به گزارش اکوایران، «ایالات متحده در تیررس موشک های چینی»، «پایگاه ائتلاف هدف حمله موشکی آنکارا»، «خیز پوتین برای نفوذ در منطقه شمالگان»،«سقوط پهپادهای روس بر فراز شبه جزیره کریمه»، «مالزی در آستانه بحران سیاسی»،«هشدار چین به آمریکا»، «حمایت مالی پادشاهی از اردوغان»، «حمله تند خواهر اون به آمریکا»، «ادعای تازه آمریکا درباره حمله پهپادی به نفتکشی در دریای عمان» و «واکنش تروئیکای اروپایی به غنی سازی 60 درصدی ایران»، مهم ترین سر خط اخبار دنیا در نیم روز گذشته را تشکیل  داده‌اند.

رونمایی چین از موشک های بین قاره ای؛ ایالات متحده در تیر رس پکن

چین موشک‌های جدیدی را در زیردریایی‌های خود نصب کرده که قابلیت حمله به قاره آمریکا از دریای چین جنوبی را دارند.فاکس نیوز در این باره نوشت ساموئل پاپاروآدمیرال نیروی دریایی آمریکا و فرمانده یگان آمریکا در پاسیفیک به گروهی از خبرنگاران نظامی در واشنگتن گفت، زیردریایی‌های کلاس جین چین را با موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای JL-3 تجهیز کرده‌اند.او در ادامه گفت، آنها را برای تهدید آمریکا ساخته‌اند. ما از نزدیک این زیردریایی‌ها را رصد می‌کنیم.وزارت دفاع آمریکا نیز در گزارش سالانه خود در نوامبر 2021 درباره توانمندی‌های نظامی چین اعلام کرد که ارتش این کشور به زودی توانایی هدف قرار دادن قاره آمریکا را از آب‌های ساحلی به ویژه دریای چین جنوبی و خلیج بوهای خواهد یافت.در گزارش پنتاگون همچنین آمده که ارتش چین 12 زیردریایی اتمی دارد که شش نمونه آن با موشک‌های JL-2 مجهز شده‌اند. موشک‌های JL-3 نیز بردی طولانی‌تر نسبت به موشک JL-2 دارد که به چین این توانایی را می‌دهد تا به آمریکا ضربه بزند.

پایگاه ائتلاف هدف حملات موشکی آنکارا؛ روسیه اردوغان را به خویشتن داری فرا خواند

رجب طیب اردوغان بار دیگر از احتمال حمله زمینی به مواضع کردهای سوری خبر داد آن هم در شرایطی که نظامیان سوری حمله های هوایی جدید به این کشور را محکوم کرده و روسیه خواستار خویشتن داری شد و از آنکارا خواست تا از تشدید تنش ها خودداری کند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرستاده ریاست جمهوری روسیه در سوریه گفت که ترکیه باید خوددار باشد تا از تشدید تنش ها در سوریه جلوگیری کند؛ جغرافیایی که درگیری ها در آن پس از حمله های هوایی ترکیه افزیش یافته و موجب شده تا تعدادی از سربازان سوری کشته و یا زخمی شوند. نماینده روسیه ابراز امیدواری کرد که بتواند متحد ترک خود را متقاعد کند تا از توسل بیش از اندازه به زور در خاک سوریه خودداری کند. نیروهای دموکراتیک سوریه که غالبا کرد هستند اعلام کرده اند که در جریان حمله های هوایی جدید ترکیه پایگاهی که این گروه با ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تعریف کرده، هدف قرار گرفته است. این پایگاه در مرز سوریه و ترکیه قرار دارد. گفته می شود دو شبه نظامی کرد به واسطه این حمله ها جانشان را از دست دادند.

خیز پویتن برای نقوذ بیشتر در منطقه شمالگان

ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه در مراسم برافراشتن پرچم و پرتاب دو کشتی یخ شکن هسته ای که ناوبری در غرب قطب شمال را تضمین می کند از قدرت روسیه در منطقه شمالگان تمجید کرد و از طریق ویدئویی اعلام کرد که چنین یخ شکن هایی برای کشور از اهمیت استراتژیک برخوردار است. به گفته رئیس جمهوری روسیه، دو یخ شکن روس به عنوان بخشی از یک پروژه سریالی تاسیس شده اند. پوتین تاکید کرد که بخشی از کار سیستماتیک در مقیاس وسیع برای تجهیز و تامین ناوگان ملی یخ شکن، تقویت موقعیت روسیه به عنوان قدرت بزرگ در قطب شمال است. به نوشته خبرگزاری رویترز، قطب شمال به واسطه شرایط آب و هوایی و اقلیمی از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است بالاخص آن که امروز نازک شدن پوشش یخی آن برای تعریف خطوط کشتیرانی جدید، این منطقه را جذاب تر هم کرده است. علاوه بر این منابع نفت و گاز در مناطق قطبی برای روسیه اهمیتی دو چندان دارد.

