به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری صبح دوشنبه خود با پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

احیای برجام از دستورکار خارج نشده

بنا بر گزارش اقتصادنیوز، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران مثل طرف آمریکایی مذاکرات رفع تحریم‌ها را پایان یافته می‌داند؟ گفت: مذاکرات رفع تحریم از دستورکار ایران خارج نشده است. همه تحرکات دیپلماتیکی که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا به نمایندگی از طرف‌های اروپایی شریک برجام دارد و هم به عنوان طرفی که به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام‌ها بین ایران و آمریکا عمل می‌کند همه نشان می‌دهد طرف‌های مقابل نسبت به ادامه مذاکره برای احیای توافق و اجرای برجام پایبند هستند. 

وی اضافه کرد: در این ارتباط مقامات دولت آمریکا به رغم مواضعی که دارند تا الان چیزی مبنی بر این‌که از احیای برجام منصرف شدند اعلام نکردند. مشکل تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکاست. از یک سو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خودشان را برای احیای توافق منتقل می‌کنند و از سوی دیگر در رفتار و گفتارها و مواضعی که اتخاذ می‌کنند، این مواضع عملا مکمل و تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌آید همه زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها به توافق وجود دارد. روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته و توافقات تکنیکی و فنی هم توافقات خوبی است و زمینه ساز توافق و جمع بندی و اجرای توافق است ولی الان این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و هر زمان که اراده کنند می‌توانند به توافق برگردیم. ایران بارها اعلام کرده که معطل توافق نخواهد بود و روابط و سیاست خارجی خودش را مبتنی بر سیاست‌های اعلام شده با همه طرف‌ها و شرکای خود دنبال خواهد کرد.

متوجه عواقب تهدیدات در رابطه با اوکراین خود باشید

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای رئیس جمهور اوکراین مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه عنوان کرد: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتا از سوی منابع غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست. ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است... جمهوری اسلامی ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مخالفت با جنگ و راهکارهای نظامی برای اختلافات سیاسی است، در خصوص جنگ در اوکراین مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت خودش و روابط خوبا دو طرف درگیری، تلاش‌های خودش را انجام داده که به رویکرد نظامی خاتمه ببخشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خودشان صادر کننده میلیاردها دلار اسلحه و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند، کشور دیگری را به ارسال اسلحه به یک طرف جنگ متهم می‌کنند و جنگ تبلیغی و روانی علیه ایران راه می‌اندازند. ادعاهایی که در این خصوص مطرح شده ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است. همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه کشورها می‌گذارد و اوکراین از این اصل مستثنا نیست. رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک با خویشتنداری عمل کرد. 

 

کنعانی ادامه داد: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم. در ارتباط با تهدیدها علیه ایران همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد. مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و مناسبات دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند. در ارتباط با اوکراین همواره تلاش کردیم نقش مثبتی در مسیر کمک به حل و فصل بحران و ممانعت از جنگ ایفا کنیم و در این مسیر عمل خواهیم کرد و امیدواریم اوکراین تحت تاثیر مطالبات خارجی و بازی طراحی شده طرف‌های دیگر قرار نگیرند. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این خصوص عمل خواهد کرد.

طرف آمریکایی آماده اجرای تبادل زندانی نیست

 کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز عنوان کرد: انجام توافق درباره تبادل زندانیان را تایید می‌کنیم و قبلا هم تایید کردیم. این توافق نه در بازه زمانی اخیر بلکه پیش از این انجام شده بود ولی طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود و توافق مبادله زندانیان را منوط به توافق احیای برجام کرده بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تأکید کرده بود و همچنان تأکید می‌کند موضوع زندانیان به عنوان موضوع انسانی ارتباطی به برجام و بازگشت طرف‌ها به توافق ندارد. در زمانی که دولت آمریکا از موضع قبلی خود عبور کرد و آماده اجرای توافق شد این توافق در یک مرحله انجام شد و ایران مبتنی بر نگاه انساندوستانه یکی از زندانیان را با نگاه به شرایط درمانی ایشان و با حسن نیت و با کمک یکی از دولت‌های منطقه یعنی دولت عمان آزاد کرد و برای اجرای گام‌های بعدی توافق ایران آمادگی دارد. روند برای اجرای توافق مهیا است و امیدواریم دولت آمریکا بزودی به این جمع بندی برسد و در راستای اجرای توافق کمک کند با نگاه انسانی ما شاهد آزادی و مبادله بقیه زندانیان از جمله زندانیان ایرانی در زندان‌های آمریکا باشیم.

