به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود تاکید کرد صدور قطعنامه در شورای حکام با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته و اقدام اخیر تروئیکای اروپایی و آمریکا نشان دهنده این است که آن‌ها همچنان مایلند با رویکردهای سیاسی فعالیت‌های فنی میان ایران و آژانس را دچار خلل کنند.

ایجاد اختلال در روابط ایران و آژانس با اقدامی سیاسی

بنا بر گزارش اقتصادنیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسشی پیرامون قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: «همان طور که در مواضع منتشر شده ما مورد اشاره قرار گرفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این ارتباط در جریان قرار گرفت و اقدام به عمل آمده با حضور ناظران سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت. صدور قطعنامه با انگیزه‌های سیاسی در حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای را در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهان دارد و هم بیشترین بازرسی‌های انجام شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های ایران صورت گرفته است.  انتظار این بود که در واکنش به اقدام مثبت جمهوری اسلامی ایران و همکاری‌های سازنده کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات سیاسی پرهیز شود و اجازه دهند که همکاری‌های خوب با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه متعاقب گفتگوهای اخیر هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با دبیرکل و مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وارد روند جدیدی شده بود، این روند ادامه پیدا کند و طرفین بتوانند به نتایج خوبی برسند اما اقدام این چهار کشور متأسفانه نشان داد همچنان مایل هستند با رویکردهای سیاسی فعالیت‌های فنی میان ایران و آژانس را دچار خلل کنند».

او در ادامه افزود: «لذا در این زمینه جمهوری اسلامی ایران واکنش لازم را همانطور که از قبل هم اعلام کرده بود، نشان داد و مبنای جمهوری اسلامی در ارتباط با آژانس این است که انجام تعهد و تکلیف در مقابل حقوق است. اگر جمهوری اسلامی تکالیفی در ارتباط با آژانس دارد، حتماً حقوقی هم دارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به تکالیف خود پایبند است و همواره در تعامل و ارتباط نزدیک و سازنده با آژانس اثبات کرده است که به روند تعامل و همکاری و انجام تکالیف خود پایبند است و در همین چارچوب فعالیت‌ها و اقدامات خود را ادامه خواهد داد».

واکنش متقابل ایران در برابر اقدامات غیرسازنده

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد نامه شورای حکام درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و استفاده از مکانسیم ماشه گفت: «مایل به پیش‌بینی و اظهارنظر درباره اقدامات این دسته از کشورها نیستم. جمهوری اسلامی ایران همان طور که قبلاً هم اعلام کرده است، در مقابل تعامل سازنده، تعامل سازنده خواهد داشت و در برابر رفتارهای غیرسازنده، واکنش متقابل و مؤثر خواهد داشت. ما در عمل اثبات کردیم که در ارتباط با هر گونه اقدام احتمالی غیرسازنده از سوی این دسته از کشورها، واکنش جدی، قاطع و مؤثر خواهیم داشت.

او افزود: «به کشورهایی که با استفاده از مجامع بین‌المللی و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی به دنبال رویکردهای سیاسی و اعمال فشار علیه کشورهای مستقل هستند، توصیه می‌کنم که از اینگونه رویکردهای غیرسازنده دست بردارند و سازمان‌های غیرتخصصی و بین‌المللی را سیاسی نکنند و اجازه دهند تا اینگونه سازمان‌ها فعالیت‌های رسمی و قانونی خود را انجام دهند».

نباید از خاک عراق برای تهدید ایران استفاده کرد

او هم‌چنین در پاسخ به پرسشی پیرامون حملات به اقلیم کردستان گفت: «انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که از خاک عراق هیچ گونه تهدیدی متوجه امنیت جمهوری اسلامی ایران نشود و خاک عراق به عنوان محل و نقطه تهدید علیه جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار نگیرد. انتظار داریم دولت عراق و مقامات دولت محلی کردستان عراق به مسئولیت بین‌المللی خود عمل کنند و همچنین به تعهداتی که در چارچوب مذاکرات دوجانبه با مقامات جمهوری اسلامی داده‌اند، عمل کنند.

او افزود: «علی رغم قول‌های مکرری که ما از مقامات دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق دریافت کرده‌ایم، این اتفاق رخ نداد و در نتیجه، جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حقوق قانونی خود برای حفاظت از امنیت مرزها و امنیت شهروندان خود برای تأمین امنیت و دفع تهدید اقدام می‌کند. ما در یک ماه گذشته شاهد برگزاری دو جلسه در تهران و بغداد میان مسئولان عالیه امنیتی دو کشور بوده‌ایم و در این دو جلسه انتظارات و توقعات جمهوری اسلامی به وضوح بیان و تاکید شد که نباید اقلیم کردستان عراق محل و نقطه تسلیحات و تجهیزات برای داخل ایران باشد و این تسلیحات و تجهیزات در اختیار آشوبگران و تروریست‌ها برای سلب امنیت شهروندان ایرانی و ایجاد اخلال در امنیت جمهوری اسلامی قرار گیرد».

عدم اطلاع در مورد حمله به نفت‌کشی اسرائیلی نداریم 

کنعانی در مورد حمله به نفتکش اسرائیلی در آب‌های دریای عمان هم گفت: «درباره این موضوع اطلاعی ندارم. رژیم صهیونیستی به دلیل سالیان طولانی و دهه‌های متمادی جنایت علیه ملت‌ها و دولت‌های منطقه، دشمنان زیادی برای خود در منطقه ایجاد کرده است. حتماً در منطقه طرف‌های زیادی هستند که هم انگیزه و هم توانایی حمله به اهداف و منافع رژیم صهیونیستی را دارند، اما اینکه دولت آمریکا در ارتباط با منطقه با استفاده از برخی از تحولات و بهانه‌جویی‌ها به‌دنبال تقویت نظامی‌گری و فعالیت‌های ثبات‌زدا در آب‌های بین‌المللی منطقه و آب‌های منطقه‌ای باشد، چنین اقدامی مردود است.