به گزارش اکوایران، ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در چهار منطقه اوکراین که به گفته خودش بخشی از روسیه شده اند، حکومت نظامی برقرار کرد چرا که برخی از ساکنان شهر خرسون؛ منطقه ای تحت کنترل روس ها پس از هشدار مسکو در باب حمله قریب الوقوع اوکراینی ها با قایق این سرزمین را ترک کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تصاویری از فرار مردم خرسون توسط تلویزیون دولتی روسیه پخش شد که خروج آنها از بخش راست ساحل رودخانه دنیپرو به سمت سواحل چپ را به عنوان تلاشی برای پاکسازی شهر از حضور غیرنظامیان قبل از تبدیل شدن شهر به منطقه ای جنگی به تصویر کشید.

کریل استرموسوف، معاون اداره محلی تحت حمایت روسیه، پس از آن که نیروهای روس طی چند هفته گذشته در این منطقه به میزان 20 تا 30 کیلومتر ( 13 تا 20 مایل) به عقب رانده شدند، درخواست کرد تا ویدئویی در این باره منتشر شود تا بدین طریق نشان دهد که آنها در سواحل غربی روخانه دنیپرو به طول 2200 کیلومتر( 136 مایل) در معرض تهدید جدی قرار دارند.

 پوتین در اقدامی که به نظر می رسد برای کمک به روسیه برای تثبیت تسلطش بر این چهار منطقه اوکراین است- از جمله منطقه خرسون-به شورای امنیت ملی اش گفت که حکومت نظامی برقرار کند.

CTNHAT3WUVOZXADGYDBZ2HLYEU

فراتر از تدابیر امنیتی شدید روی زمین، مشخص نیست که این اعلام نظامی چه تاثیر فوری خواهد داشت. پوتین همچنین فرمانی صادر کرد که برمبنای آن رفت و آمد در داخل و خارج از هشت منطقه مجاور اوکراین محدود خواهد شد. آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به برگزاری یک نمایش تبلیغاتی در خرسون متهم کرد. او با انتشار پیامی در تلگرامش نوشت: روس ها سعی دارند با خبرنامه های جعلی در باب گلوله باران شهر توسط ارتش اوکراین، مردم خرسون را بترسانند. آنها نمایشی تبلیغاتی با هدف تخلیه تعریف کردند.

هشت ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، کی یف در حال رصد ضد حمله های بزرگ در شرق و جنوب است تا بدین طریق تا آنجایی که می تواند قبل از زمستان و پس از شکست روس ها در برخی مناطق، قلمروی بیشتری را از آن خود کند.

خرسون بزرگ ترین مرکز جمعیتی است که مسکو از زمان اغاز « عملیات ویژه» در اوکراین در 24 فوریه آن را در اختیار خود قرار داد. این درگیری هزاران کشته برجای گذاشت و موجب آواره شدن میلیون ها نفر شد. در روزهای اخیر شهرهای اوکراین هدف اصابت پهپادها و موشک های روس قرار گرفته اند تا جایی که شهرداری کی یف اعلام کرد که پدافند هوایی پایتخت روز چهارشنبه بار دیگر فعال شد.

AHBRD75OYRKFZOBAAUAYHPPOWQ

کریل استرموسوف، معاون اداره محلی تحت حمایت روسیه در خرسون گفته که این شهر به خصوص کرانه راست رودخانه دنیپرو ممکن است که توسط نیروهای اوکراینی گلوله باران شود. او افزود که ساکنانی که این منطقه را ترک می کنند در داخل روسیه اقامت خواهند داشت. این چهره تحت حمایت روسیه در نهایت تاکید کرد که قصد تسلیم خرسون را نداریم و از همین رو تا اخرین لحظه می ایستیم.

به گفته استریموسوف در شش روز آینده حدود 50 تا 60 هزار نفر تخلیه خواهند شد.

خرسون پیش از وقوع جنگ جمعیتی بالغ بر 280 هزار نفر داشت اما حالا بسیاری از آنها فرار کرده اند. همزمان یکی از مقام های رسمی دولت روسیه به تلویزیون این کشور گفت که اوکراین در حال اعزام نیرو برای یک حمله گسترده است. از همین رو خرسون دیگر جایی امن برای غیرنظامیان نیست. این مقام روس تاکید کرد که روسیه منابع لازم برای مهار حمله اوکراین به خرسون را دارا است. او ورود غیر نظامیان به منطقه را به مدت هفت روز ممنوع اعلام کرد.

فرمان تخلیه بعد از ارزیابی غم انگیز روسیه در این منطقه صادر شد. به گفته مقام های ارشد روس، وضعیت در خرسون پر تنش است و اوکراینی ها عامدانه زیرساخت ها و ساختمان مسکونی را هدف حملاتشان قرار می دهند.