به گزارش اکوایران، در یک ماه اخیر به دنبال درگذشت مهسا امینی، دختر 22 ساله اهل سقز در تهران و اعتراضات مردمی پیرامون این موضوع رسانه‌های مختلف نسبت به این رویداد واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. موضوعی که رئیس دولت سیزدهم، صبح امروز در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) در تهران نسبت به آن به صورت تلویحی واکنش نشان داد.

سازمان اوآنا سازمانی فرا قاره است که با حمایت یونسکو در سال 1961 تاسیس شد، اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه عضو  این سازمان هستند. از ایران خبرگزاری‌ دولت، ایرنا و خبرگزاری‌های منصوب به سپاه و سازمان تبلیغات اسلامی، فارس و مهر عضو این سازمان هستند.

 حال رئیسی در دومین روز از برگزاری هجدهمین مجمع عمومی این سازمان به حاضرین گفت: شما به عنوان اصحاب رسانه به نیکی می‌دانید که جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و  گاهی از یک واقعه ده‌ها روایت مختلف ارائه می‌شود و در این مواقع اگر روایت صحیحی از واقعیت ارائه نشود، ادراک دقیق و صحیح برای مخاطب ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها او  درباره شاخصه های اصلی یک رسانه گفت: امیدبخشی به مردم، صداقت و اطلاع رسانی به هنگام از شاخصه‌های اصلی رسانه‌هاست. رسانه‌ها نه فقط وظیفه حفظ هویت، صیانت از استقلال و تضمین آزادی ملت‌ها را بر عهده دارند، بلکه موظفند که از ملت‌ها در برابر این هجوم فرهنگی حراست کنند.

 رئیسی به اقسام تروریسم اشاره کرد و گفت: ترور فرهنگی یکی از اقسام تروریسم است. در این نوع ترور حقیقت با نیرنگ و دروغ هدف قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود حقایق از چرخه اطلاعات و ارتباطات خارج شود.

او در ادامه ترکیب دروغ و حقیقت و‌ تحریف حقایق را از ترفندهای تروریسم فرهنگی خواند و گفت: در اینجا رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه وظیفه خطیری به عهده دارند که هم داشته‌ها و ظرفیت‌های غنی فرهنگی و اقتصادی منطقه را به ملت‌ها بشناساند و هم ایستادگی و مقاومت در مقابل تهاجمات نظام سلطه را در میان آنها نهادینه کنند.

رئیس دولت افزود: رسانه‌ می‌تواند برای ملت‌ها ارزش‌ها و کرامت انسانی را حفظ کرده و می‌تواند ماموریت اجرای عدالت را در جامعه به عهده بگیرد. اگر قدرت رسانه در خدمت کرامت انسانی و اجرای عدالت باشد، این رسانه بسیار ذی قیمت است.

او با تاکید بر اینکه تلاش برای برداشت صحیح از واقعیت‌ها و نه مطالب ساختگی مورد نظر رسانه‌های غربی نیز یکی دیگر از کارها و ماموریت‌های مهم رسانه‌های مستقل است، گفت: امروز  امپراطوری خبری و رسانه‌های تحت سیطره کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی و ظالمان در دنیا تلاش دارند ادراک مطلوب خود را به جوامع و به ویژه جوان‌ها القا کنند و اینجا ماموریت اصحاب رسانه بسیار سخت و مهم است.

رئیسی ادامه داد: امروز ادامه حیات برخی رسانه‌ها و جریانات در ترویج خشونت، افراطی‌گرایی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و به راه انداختن انواع اختلافات قومی، مذهبی و ملی در دیگر جوامع و به ویژه کشورهای مستقل است و نقش شما در مقابله با این اقدامات بسیار مهم است.