به گزارش اکوایران، خبر بازگشت کوپن یا به تعبیر رسمی کالا برگ الکترونیک به اقتصاد کشور در نیمه دوم سال گذشته مطرح شد. این خبر پس از مدت کوتاهی توسط مقامات کشوری تکذیب شد. اما همان زمان یعنی  در زمان تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱، وقتی دولت بر حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی اصرار داشت، یک شرط به خواست نمایندگان در پروسه‌ی این حذف گنجانده شد و آن بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ با اتخاذ سیاست کالابرگ الکترونیک بود. به این معنا که دولت برای هر کالایی که ارز دولتی آن حذف می‌شود، کالابرگ الکترونیک به مردم بدهد و مصرف‌کنندگان با این کالابرگ‌ها بتوانند کالاها را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری کنند.

حال امروز دولت بعد از گذشت بیش از هفت ماه از سال جدید که رسما موضوع توزیع کالابرگ اعلام شد؛ نتوانسته کالا برگ را طبق زمان اعلامی خود توزیع کند.

 دولت پیشتر اعلام کرده بود، تا مرداد ماه زیر ساخت لازم برای توزیع کالا برگ را فراهم خواهد کرد. اما نیمه دوم مرداد ماه، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد، ایجاد این زیر ساخت زمان بر است. در نهایت مقرر شد،  بعد از اجرای دو مرحله آزمایشی توزیع کالابرگ الکترونیکی توسط وزارت رفاه و ارائه گزارشی از  آن به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد اجرای آن تصمیم‌گیری شود. زیرا سیاستگذار قصد نداشت، اجرای سراسری این برنامه مانند موضوع یارانه ها منجر به بروز برخی اعتراضات شود.

طبق اظهارات وزیر اقتصاد در شهریور ماه، دولت قصد داشت، توزیع کالابرگ را از مهر آغاز کند. اما این سیاست به دنبال جابه جایی وزیر کار به نتیجه نرسیده است. البته برخی این تاخیر را ناشی از اعتراضات مردمی به دنبال درگذشت مهسا امینی می‌خوانند و برخی دیگر دلیل آن را اصرار دولت بر اصلاح قانون بودجه با هدف حذفِ شرط بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ .

محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اجرای طرح کوپن به سایت خانه ملت گفته است: دولت حتی اگر توان ایجاد زیرساخت‌های توزیع کالا برگ را نداشته باشد، اختیار دارد که به روش قبل یعنی عدم حذف ارز ترجیحی مسیر را ادامه دهد اما این کار را نکرد، چراکه ارز ترجیحی را بدون ایجاد زیرساخت‌های توزیع کالابرگ حذف کرده که این موضوع منجر به گرانی برخی از کالاهای اساسی شده است.

 سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت نیز  صبح امروز  سه‌شنبه 3 آبان در جمع خبرنگاران درباره توزیع کالابرگ الکترونیکی گفت: مسئولیت اجرای کالابرگ که تکلیف بودجه است، بر عهده وزارت کار است و بخشی از این تأخیر به علت نبود وزیر بود و مقداری سرعت کار را کند کرده بود و امیدواریم به‌زودی نتیجه این موضوع نهایی شده و بتوانیم آن را اعلام کنیم. زیرساخت‌های این مهم آماده شده تا در اجرا یا مشکلی روبرو نباشیم.

بسته حمایتی دولت امشب اعلام می‌شود

قطعی اینترنت در یک ماه گذشته و اثرات مخرب آن بر اقتصاد به ویژه اقتصاد کسب و کارهای اینترنتی یکی از بحث های مهم این روزهاست. سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبریش دراین باره گفت: دولت پشت کسب‌وکارهای اینترنتی است و وظیفه خود می‌داند این جمع قابل‌توجه مردم را حمایت کند. برهمین اساس نیز امشب وزیر ارتباطات جزییات بسته مصوب دولت را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها او افزود: امروز ادعا نمی‌کنم 100 درصد اقدامات بدون هیچ ایرادی منطبق بر نقشه است اما دستگاه‌های اجرایی در تلاش هستند و برخی اتفاقات هم رخ داد و لازم بود تصمیمات موضعی گرفته شود.

در این نشست خاندوزی  نسبت به تورم موجود کشور نیز ابراز نارضایتی کرد و گفت: مردم چندسال پرفشار از نظر تورمی را پشت‌سر گذاشته‌اند و مردم در حوزه تورم به‌جا گله دارند و تلاش دولت این بوده است موتورهای خلق تورم را مهار کند؛ رشد نقدینگی شهریورماه امسال 35.3 درصد کاهش داشته است و اینها شواهدی است که حرکت جدی دولت برای کنترل تورم یک حرف نیست و با جدیت دنبال می‌شود.

خاندوزی گفت: در شهریور پارسال، تورم ماهیانه 3.9 بود و در مدت مشابه امسال به 2.2 درصد رسید. مجموع تورم مهرماه 3 درصد افزایش داشته و بخشی از آن ناشی از افزایش اجاره‌بها و برخی اقلام بوده است؛ وضعیتی تورمی که از نظر دولت مقبول نیست و آقای رییس‌جمهور هم تأکید داشته‌اند که تا پایان سال اولویت اقتصاد کلان دولت ثبات و مهار تورم باقی بماند و دستگاه‌های متخلف هم باید پاسخگو باشند.

سخنگوی اقتصادی دربخش دیگر  گفت: امیدواریم در تابستان 1401 نسبت به فصل بهار شاهد افزایش رشد تولید باشیم، میزان تولید صنایع بزرگ اقتصاد نسبت به پارسال حدود 6 درصد افزایش داشته است. نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین‌آلات از 3.8 به 5.8 درصد رسیده است؛ تورم تولیدکننده که بیش از 80 درصد در شهریور 1400 بود به 42 درصد رسید و البته هنوز مطلوب نیست و باید بیش از این تلاش کرد.