به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی، در گفتگو با خبرنگاران ارسال سلاح به هر یک از طرف‌های جنگ اوکراین را رد کرد.

بنا بر گزارش اقتصادنیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی براین که اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است که سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی ایران است و انجام چنین اقداماتی غیر قانونی است. امیدوارم که هم دولت آلمان و هم دولت‌های دیگر که احیانا قصد این اقدام را دارند به نتیجه اقدامات غیر سازنده خود توجه کنند و منافع دو جانبه خود را قربانی مصالحه سیاسی زودگذر و تصمیمات سیاسی نکنند.

کنعانی هم‌چنین پیرامون تصمیم نیوزلند در مورد تعلیق گفت‌وگو با ایران در مورد مسائل حقوق بشر به خاطر تحولات داخلی ایران گفت: این اقدامات غیر مسئولانه ، احساسی و عملا مبتنی بر رویکرد سیاسی است. او هم‌چنین در پاسخ به سوالی دیگر با توصیه به اروپا که منافع خود را به منافع آمریکا گره نزند، گفت: «ایران مایل نیست که وارد یک روند تقابلی با اتحادیه اروپا شود و موضع ایران گفت‌وگو و تعامل مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است».

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد نشست شورای امنیت در ارتباط با اتفاقات اخیر در ایران هم گفت: «این نشست موسوم به آریافرمولاست که یک نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل است و جلسه آن هم همان طور که اشاره کردید، به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود. هدف اصلی این برگزاری هم اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله‌جویانه مشخص دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است. متأسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا هم در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریف و وارونه نمایی حقایق مرتبط با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند که فضای سیاسی را برای شکل گیری چنین نشست‌هایی و رویکردهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کند».

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال تسلیحات نظامی به روسیه هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست. ایران همواره مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن است و ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی را برای حل و فصل اختلافات می‌داند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران مذکور، تلاش سیاسی برای پایان دادن به جنگ و استفاده از مکانیزم سیاسی برای حل و فصل این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران، مبنی بر اینکه ایران باید فروش سلاح را قطع و به مشکلات داخلی خود بپردازد، گفت: اظهارات او فرافکنانه است و ایران برخلاف آمریکا یک طرف جنگ نیست. مذاکرات برجام ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد. اگر آمریکا اراده سیاسی برای توافق دارد ایران یک شریک برای توافق است. دولت آمریکا می‌تواند مسئولانه عمل کرده و تصمیم بگیرد.