به گزارش اکوایران، حزب کارگر به راحتی در رقابت شهرداری لندن پیروز شده و صادق خان برای سومین دوره شهرداری این شهر را به دست آورده است و پیروزی‌اش بر تیرگی انتخاباتی که بر محافظه کاران حزب ریشی سوناک سایه افکنده، افزوده است.

صادق خان در سخنرانی خود پس از اعلام پیروزی گفت که این «چند ماه سخت» بوده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، خان گفت: «ما با کمپین منفی‌گرایی بی‌وقفه مواجه شدیم. ما به هراس افکنی با حقایق، به نفرت با امید و به تلاش برای ایجاد تفرقه با تلاش برای اتحاد پاسخ دادیم.»

او همچنین مانند سایر نامزدهای حزب کارگر که در سراسر کشور پیروز شدند، خواستار برگزاری انتخابات سراسری شد.

در منچستر اندی برنهام به راحتی برای یک دوره دیگر به عنوان شهردار حزب کارگر رای آورد، در حالی که این حزب با اختلاف زیادی در شهرداری‌های دیگر از جمله لیورپول، یورکشایر جنوبی و یورکشایر غربی نیز رای آورد.

علیرغم گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه رقابت شهرداری لندن می‌تواند نزدیک باشد، خان بیش از 1 میلیون رای، یعنی 43.8 درصد از آرا را به خود اختصاص داد و به راحتی رقیب محافظه کار خود سوزان هال که 32.7 درصد آرا را به دست آورده بود، کنار زد.

پس از اینکه ارقام نشان داد که مشارکت رای‌دهندگان در مناطق اطراف پایتخت، جایی که حمایت محافظه‌کاران قوی‌تر است، بیشتر بوده است، حدس و گمان‌هایی وجود داشت که هال می‌تواند در این رقابت به یک پیروزی شوکه کننده دست یابد.

نتایج انتخابات شهرداری و شورای محلی که در روز شنبه اعلام شد، وضعیت محافظه کاران را پیچیده‌تر کرد. برنهام همانطور که انتظار می‌رفت به راحتی برای سومین دوره انتخاب شد. البته با اندکی کاهش 63 درصدی سهم رای. محافظه کاران 10 درصد یعنی تقریباً نیمی از آنچه حزب در انتخابات شهرداری سال 2021 به دست آورده بود، عقب افتادند.

در منطقه شهر لیورپول، استیو روترام از حزب کارگر به راحتی با 68 درصد آرا برای سومین بار شهردار شد. محافظه کاران با 10 درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند.

الیور کوپارد از حزب کارگر با افزایش 50.9 درصدی رای مجدداً به عنوان شهردار یورکشایر جنوبی انتخاب شد. مانند روترام در لیورپول، کوپارد متعهد شده بود که شبکه اتوبوسرانی منطقه را به کنترل محلی بازگرداند. محافظه‌کاران با 16.5 درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند.

تریسی برابین از حزب کارگر به راحتی برای دومین دوره در یورکشایر غربی انتخاب شد. نماینده سابق مجلس کمی بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد. آرنولد کریون محافظه‌کار با ۱۵ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

علیرغم نتایج بد برای حزب محافظه‌کار، سوناک تاکنون از تهدید نمایندگان محافظه‌کار بر علیه رهبری‌اش جان سالم به در برده است.

مقامات اعتراف می‌کنند که موضع سر کر استارمر، رهبر حزب کارگر در مورد جنگ غزه به قیمت از دست دادن حمایت از حزب در منطقه تمام شده است و رای دهندگان مسلمان به احمد یعقوب نامزد مستقل طرفدار فلسطین روی آورده‌اند.

الی ریوز، معاون هماهنگ کننده مبارزات انتخاباتی حزب کارگر، به بی‌بی‌سی گفت: «باید صادق باشیم، ما برخی از حمایت‌ها را از دست داده‌ایم و باید اعتماد را در جوامع مسلمان بازسازی کنیم.»

با این حال، تصویر کلی برای محافظه کاران تیره و تار است. این حزب حدود 400 کرسی شورا را از دست داده است و بی بی سی محاسبه کرده است که سهم آرای ملی پیش بینی شده آن 25 درصد است که یک رکورد پایین است.

سوناک سعی کرد در روزنامه دیلی تلگراف، بر نکات مثبت رای گیری تاکید کند. او نوشت: «نتایج روز پنجشنبه نشان داد که رای دهندگان ناامید هستند و متعجب هستند که چرا باید رای دهند.»

«این واقعیت که حزب کارگر در جاهایی که اذعان دارد به اکثریت نیاز دارد پیروز نمی‌شود، نشان می‌دهد که فقدان برنامه و چشم‌انداز کر استارمر به آنها آسیب می‌زند. ما محافظه‌کاران همه چیز برای مبارزه داریم - و مبارزه خواهیم کرد، زیرا برای ارزش‌های خود و آینده کشورمان می‌جنگیم.»

روز جمعه در داونینگ استریت حس آسودگی از این که به نظر می‌رسید سوناک از تهدید نمایندگان محافظه‌کار جان سالم به در برده است، وجود داشت و نمایندگان این حزب اعتراف کردند که باید تا پایان انتخابات عمومی با نخست‌وزیر همراهی کنند.

با این حال، اخبار تلخ انتخاباتی برای محافظه‌کاران در روز شنبه، نمایندگان محافظه‌کاری را که روز سه‌شنبه پس از تعطیلات آخر هفته بانکی به وست‌مینستر بازمی‌گردند، ناآرام خواهد کرد.