به گزارش اکوایران، به دنبال فرمان تخلیه تدریجی برخی مناطق در خرسون، فرمانده نیروهای روسی اعتراف کرد تحت فشار زیادی قرار دارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، فرمانده جدید نیروهای روسیه در اوکراین در اظهار نظری غیر منتظره گفت که افراد تحت فرمانش، تحت فشار زیادی از طرف ارتش اوکراین هستند. این نشانه بالقوه دیگر از نگرانی روس‌ها از وضعیت میدانی در اوکراین در پی دستور مقامات روس در خرسون برای تخلیه تدریجی جمعیت از ۴ شهر حاشیه رودخانه دنیپرو تلقی می‌شود. ارتش روسیه طی چند هفته اخیر ۲۰-۳۰ کیلومتر به عقب رانده شده‌اند و حالا در خطر محاصره شدن مقابل دنیپرو قرار دارند -رودخانه‌ای ۲۲۰۰ کیلومتری که از میان اوکراین می‌گذرد.

سرگی سوروویکین، ژنرال نیروی هوایی ارتش روسیه که ابتدای این ماه به عنوان فرمانده عملیات ویژه در اوکراین انتخاب شد در مصاحبه با شبکه دولتی روسیه ۲۴ گفت: «شرایط در اوکراین واقعاً سخت است. ما در خرسون با مشکل مواجهیم.  دشمن تعمداً به زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مسکونی حمله می‌کند». هم روسیه و هم اوکراین حمله به غیر نظامیان را رد می‌کنند ولی اوکراین روسیه را به جنایت جنگی متهم کرده است.  سوروویکین هم‌چنین اشاره کرد که مواضع سربازان روسیه در کوپیانسک و لیمان در شرق اوکراین زیر حملات بی‌وقفه‌ی اوکراینی‌ها قرار دارد. فرمان تخلیه تدریجی خرسون پس از ارزیابی ناامیدانه ژنرال سوروویکین از چشم‌انداز وضعیت روسیه در این منطقه صورت گرفت.

RL2MA2COZZNUNDTQP5FFPTZB7E

خرسون بزرگترین مرکز جمعیتی است که مسکو از زمان حمله  فوریه به تصرف خود در آورده است. این شهر جزئی از سرزمین‌هایی است که ولادیمیر پوتین می گوید اکنون به طور رسمی به روسیه ملحق شده است، اقدامی که اوکراین و غرب آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

صبح امروز، یکی از ارشدترین مقامات منصوب شده توسط روسیه در اوکراین اشغالی گفت که ارتش اوکراین آماده است تا تلاشی برای بازپس گیری شهر جنوبی خرسون آغاز کند و از ساکنان خواست تا برای امنیت خود منطقه را تخلیه کنند. کریل استرموسوف، معاون اداره محلی تحت حمایت روسیه، پس از اینکه نیروهای روسی در این منطقه طی چند هفته گذشته 20 تا 30 کیلومتر (13 تا 20 مایل) به عقب رانده شدند، چنین درخواستی را از طریق پیامی ویدیویی ارسال کرد. استرموسوف گفت که خرسون و به خصوص کرانه راست رود دنیپرو ممکن است توسط نیروهای اوکراینی گلوله باران شود و افزود که ساکنانی که منطقه را ترک می‌کنند در داخل روسیه اقامت خواهند داشت. او گفت: «از شما می‌خواهم سخنان من را جدی بگیرید و آنها را به عنوان فراخوانی برای تخلیه هر چه سریع‌تر تعبیر کنید.»

Y2ZD65XNAJIINHYMGITI2CIIAY

همچنین بنا بر گزارش رویترز، ولادیمیر سالدو، فرماندار این منطقه که از سوی روسیه منصوب شده، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «هیچکس قرار نیست خرسون را تسلیم کند، اما برای ساکنان نامطلوب است که در شهری باشند که در آن عملیات نظامی انجام شود». او افزود: «ما انتظار حمله داریم و طرف اوکراینی این را پنهان نمی کند».

سالدو در تلویزیون روسیه گفت: «در حال حاضر ما امکانات کافی برای دفع حملات و انجام یک ضد حمله را داریم، اگر موقعیت تاکتیکی ایجاب کند. شهر مقاومت خواهد کرد، ما فقط باید از ساکنان غیرنظامی محافظت کنیم. سربازان می‌دانند. کاری که باید بکنند تا سر حد مرگ خواهند ایستاد».