تاریخ را درست بخوانید

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره برگزاری رزمایش زمینی در منطقه ارس گفت:‌ انجام رزمایش‌های نظامی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امر جدیدی نیست و در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیازهای نیروهای مسلح اعم از نیازهای آموزشی و تمرینی یا مبتنی بر مسئولیت‌هایی که در حوزه تامین امنیت مناطق خاص جغرافیایی کشور این مانورها انجام می‌شود و ارتباط مشخصی با موضوع خاص ندارد. وی افزود: این جزو تمرینات نظامی نیروهای مسلح ایران است. مرزهای مشترک حوزه همکاری‌های مشترک و سازنده بین کشورهای مجاور هستند و انتظار داریم همه همسایگان در این مسیر با نگاه جمهوری اسلامی ایران همسویی و همراهی کنند و مرزهای ما را تبدیل به مرزهای دوستی و همکاری کنیم. حضور نیروهای بیگانه در کل منطقه و در نقاط مرزی کشورها ایجاد کننده امنیت نیست و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای بهترین چارچوب برای همکاری خواهد بود.

او همچنین درباره اظهارات غیردوستانه الهام علی اف گفت: مطلع هستید که موضع دستگاه دیپلماسی به صورت رسمی اتخاذ شد و در این ارتباط واکنش رسمی نشان دادیم و سفیر آذربایجان بلافاصله به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این مواضع و همچنین مواضع غیرسازنده رسانه‌های این کشور به وی ابلاغ شد. تأکید می‌کنم که سیاست اصولی ایران مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان از این قاعده مستثنی نیست و کسی حق ندارد از این سیاست حکیمانه و مسئولانه ایران سوءبرداشت کند. سکوت ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و یا اظهارات ناشی از محاسبات غلط و عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی نیست. برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از رفتار مسئولانه یک کشور مقتدر و بزرگ و دارای احساس مسئولیت به همسایگان است. ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. تاریخ کشورهای منطقه شفاف و گویاست و قابل تحریف نیست و بهتر است تاریخ را درست خوانده و قرائت کنیم. سیاست ما در ارتباط با همسایگان توأم با حسن همسایگی و حفظ حرمت‌ها و پیوندهای برادرانه بین ایران و همسایگان به ویژه با کشور و مردم آذربایجان است . تأکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. اعلام مواضع در پشت تریبون‌ها و در چارچوب رسانه‌ها درباره دو کشور که همسایه مرزی هستند کمک کننده نیست. می‌توانیم در چارچوب دیپلماتیک با هم گفت‌وگو کنیم.

وی تأکید کرد: قطعا دست‌هایی از خارج منطقه که نقش آنها در مناسبات بین کشورهای منطقه سازنده نبوده است برای تخریب روابط ایران با برخی همسایگان تلاش می‌کنند. به کشورهای منطقه توصیه می‌کنیم در چارچوب بازی‌های آنها قرار نگیرند. بر سیاست حسن همسایگی تأکید داریم و در این چارچوب تلاش خواهیم کرد و امیدواریم دوستان در همسایه مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها عمل کنند.