سقوط پهپادهای روس بر فراز شبه جزیره کریمه، نظامیان روس به حالت آماده باش درآمدند

مقام های اوکراین اعلام کردند که پدافند هوایی روسیه در شهری موسوم به سواستوپول واقع در شبه جزیره کریمه که سال 2014 ضمیمه خاک روسیه شده است، فعال شده و دو پهپاد را سرنگون کرده است. سواستوپول مقر ناوگان روس ها در دریای سیاه است. به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه اوکراین را مسئول حمله به بندر دریای سیاه با استفاده از پهپادهای هوای و در دریایی در روزهای پایانی ماه اکتبر قلمداد می کرد و از همین رو برای بازه زمان کوتاهی مشارکت خود را برای تسهیل صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه به حالت تعلیق درآورد. حالا فرماندار روس مستقر در این منطقه با انتشار متنی در فضای مجازی اعلام کرده که نیروی دفاع هوایی این کشور فعال شده است. پس از سرنگونی پهپادها، همه نظامیان در حالت آماده باش قرار گرفتند. فرماندار اعلام کرد که هیچ کدام از اماکن غیر نظامی آسیبی ندیده اند.

مالزی در آستانه بحران سیاسی ناشی از خلاء قدرت؛ پادشاه وارد میدان بازی شد

سلطان عبدالله، پادشاه مالزی اعلام کرد که پس از این که دو نامزد اصلی نتوانستند اکثریت آرا را از آن خود کنند، نخست وزیر آینده این کشور را خود انتخاب خواهد کرد با این همه عبدالله زمان تصمیم گیری در این باره را مشخص نکرد بالاخص در شرایط کنونی که بحران سیاسی به واسطه انتخابات بی نتیجه وارد سومین روز خود شده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، انتخابات اخیر زمینه را برای تعلیق بی معنای پارلمان هموار کرد که به واسطه اش نه انور ابراهیم، رهبر مخالفان و نه محی الدین یاسین، نخست وزیر پیشین، هیچکدام نتوانستند اکثریت ساده لازم را برای تشکیل دولت از آن خود کنند. این انتخابات بی ثباتی سیاسی مالزی، کشوری واقع در آسیای جنوب شرق که در چند سال گذشته سه نخست وزیر را تجربه کرده را طولانی تر کرد و خطر تاخیر در تصمیم گیری سیاسی لازم برای بهبود اقتصاد را افزایش داد.مهلت ارائه شده توسط پادشاه مالزی به احزاب برای اجماع پایان یافته در حالی که هیچکدام از نامزدها نتوانستد در باب چهره ای مشخص به اجماع برسند.حال پادشاهی مالزی باید زمین بازی را تعریف کند، چهره ای که در این کشور نقشی نمادین دارد اما در شرایط کنونی قادر است نامزد بالقوه پیروز را که از حمایت اکثریتی نسبی برخوردار است را در راس کابینه تعریف کند.

هشدار چین به آمریکا؛ واشنگتن از خط قرمز ما عبور نکند!

وی فنگه، وزیر دفاع چین به همتای امریکایی اش گفت که تایوان هسته اصلی منافع چین را تعریف می کند و خط قرمزی است که واشنگتن نباید از آن عبور کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، فنگه در دیدار با لوید استین، وزیردفاع ایالات متحده در حاشیه گردهمایی روسای دفاع جنوب شرق اسیا در کامبوج تاکید کرد که تصمیم تایوان موضوعی است که به مردم چین مرتبط است و هیچ نیرو و بازیگر خارجی نباید در فرایند آن دخالت داشته باششد. او تاکید کرد که ایالات متحده می بایست به منافع اصلی چین احترام بگذارد. وزیر دفاع چین همچنین ابراز امیدواری کرد که واشنگتن و پکن بتوانند سیاست منطقی و عملی در ارتباط با چین اتخاذ کرده و روابطشان را به مسیر پیشین بازگرداند. پکن همیشه تایوان را بخش جدایی ناپذیر از چین می داند. پیش از این رسانه های دولتی چین به نقل از سخنگوی وزارت دفاع این کشور گفته بودند که دلیل اصلی تنش های حاکم بر روابط پکن و واشنگتن آن است که ایالات متحده در باب پکن درگیر قضاوت های راهبردی اشتباه است.

