و فروش کالاهای متروکه ۶۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وزیر اقتصاد در مورد هزینه جاری نیز گفت: از محل بودجه عمرانی برای هزینه‌های جاری استفاده نمی‌شود و طرح این ادعا که بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت اختصاص یافته، صحت ندارد.

او با اشاره به اینکه جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و سپس در دستور کار مجلس  قرار گرفت؛ گفت: به محض تصویب این طرح، دولت آن را اجرایی خواهد کرد. خرداد امسال هم طرحی به نام قانون مالیات های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت است.

تذکر برای انحراف 

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ماه‌های پایانی سال، اعلام کرد: کمیته و کارگروهی که با دستور رییس جمهوری در پایش تورم ایجاد شد با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می‌شود و دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را ارائه می دهند. بانک مرکزی هم هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

خاندوزی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها در زمینه مصوبات عقب ماندگی داشتند که این انحراف به آنان تذکر داده شد و ۱۵ روز بعد در جلسه باید انحرافات و عقب ماندگی‌ها را جبران کنند که همین اقدامات در ماه های آینده تاثیر خود نشان می‌دهد.

او درباره اینکه نظر دولت نسبت به طرح تفکیک بررسی احکام و بودجه لایحه بودجه و دو مرحله‌ای شدن آن چیست، گفت: سازمان برنامه و بودجه در ساختار بودجه اصلاحاتی وارد کرد و درخواستم این است آنانی که در طراحی این طرح نقش دارند، در مسیر همین کمیسیون و سازمان برنامه و بودجه حرکت کنند.