تاثیر تحریم‌ها بر روند مذاکرات

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر اتحادیه اروپا تحریم کند آیا تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟ گفت: مواضع ایران به صورت روشن بیان شده و امیرعبداللهیان در گفت‌وگوهای تلفنی با همتایان و آقای بورل دیدگاه‌های ایران را به صورت واضح توضیح داده است. این‌که مبادرت به تحریم‌های جدید کنند، رفتاری غیرسازنده و غیرمنطقی است و طبیعتا جمهوری اسلامی ایران همانطور که نسبت به رفتارهای سازنده واکشن مثبت نشان می‌دهد نسبت به رفتارهای غیرسازنده و غیرمعقول نیز واکنش‌های متناسب و متقابل نشان خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منافع و مصالح ایران به هیچ وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. مسیر مذاکرات مسیر خاص خودش را دارد و پیشرفت‌های زیادی هم داشته و یک مسیر دو طرفه است و توافق باید در مسیر دو طرفه پیش برود. امیدواریم طرف‌های مقابل هم اروپا و هم آمریکا نسبت به روند مذاکراتی که انجام شده ملتزم باشند و در اتخاذ رویکردها نسبت به ایران به گونه‌ای عمل کنند که نتایج تلاش‌هایی که شاهد بودیم به نتایج مطلوبی منتهی شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مقاله منتشر شده در پولتیکو مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی ایران به برخی از دیپلما‌ت‌های اروپایی و هشدار این‌که اگر تحریم‌ها علیه ایران اعمال شود ممکن است روابط ادامه پیدا نکند،گفت:‌ این اقدام (پولتیکو) را یک شیطنت رسانه‌ای می‌دانیم و یک رفتار غیررسانه‌ای و غیرسازنده تلقی می‌کنیم. این کار غیرقابل قبول است. مکاتبات دیپلماتیک دارای منطق و روال مشخص است و به صورت طبیعی همواره در مناسبت‌های مختلف جاری است و انجام می‌شود. اگر مکاتبات دیپلماتیک که یک عرف رایج است، از روال خودش خارج شود و به یک اقدام سیاسی غیرسازنده تبدیل شود، اعتماد لازم را در تحرکات دیپلماتیک و تحرکات حرفه‌ای دیپلماتیک زیر سؤال می‌برد و باعث مخدوش شدن روندهای انجام وظایف دیپلماتیک می‌شود.

وی تصریح کرد: در این ارتباط بحث تهدید را تایید نمی‌کنیم. مکاتبات دیپلماتیک و نقل و انتقال پیام‌های دیپلماتیک امر رایجی است و در شرایط بحرانی ممکن است تبادل پیام‌ها به عنوان یک وسیله برای نقل و انتقال پیام‌ها و نقل دیدگاه دیپلماتیک بیش از هر زمان دیگری استفاده شود. اما اقدامات غیرحرفه‌ای هم در روند فعالیت‌های دیپلماتیک ایجاد اخلال کرده و هم باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.

مسیر خوب مذاکرات ایران و عربستان

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان و اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان که مذاکرات دو کشور به نتایج ملموسی نرسیده هم اظهار داشت: مذاکراتی که انجام شد مفید بود و دو طرف اذعان می‌کنند که اگر مفید نبود تا پنج دور ادامه نمی‌یافت. تفاهماتی هم حاصل شد و در صورت اجرای تفاهمات گذشته زمینه برای دور بعدی مذاکرات در سطح مورد توافق دو کشور فراهم خواهد شد. شرایط عراق هم بحمدالله در مسیر خوبی قرار گرفته و دولت عراق نقش بسیار خوبی در میزبانی مذاکرات داشته است و بهبود شرایط عراق حتما کمک کننده خواهد بود که این کشور بتواند نقش سازنده خود را مجددا ایفا کند. 

آمادگی برای ادامه همکاری ایران و آژانس 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات پادشاه عربستان که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرده نیز خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای پیشتاز ارائه دهنده طرح برای تشکیل خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای بوده است. ایران از کشورهای پیشتاز در تشکیل چنین منطقه‌ای است.

وی با اشاره به عضویت سازنده و موثر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران با این نهاد ادامه دارد. مذاکرات اخیر بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و گروسی مدیرکل آژانس زمینه برای ادامه همکاری‌ها همچنان فراهم است. در مورد توافق هسته‌ای ایران به تعهداتش عمل کرده و تنها عضوی بود که به تعهداتش به صورت کامل عمل کرد و انتظار بود که در زمان انعقاد برجام و دوره اجرای برجام برخی کشورها از جمله عربستان سعودی از اجرای توافق حمایت می‌کردند. انتظار این بود به دولت آمریکا توصیه می‌کردند به تعهداتش پایبند باشد که متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاد. کنعانی ادامه داد: ایران هم در ارتباط با گفت‌وگوی دوجانبه محدویتی نمی‌بیند و متناسب با تفاهم پیش خواهد رفت و در ارتباط با مسائل هسته‌ای ایران هم پیشرو است.