حمایت مالی پادشاهی از اردوغان نهایی شد؟

خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر دارایی عربستان نوشت که پادشاهی و ترکیه در حال مذاکره در باب سپرده گذاری 5 میلیارد دلاری ریاض در بانک مرکزی ترکیه هستند. این سخنگو در پاسخ به ایمیل رویترز نوشت، ما در حال نهایی کردن رایزنی ها در باب سپرده گذاری 5 میلیارد دلاری با بانک مرکزی ترکیه هستیم. فعلا بانک مرکزی ترکیه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. با این همه یکی از مقام های ارشد این کشور که از این موضوع آگاه است گفت که رایزنی ها با عربستان در باب توافق مبادله نهایی شده است. اقتصاد ترکیه به واسطه افت ارزش لیر و تورم فزاینده به بیش از 85 درصد تحت فشار قرار گرفته و طبیعتا سرمایه گذاری خارجی می تواند ذخایر ارزی این کشور را تقویت کند. تحلیلگران بر این باورند که سرمایه گذاری ریاض در ترکیه به اردوغان کمک می کند تا پیش از انتخابات ژوئن 2023 حمایت ها از خود را افزایش دهد.

حمله تند خواهر « اون» به واشنگتن؛ آمریکا سگی است که از ترس پارس می کند!

خواهر کیم جونگ اون به ایالات متحده هشدار داد که با بحران امنیتی مرگباری روبرو خواهد شد. این هشدار در حالی مطرح شد که ایالات متحده در تلاش است تا برای محکوم کردن آزمایش موشک بالستیک قاره پیما، نشستی در سازمان ملل تعریف کند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس هشدار کیم یو جونگ ساعاتی بعد از آن رسانه ای شد که سفیر ایالات متحده در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت که آمریکا بیانیه پیشنهادی ریاست جمهوری را در محکومیت پرتاب موشک های ممنوعه کره شمالی و سایر فعالیت بی ثبات کننده منتشر خواهد کرد.پس از آن او بیانیه چهارده کشور را قرائت کرد که براساس آن بر محدود کردن پیشرفت های برنامه تسلیحاتی کره شمالی تاکید شده است. حال خواهر « اون» از آمریکا به دلیل انتشار آنچه او آن را بیانیه مشترک مشمئز کننده قلداد کرده تاخته است.او آمریکا را به سگی تشبیه کرد که به دلیل ترس پارس می کند. خواهر رهبر کره شمالی افزود که کره شمالی بیانیه آمریکا را به ناقض عامدانه حاکمیت این کشور و تحریک سیاسی می داند.

واکنش تروئیکای اروپایی به آغاز غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در ایران

ایسنا نوشت، سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر ایران درخصوص آغاز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو را محکوم کردند.تروئیکای اروپایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ما – دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس - اقدامات اخیر ایران را که درجهت پیشبرد برنامه هسته‌ایش است را محکوم می‌کنیم. ایران با افزایش توانایی‌های تولیدی در فردو و نطنز ورای محدودیت‌های برجامی و با تسریع تولید اورنیوم غنی‌سازی‌شده گام‌های بیشتری در جهت تهی کردن برجام برداشته است.در ادامه این بیانیه آمده است: تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا در تاسیسات زیرزمینی نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو بسیار نگران‌کننده است. 

ادعای تازه آمریکا درباره حمله پهپادی به نفتکشی در دریای عمان

ایسنا به نقل از رویترز نوشت، ناوگان پنچم نیروی دریایی آمریکا با انتشار مدارکی مدعی شد که ایران هفته گذشته با استفاده از پهپاد شاهد 136"یک نفتکش را در دریای عمان هدف قرار داده است.ناوگان پنچم نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که حمله هفته گذشته به یک نفتکش تجاری در دریای عمان توسط پهپادهایی انجام گرفته است که ایران به روسیه می‌فروشد.نیروی دریایی آمریکا در ادامه عکس‌ها و جزئیاتی از تحقیقات درخصوص حمله به نفتکش صهیونیستی ازجمله باقی‌مانده پهپاد شاهد 136 منتشر کرد.آمریکا همچنین ادعا کرد که این پهپاد حفره‌ای 30 اینچی (70 سانتی‌متری) در عقب کشتی ایجاد کرده است.

ناامیدی آمریکا از تداوم مذاکرات برجامی؛ کربی؛ همه گزینه ها روی میز است

ایسنا نوشت، جان کربی، ، هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد: ما شاهد این بوده‌ایم که ایران به کاهش زمان گریز هسته‌ای خود ادامه داده است. به همین خاطر است از زمانی که به روی کار آمدیم تلاش کردیم تا احیا یا بازگشت مجدد به برجام را دنبال کنیم. مشخصا ما حتی نزدیک به رسیدن به این هدف نیستیم.او ادامه داد: ما نه تنها با نگرانی پیشرفت هسته‌ای ایران بلکه توسعه توانایی‌های موشک‌های بالیستیک این کشور را نظاره‌گر هستیم. ما به همین خاطر می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که تمامی گزینه‌ها در دسترس رئیس‌جمهور باشد.جان کربی در انتها گفت: ما به طور حتم دیدگاه خود را درخصوص جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی تسلیحات هسته‌ای تغییر نداده‌ایم.