به گزارش اکوایران، در طول هفته ای که گذشت، سراسر جغرافیای اوکراین هدف حملات رگباری موشک های روس ها قرار گرفت؛ حملاتی که از 24 فوریه، آغاز نبرد اوکراین بی سابقه بود، 30 کشته برجای گذاشت و تاسیاست و زیرساخت های حیاتی این کشور را ویران کرد؛ اما نتوانست مسیر جنگ را تغییر دهد.جنگ در تمامی بخش های اوکراین ادامه دارد بالاخص در شرق و جنوب این کشور؛ مناطقی که نظامیان اوکراین در آن پیشروی کردند و روس ها را به عقب نشینی واداشتند. همزمان ولودیمیر آریف، یکی ازاعضای پارلمان اوکراین درباره موشک های کروز و پهپادهای خودویرانگر روسیه که در حملات هفته گذشته از آنها استفاده شده بود گفت که روس ها از موشک های گران قیمت برای ترساندن مردم استفاده می کنند، اما نتیجه معکوسی به دست می آورند؛ اوکراینی ها عصبی تر شده اند.

سیگنال روس ها در میانه شکست های دومینوار

تحولات میدانی به نفع روسیه نیست و این کشور در حال عقب نشینی های پی در پی از مناطقی واقع در جنوب و شرق است؛ هرچند در امتداد بخشی از جبهه در منطقه دونباس روس ها تلاش دارند پیشروی هایی را به نام خود ثبت کنند.پوتین روز جمعه برای اطمینان بخشیدن به نظامیانش از بسیج توده ای گفت و اعزام 16 هزار سرباز روسی به میدان های جنگ، آن هم در شرایطی که وبلاگ نویسان حامی جنگ روسیه در اوکراین، از مرگ های گزارش شده سربازان تازه کار به شدت انتقاد کرده اند.موسسه مطالعات جنگ با انتشار تحلیلی که روز پنجشنبه منتشر شده بود تاکید کرد که کرملین تلاش دارد با نادیده گرفتن شکست طرح بسیج عمومی و عقب نشینی های دومینوار نظامی، پیام متفاوتی را برای جهان مخابره کند. کرملین به الگوی کلی اش برای مماشات موقت با جوامع ملی گرا و حملات موشکی تلافی جویانه ادامه داده؛ هرچند هیچکدام از این دو استراتژی نتایج دلخواهش را محقق نکرده است.

هزینه های نبرد در آسمان و زمین

جنگ اوکراین امروز به دو عرصه کاملا غیر مرتبط تقسیم شده است: نبردهای آسمانی که درجریانش  روسیه به دنیال تضعیف روحیه اوکراینی ها و فلج کردن اقتصاد این کشور با موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین از میان بردن زیرساخت های گرمایشی، برق و اب است؛ آن هم در آستانه زمستان. بر روی زمین نیز شاهد پیشروی نظامیان اوکراینی هستیم که نیروهای روس را در دو منطقه واقع در خط مقدم به عقب نشینی واداشته اند. روسیه برای پایان دادن به شکست هایش به پهپادهای کامیکازه 136 متوسل شده، آن هم برای حملات استراتژیک دور از خط مقدم.این پهپادها زمانی که بتوانند از سامانه پدافند هوایی اوکراین بگریزند، نیروگاه ها و زیرساخت ها را هدف قرار می دهند تا اوکراین  را به شکلی دیگر در موضع ضعف بگذارند.با این همه حملات موشکی روس ها به زیرساخت هادر سراسر اوکراین از کی یف تا میکولایف و دونباس موجب شده تا دولت اوکراین بار دیگر ناچار شود زمینه  را برای بازگردان وضعیت عادی هموار کند.ن

تغییر  معادلات جبهه های نبرد

به نوشته نیویورک تایمز، ناظران می گویند پیشرفت های موفقیت آمیز ارتش اوکراین هم خونین بوده و هم پرهزینه. چرا که روس ها همزمان با عقب نشینی شان، به توپخانه های خود نیز برای زدن مواضع اوکراینی ها متوسل می شوند. از همین رو در شرق و جنوب شاهد تبادل رگبار از دو سو هستیم. حتی با استناد به بیانیه فرماندهی ارتش اوکراین، نظامیان این کشور در مرزهای شمالی نیز متحمل فشارهای بسیاری بوده اند. به گزارش ارتش، حملات خمپاره ای و توپخانه ای از داخل روسیه برخی مناطق واقع در شمال چون چرنیهیو را هدف قرار داده تا ناارامی های مناطق شمالی در سکوت خبری افزایش یابد. در آن سوی مرز روسیه، فرمانده منطقه بلگورد از انفجار انبار مهمات خبر داد. فعلا مقام های اوکراینی مسئولیت این حمله فرامرزی را عهده دار نشدند. در منطقه شرقی دونباس نیز ارتش اوکراین درگیر نبردی سختی در امتداد حاشیه شهر باخموت است؛ از معدود مناطقی که روس ها به شکلی مداوم آن را هدف قرار می دهند و اوکراینی ها را در موضع تدافعی قرار دادند.با این همه آنگونه که فرماندهان اوکراینی می گویند که نظامیان این کشور مسیرهای تدارکاتی و انبارهای ذخیره سازی روس ها را هدف قرار داده و آنها را با چالش های جدی روبرو کرده اند.

یکی از فرماندهان اوکراینی ضمن تایید این خبر گفت که مهمات روس ها تمام شده است. حالا معادلات میدان نبرد با بهار متفاوت شده؛ زمانی که روس ها در ازای هر گلوله پرتابی اوکراینی ها 50 گلوله شلیک می کردند. امروز این روس ها هستند که روند معکوسی را تجربه می کنند. ارتش اوکراین همچنین می گوید که روس ها با کمبود نیروی انسانی روبرو هستند؛ مقوله ای که موجب شده تا سربازان جوان تازه کار و نابلد یا نیروهای خارجی در مناطق جنگی مستقر شوند.به ادعای ارتش اوکراین، روس ها بیش از 400 نیروی خارجی را برای جنگ به شبه جزیره کریمه منتقل کرده و قصد دارند آنها را به خط مقدم بفرستند. فعلا سندی برای اثبات این ادعا در دست نیست.

در شرایط کنونی به واسطه پیشروی اوکراینی ها در شرق و جنوب و حتی شمال و به عقب راندن روس ها، نگرانی ها در باب واکنش احتمالی کرملین به شکست های پی در پی اش در میدان نبرد افزایش یافته است بالاخص بعد از اظهار نظر رهبر بلاروس، همسایه شمالی اوکراین مبنی بر ورود احتمالی این کشور به جنگ. ناظران می گویند این تهدید شاید با این هدف مطرح شده که اوکراین، نظامیانش را از جنوب و شرق خارج کرده و عازم شمال کند. طبیعتا اظها نظرهای اخیر رهبران بلاروس از منظر اوکراینی ها؛ تهدیدهای ضمنی کشور همسایه است که می تواند استراتژی و حتی قواعد کنونی نبرد را تغییر دهد.